Aanschaf NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonas!
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-02-2023
Beste mede-tweakers,

Ik ben eigenlijk opzoek naar een nas, voor 2 schijven (ja die zijn er in 100kleuren en geuren). Maar ik zoek eigelijk eentje waarbij ik alle data automatisch van schijf 1 naar schijf 2 kan laten backuppen, zonder dat ik 1 vinger moet uitsteken. Ook natuurlijk moet er een netwerkkabel in kunnen. Heeft iemand ervaring met zo'n schijf? En liefst zie ik ze in mijn windows ook enkel de schijf waarop ik kan schrijven (de 2de backup schijf hoef ik niet te zien, want daar moet ik toch zelf niet op kunnen).

Enige suggesties/ervaringen?

Alvast bedankt!

Mvg

Jonas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:58
Jonas! schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:28:
Beste mede-tweakers,

Ik ben eigenlijk opzoek naar een nas, voor 2 schijven (ja die zijn er in 100kleuren en geuren). Maar ik zoek eigelijk eentje waarbij ik alle data automatisch van schijf 1 naar schijf 2 kan laten backuppen, zonder dat ik 1 vinger moet uitsteken. Ook natuurlijk moet er een netwerkkabel in kunnen. Heeft iemand ervaring met zo'n schijf? En liefst zie ik ze in mijn windows ook enkel de schijf waarop ik kan schrijven (de 2de backup schijf hoef ik niet te zien, want daar moet ik toch zelf niet op kunnen).

Enige suggesties/ervaringen?

Alvast bedankt!

Mvg

Jonas
Dit kan in ieder geval met elke Synology met meer 1 schijf. Zelf doe ik precies wat jij omschrijft met een DS211: Een automatische backup van disk 1 naar disk 2 en de backup locatie op disk 2 in niet benaderbaar vanuit het netwerk.

De DS211J is de goedkoopste 2 bay Synology die momenteel te koop is. De software van alle Synology NASsen is gelijk, aleen de hardware verschilt.

Let wel op dat je bij het installeren van je NAS niet kiest voor raid 1 (mirror). Als je dat doet worden alle gegevens dubbel opgeslagen op de twee schijven en heb je dus maar een logische schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonas!
Beste Eric,

bedankt voor je reactie, maar voor mij is het juist wel het interessantste om juist wel Raid1 Mirroring te gebruiken. Opslagplaats is niet belangrijk in dit geval (is voor men nonkel die 100gb gebruikt). Voor hem is veiligheid en toegankelijkheid het belangrijkste. Dus in dit geval zou een Synology met 2 schijven van 1TB perfect in orde zijn. En idd dat het maar gezien wordt als 1 schijf.

Nu even uit interesse, hoe heb jij de jouwe geconfigureerd?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Je kan ook eens kijken op ibood vandaag. www.ibood.com daar verkopen ze toevallig een NAS vandaag met RAID1.. :) Ik weet alleen niet of het een goede is, moet je even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Jonas! schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:47:
Beste Eric,

bedankt voor je reactie, maar voor mij is het juist wel het interessantste om juist wel Raid1 Mirroring te gebruiken. Opslagplaats is niet belangrijk in dit geval (is voor men nonkel die 100gb gebruikt). Voor hem is veiligheid en toegankelijkheid het belangrijkste. Dus in dit geval zou een Synology met 2 schijven van 1TB perfect in orde zijn. En idd dat het maar gezien wordt als 1 schijf.

Nu even uit interesse, hoe heb jij de jouwe geconfigureerd?

Mvg
Let erop dat RAID1 niet perse veilig genoeg is he. Als de controller van de NAS de boel loopt te verklooien, verklooit ie het op beide schijven! Een losse USB disk aangesloten op de NAS waarop je ook automatisch backups maakt biedt dan al wat meer zekerheid. En als je het nou nog zekerder wilt, kun je op een andere lokatie (bijvoorbeeld dan bij jou thuis) een 1-bay NAS neerzetten. Je zou dan geautomatiseerd vanuit je oom's NAS een backup kunnen maken naar jouw NAS. Volgens mij is dit allemaal mogelijk met de Synology nassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Ik had je niet goed begrepen vanwege het woord "backup". Als het erom gaat om alles direct dubbel op te slaan, kan je denk ik elke NAS gebruiken met 2 of meer schijven. Ik zou geen 2 disk NAS weten die raid 1 niet ondersteunt.

In mijn Synology NAS heb ik 2 losse schijven. Elke nacht maakt de NAS een backup van belangrijke gegevens van disk 1 naar disk 2. Disk 2 kan ik vanuit het netwerk niet benaderen (tenzij ik eerst met admin rechten inlog op de NAS en de toegang tot disk 2 expliciet open zet natuurlijk). Hierdoor is het ook niet mogelijk om per ongeluk de backups weg te gooien. Ook een virus op mijn netwerk kan dat niet. Dat is een voordeel ten opzichte van raid 1. Als je daar per ongeluk data weg gooit worden de gegevens op beide schijven gelijk weg gegooid omdat raid 1 de schijven indentiek houdt.

hars73 heeft gelijk over raid 1. Raid is niet hetzelfde als een backup. Mijn backup systeem is al wat veiliger, maar is ook niet voldoende voor onvervangbare data. Daarom maak ik ook automatisch backups naar een online backup systeem. Dit doe ik echter niet vanaf mijn NAS maar vanaf een Windows machine dus dat is hier niet relevant. Het is wel mogelijk om een (Synology) NAS automatisch te syncen over het internet met een ander NAS (of een andere rsync server).

