Is dit de juiste lader voor mijn laptop?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 21:04

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Topicstarter
Korte vraag voordat ik hem aansluit en misschien mijn laptop opblaas.

Ik had deze lader:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HYMDz.jpg

En ik heb nu deze gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oR3n6.jpg

Aansluiting lijkt hetzelfde, dus mijn vraag is: kan ik deze gewoon aansluiten?

En daarbij komt, voor mezelf omdat ik dit nooit heb gesnapt:
Bij dergelijke situaties in het vervolg (met wat voor een lader/transformator dan ook), waar moet ik op letten? welke waardes moeten overeenkomen met de originele lader? En welke waarden zijn van kritiek belang/kunnen je apparaat opblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:16

InFamous

excommunicado

Output voltage en ampere zijn hetzelfde dus moet geen probleem zijn.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zowel de input als de output zijn precies hetzelfde, dus dat moet zonder problemen gaan werken.
Je moet zorgen dat het voltage gelijk is, en dat je adapter genoeg ampere kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
OK thanks guys. Maar voltage en ampere zijn dus de belangrijke waardes, watt doet er niet toe? (in dit geval beide 65 watt ac/dc)

Wat gebeurt er als m'n wattage niet overeen komt?
Wat gebeurt er als m'n aantal ampere niet overeen komt?
Wat gebeurt er als m'n voltage niet overeen komt?

Van het laatste had ik begrepen dat het niet tot een kapoete PC kan leiden, enkel een luie accu. Maar ik weet niet of dat klopt.

Puur zelfeducatie dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:44
Je laptop zegt bij een oplader die minder is dan de OEM, dat er een mindere lader is aangesloten. Het functioneert wel, meer het opladen tijdens gebruik duurt langer, en bij 100% load trekt hij misschien aan de accu.

Als het Voltage gelijk blijft klopt het vermogen niet meer.

Dan doet hij het niet of gaat er iets kapot.

Trouwens, Dell hanteert mooi een universele stekker over alle series laptops. Alleen klopt het vermogen niet overal. Sommige HP's hebben nu dezelfde opladers, alleen dan met HP erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:28
Watt = Volt * Ampère, dat boeit niet
Voltage MOET overeenkomen, minder is niet zo'n ramp, alleen werkt het dan niet (heeel misschien wel). maar méér is wel een ramp want de laptop rekent op 19V en als hij dan opeens 30V krijgt dan fikt hij door in het ergste geval.

Ampère maakt ook niet uit, de adapter KAN 3,3A leveren, maar als de laptop minder verbruikt, dan levert hij bijvoorbeeld 2A. Hij moet wel genoeg vermogen (=watt) kunnen leveren als de laptop alle stroom nodig heeft, dus vandaar 3,3A. Maar als het 2,5A zou zijn zou de laptop het vast ook wel doen, maar dan heb je kans dat hij uitvalt als je die-hard gaat gamen omdat hij dan heel veel stroom nodig heeft.

Als je een adapter van 10A zou hebben (10A bij 19V zou dan dus 190Watt zijn) dan is dat ook geen ramp, als de laptop 3,3A nodig heeft gebruikt hij ook maar 3,3A. De adapater KAN meer leveren, maar hoeft dat niet dus er gebeurt niks.

Kortom, Voltage is belangrijk (het liefst precies goed, 1V meer of minder is niet altijd een ramp, maar probeer 19V te nemen).

Amperage is niet zo heel belangrijk, meer is beter, minder niet altijd (al kan het wel werken)
Wattage is een combinatie van die twee dus dat kan je zelf wel bedenken :P

[ Voor 16% gewijzigd door maarud op 29-03-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En bij voltage heb je ook wel wat speling. Mijn notebook heeft een 19,5V nodig, maar 19V en 20V adapters werken ook prima. Maar veel meer (of minder) ga ik er ook echt niet op uitproberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Ik kon op een Trust adapter van inderdaad 19v en 20v selecteren, maar geen 19.5v, dus dat baarde me wat zorgen.

