Raid 1 data overzetten single disk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breeeem
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 15:39
Is het mogelijk om de data over te zetten van een Raid 1 (Jmicron controller) als single disk aan een intel controller.
Oftwel, kan ik 1 schijf uit de raid 1 van de jmicron contoller aan mijn nieuwe pc hangen, zodat ik de data kan copieren.

Kan het natuurlijk gewoon proberen, maar wil natuurlijk mijn raid 1 array niet slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Ja, als je RAID1 gebruikt is de data op beide schijven (in principe) 100% gelijk. Je kan de schijf er zo uit halen, in een andere PC zetten en de data kopieren. Hierna kan je gewoon je schijf weer terugzetten in de RAID array.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

ALS er tenminste niets aan die schijf veranderd is wat toch heel snel gebeurt. Windows heeft de hinderlijke gewoonte om spontaan informatie weg te schrijven naar de 'System Volume Information' directory bijvoorbeeld. Voor de zekerheid kun je dus beter na afloop een rebuild doen als de RAID controller al niet zelf een verschil opmerkt en die rebuild zelf al uitvoert.

Om die reden o.a. vind ik het ook heel jammer dat niet alle harde schijven een 'read only jumper' hebben. Zou ik heel erg nuttig vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door CaptJackSparrow op 29-03-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breeeem
Het is niet erg als de array kapot gaat, als de data maar er af te halen is.
Dat hij daarna niet meer werkt als raid 1 array is niet erg.
Als het achteraf blijkt dat de schijf niet leesbaar is, en ook mijn raid 1 kapot is, is natuurlijk wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De essentie van een RAID-1 array is nou juist dat beide schijven volledig functioneel zijn voor het geval de andere kapot gaat. Geen enkel probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:45:
Windows heeft de hinderlijke gewoonte om spontaan informatie weg te schrijven naar de 'System Volume Information' directory bijvoorbeeld.
*knip*
Om die reden o.a. vind ik het ook heel jammer dat niet alle harde schijven een 'read only jumper' hebben. Zou ik heel erg nuttig vinden.
Bij een boel (zo niet alle) Linux Live-cd's worden* NTFS-schijven standaard als read-only gemount, vond ik altijd wel prettig idee als ik data veilig moest stellen.
*kleine disclaimer: mogelijk dat bij recentere (>2009) Live cd's 'write' al aanstaat omwille gebruiksgemak; heb al een tijdje geen nieuwere geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
Je kan natuurlijk ook je nieuwe schijf aan je oude PC hangen (als je die toch niet in raid gebruikt) en dan de data verplaatsen. Dan loopt je raid 1 in ieder geval geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breeeem
Heb de schijf aan mijn nieuwe pc gehangen en ben de data nu aan het verplaatsen.
Werkt uitstekend :)

Iedereen bedankt.
Pagina: 1