[ Voor 22% gewijzigd door EricEric752 op 29-03-2011 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonas!
Misschien is het dan bijvoorbeeld het handigste dat ik het volgende doe (zoals eerder aangegeven door Hars73).
Ik neem de synology nas, zet deze in raid1 & hang er ook nog een usb schijf aan, die dan ook nog eens alles backupt op bepaalde tijdstippen (dus eigenlijk het goede van beide). Dat wanneer inderdaad de nas controller uitvalt, alles nog op die externe schijf staat, maar die backupt niet permanent (zoals EricEric752 dan aangeeft, dat daar alles 1 maal per dag wordt op opgeslagen).
Met dit systeem denk ik wel dat je veilig genoeg zit & toch nog redelijk goedkoop. Wat zijn jullie meningen over wat ik hier net vertel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
Jonas! schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:14:
Misschien is het dan bijvoorbeeld het handigste dat ik het volgende doe (zoals eerder aangegeven door Hars73).
Ik neem de synology nas, zet deze in raid1 & hang er ook nog een usb schijf aan, die dan ook nog eens alles backupt op bepaalde tijdstippen (dus eigenlijk het goede van beide). Dat wanneer inderdaad de nas controller uitvalt, alles nog op die externe schijf staat, maar die backupt niet permanent (zoals EricEric752 dan aangeeft, dat daar alles 1 maal per dag wordt op opgeslagen).
Met dit systeem denk ik wel dat je veilig genoeg zit & toch nog redelijk goedkoop. Wat zijn jullie meningen over wat ik hier net vertel?
Goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonas!
EricEric752, nog even een vraagje: Als schijf 1 van mijn nas uitvalt (en dus de 2de overpakt) & ik steek een nieuwe schijf voor schijf1. Gaat de nas dan zelf alles terug op die nieuwe schijf zetten automatisch of moet ik dan op een knopje ofzo drukken?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:29
Jonas! schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:14:
Taaltechnisch is het wel acceptabel al zitten er wel een paar foutjes in.

Ontopic: wat is de situatie precies? Ik zie mensen tegenwoordig heel snel grijpen naar een NAS om al hun data op te zetten.

Ik zelf heb al mijn (belangrijke data) op een losse schijf in mijn desktop staan. En deze maakt een backup naar mijn thuisserver (wat dus ook jou nas kan zijn). Evenveel schijven, maar je hebt de data lokaal op je desktop. Wat dus een stuk sneller is dan een stel schijfjes in een nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Dat is redelijk veilig en waarschijnlijk veiliger dan de backup policy van de meeste mensen. Of het veilig genoeg is moet je zelf bepalen.

Het beschermt niet tegen zaken als brand en diefstal. Als de hoeveelheid onvervangbare data klein is(bijvoorbeeld een werkstuk voor school dat absoluut niet verloren mag gaan), kan je ook nog een gratis dienst als dropbox gebruiken. Je krijgt hierbij 2 GB aan gratis ruimte. Je kan meer verdienen door andere mensen aan te melden. Voor foto's en video is dat waarschijnlijk niet genoeg.

Voor extra veiligheid voor veel data kan je met iemand anders met een (Synology) NAS afspreken om automatisch backups te maken naar elkaars NAS over het internet. Dan is je data ook veilig voor brand en diefstal. Zoals ik al aan gaf kan je dit ook doen met een willekeurige andere rsync server. Op Windows kan je hiervoor Deltacopy gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Craven schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:23:
[...]

Taaltechnisch is het wel acceptabel al zitten er wel een paar foutjes in.

Ontopic: wat is de situatie precies? Ik zie mensen tegenwoordig heel snel grijpen naar een NAS om al hun data op te zetten.

Ik zelf heb al mijn (belangrijke data) op een losse schijf in mijn desktop staan. En deze maakt een backup naar mijn thuisserver (wat dus ook jou nas kan zijn). Evenveel schijven, maar je hebt de data lokaal op je desktop. Wat dus een stuk sneller is dan een stel schijfjes in een nas.
Zo doe ik het ook. Belangrijke data op mijn desktopschijf. Backup hiervan maken naar de NAS. Eventueel nog een losse USB schijf als extra backup op de NAS. Dan heb je in principe aan een 1-bay NAS voldoende.

Ik weet ook niet wat het doel van TS is. Volgens mij is het niet belangrijk dat de data gedeeld staat (uiteindelijk een beetje het hoofddoel van een NAS). Backup is volgens mij het belangrijkste doel in dit geval. En het klinkt alsof het hele belangrijke data is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonas!
Voor mijn nonkel is het inderdaad belangrijke data, het gaat namelijk over zijn werkdocumenten. Maar nog even als algemene vraag; schijf 1 crasht, schijf2 neemt over. Ik vervang schijf 1, gaat de Nas vanzichzelf alles terug overzetten op die nieuwe schijf? Of moet ik hiervoor nog ergens op klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Jonas! schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:34:
Voor mijn nonkel is het inderdaad belangrijke data, het gaat namelijk over zijn werkdocumenten. Maar nog even als algemene vraag; schijf 1 crasht, schijf2 neemt over. Ik vervang schijf 1, gaat de Nas vanzichzelf alles terug overzetten op die nieuwe schijf? Of moet ik hiervoor nog ergens op klikken?
Ik geloof wel dat dat zo is, maar ik weet het niet zeker. Ik gebruik zelf geen raid dus ik heb me daar nooit in verdiept. Er is hier een uitgebreid Synology topic, dus wellicht dat je daar het antwoord vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan zal je het nog wel in de webinterface moeten aangeven volgens mij, ik dacht niet dat het automatisch ging.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonas!
Ik ga voor de Synology DS211J in combinatie met een Externe harde schijf!

Bedankt iedereen! (dit topic mag voor mijn part dicht getimmerd worden).
Pagina: 1