Hoe dan ook onwijs bedankt voor de uitleg. Maakt een hoop duidelijk van iets waar ik als nerd weinig kaas van heb gegeten (de electronica) ;)
Kon me alleen U = I * R herinneren :+

Er is dus geen enkele value die in een keer m'n mobo kan fryen, mocht ie niet overeen komen (volt, ampere, wattage)?

[ Voor 24% gewijzigd door apNia op 29-03-2011 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 21:28
alleen voltage, probeer dus rond de 19.5 te zitten. 28 zou ik bijvoorbeeld niet doen, maar 19 of 20 kan prima :)

[ Voor 82% gewijzigd door maarud op 29-03-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een te hoog voltage is gewoon dodelijk, als jij 230V op je notebook zet ipv 19V, dan doet het ding het toch echt niet meer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
OK helemaal duidelijk nu. You guys made my day O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
en een puntje waar je op kan letten bij de lader is de pinout.

echter staat die op de 2e lader niet vermeldt.
op die eerste staat naast 50-60Hz een tekentje. Dit is de pinout van de 19.5v stekker.
de buitenring is de min en de binnenkant van de ring is de plus (het pinnetje is communicatie).

nu zijn dat soort adapters redelijk universeel en zal het wel hetzelfde zijn. maar voor in de toekomst als je nog eens zoekt naar de juiste adapters. let daarop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Terw_Dan schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:10:
Een te hoog voltage is gewoon dodelijk, als jij 230V op je notebook zet ipv 19V, dan doet het ding het toch echt niet meer hoor.
Overdrijven is ook een vak he, er bestaan geen 230V output notebook adapters. Een paar volt teveel zal normaal gesproken geen probleem zijn, er zitten daarachter toch weer spanningsregelaars, die zullen dan wel wat warmer worden, je moet het uiteraard niet gaan overdrijven, er is uiteindelijk een grens waarbij het kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Ik denk dat de 230V hypothetisch bedoeld was furby :)
(het extreme verschil maakte het voor mij wel duidelijk wat er bedoeld werd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

furby-killer schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:22:
[...]

Overdrijven is ook een vak he, er bestaan geen 230V output notebook adapters. Een paar volt teveel zal normaal gesproken geen probleem zijn, er zitten daarachter toch weer spanningsregelaars, die zullen dan wel wat warmer worden, je moet het uiteraard niet gaan overdrijven, er is uiteindelijk een grens waarbij het kapot gaat.
Ik weet ook wel dat er geen 230V notebookadapters zijn, het was om een punt te illustreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Laatst online: 06-05 13:22
Volgens mij zijn het allebei adapters uit de PA-12 family, dus het zijn dezelfde adapters van verschillende leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
er wil wel eens een spanningszekering in de notebook zitten die eruit knalt bij een te hoge spanning.

gewoon houden bij de opgegeven spanning (+/- een paar %). dan komt het wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Laatst online: 06-05 13:22
In dit geval hoef je niets te controleren, het zijn dezelfde adapters. Alleen de ene is door LiteOn gefabriceerd en de andere door Astec. Technisch gezien zijn ze identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De laptop zal je wel vertellen als het wel of niet de juiste is. Spanning, stroom en merk is OK dus zal het wel kloppen maar DELL heeft een 3e ader in de plug zitten die een soort van PnP ID mee stuurt en de laptop zal het uitlezen.

Heel simpel zal een HP ook passen, bijna dezelfde voltage, precies dezelfde stekker maar een ander ID waarbij de laptop zal zeggen niet alle functionaliteiten te gebruiken (en bij DELL is dat het laden van de accu kan ik je zeggen)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

HP is wel een keer van stekker veranderd, je zou zeggen dat ze dat specifiek doen om te voorkomen dat je laptop beschadigt. Maar volgens mij bestaan er ook verloopstukjes voor van HP zelf....
Pagina: 1