Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 07:39
Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
De tv heeft een optische uitgang, echter is deze bezet door de xbox 360.

Opties die ik nu voor ogen heb zijn:
1 Splitter kopen zodat ik meerdere apparaten optisch kan aansluiten. ( geen optie surround valt dan weg)
2 Via de koptelefoon ingang van de tv , hoe ik dit doe weet ik niet precies. Hiermee bedoel ik welke kabel ik nodig heb.

Iemand andere tips of ervaringen om het voor elkaar te krijgen?
Het geluid van de xbox houd ik sowieso 5.1, dus de tv optisch aansluiten is geen optie.
Dat de tv geen 5.1 weer kan geven snap ik wel, dat hoeft ook niet.

De tv is een lcd tv met diverse aansluitmogelijkheden.
namelijk de Hannspree xvs32. http://www.ciao-shopping....T_01_32_E1_000_G__1110088

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-03 20:30
Ik snap je verhaal niet helemaal.
Je zegt dat je TV een optische uitgang heeft, die wordt bezet door je xbox360.. waarom? Je TV stuurt toch geen geluid naar je xbox..
Of bedoel je wellicht dat de S/PDIF ingang van je Z-5500 bezet wordt door je xbox360?

Aangezien je TV geen surround geeft, kun je hem natuurlijk gewoon met een 3,5mm stekkertje aansluiten op je Z-5500, en dan in de Audio out op je tv, deze heeft hij vast wel aan de achterkant, 2 RCA stekkertjes.

Je zult toch de situatie even wat beter moeten schetsen om een correct antwoord te kunnen geven!
Welke aansluitingen heb je nog vrij bij je Z-5500 en welke aansluitingen zijn nog vrij bij je TV?

Daarnaast klopt je opmerkingen over een splitter volgens mij niet, want waarom zou je surround verliezen zodra je gebruik gaat maken van een splitter? Het signaal wat doorkomt blijft hetzelfde. Je zult alleen moeten zorgen dat je nooit beide aansluitingen tegelijk een signaal laat versturen, aangezien het dan niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harjanD
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-03 08:02
Haazzz schreef op maandag 28 maart 2011 @ 23:14:
Daarnaast klopt je opmerkingen over een splitter volgens mij niet, want waarom zou je surround verliezen zodra je gebruik gaat maken van een splitter? Het signaal wat doorkomt blijft hetzelfde. Je zult alleen moeten zorgen dat je nooit beide aansluitingen tegelijk een signaal laat versturen, aangezien het dan niet gaat werken.
dit klopt helemaal.
ik heb zelf ook de z5500 en heb um d.m.v. een splitter op mn pc en op t kastje van mn turtlle beach x41 aangesloten, die vervolgens weer op de xbox360 staat aangesloten. en t werkt allemaal prima in digital suround ;)
alleen moet je er wel om denken dat je um idd niet op 2 apparaten tegelijk kan laten afspelen, zoals wat haazzz zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Zijn rca stekkertjes die rood witte stekkers?

En waar kan ik zon splitter kopen?

Ik bedoel trouwens de optische ingang op de z5500 die bezet is door de xbox 360.
Sorry voor het verwarrende verhaal.

[ Voor 71% gewijzigd door MrN op 29-03-2011 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phosporus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 10:55
Hier worden een aantal optische splitters verkocht.
Ikzelf heb de "HQ Optische 3-poorts schakelaar"
http://kabeltje.com/audio...ggen-adapters-c-3_21.html

Als je de rca naar 3,5 mm splitter/omvormer wilt dan heb je die misschien al.
Volgens mij word die meegeleverd bij xbox danwel z5500.
Rca zijn inderdaad de rood en witte stekkertjes.

[ Voor 7% gewijzigd door phosporus op 29-03-2011 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Is dat die kabel met die 3 stukken eraan die standaard bij de z5500 word meegeleverd voor het verbinden met de pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phosporus
Nee...

[ Voor 90% gewijzigd door FeaR op 29-03-2011 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Als ik dus zon splitter koop en een optisch kabeltje extra kan ik hem zo op de tv aansluiten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31
MrN schreef op maandag 28 maart 2011 @ 23:00:
Opties die ik nu voor ogen heb zijn:
1 Splitter kopen zodat ik meerdere apparaten optisch kan aansluiten. ( geen optie surround valt dan weg)
Hoe kom je daar bij? Maar je moet sowieso nooit met splitters werken, maar met switches. Een optische switch is een tientje en dan kan je gewoon drie apparaten op één ingang aansluiten. Splitters kunnen fout gaan doordat het signaal als het ware meerdere kanten op kan.
2 Via de koptelefoon ingang van de tv , hoe ik dit doe weet ik niet precies. Hiermee bedoel ik welke kabel ik nodig heb.
De TV heeft een koptelefoonuitgang, geen -ingang. Verloopje van 3,5mm jack naar stereo RCA zou het dan moeten doen. Kost een paar euro.
Iemand andere tips of ervaringen om het voor elkaar te krijgen?
Mooiste optie is overigens om de digitale coax-ingang van de Z-5500 te gebruiken. Dit is wel de duurste optie waar je van optisch met een converter naar digitale coax moet. Je hebt dus een converter nodig van 10 - 20 euro en één optische en één digitale coax kabel.

Overigens is deze vraag al veel vaker naar voren gekomen, dus voortaan ook even de GoT Search raadplegen s.v.p.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phosporus
Even voor de duidelijkheid.

Je hebt een xbox met optische uitgang.
Een z5500 met optische ingang
Een televisie met optische ingang.
Je zal dus 3 kabels nodig hebben en 1 switcher waar 3 kabels in kunnen.
Elke keer wanneer je wil switchen tussen geluid over tv danwel over je z5500 moet je dus dat ding omzetten.
Wanneer je nu 1 optische kabel hebt heb je dus nog 2 nodig + een switcher.
Ik heb zelf deze switch: http://kabeltje.com/hq-op...rts-schakelaar-p-762.html
Die werkt zeer goed maar is vrij groot(dat is ook een voordeel in aantal oogpunten).
Op dezelfde website kan je ook nog optische kabels bestellen en met deze switcher houd je nog 1 poort over voor evtueel een headset ofzo (het is als het ware een 4 poorts switch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

FeaR1986 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:06:
[...]

Hoe kom je daar bij? Maar je moet sowieso nooit met splitters werken, maar met switches. Een optische switch is een tientje en dan kan je gewoon drie apparaten op één ingang aansluiten. Splitters kunnen fout gaan doordat het signaal als het ware meerdere kanten op kan.

[...]

De TV heeft een koptelefoonuitgang, geen -ingang. Verloopje van 3,5mm jack naar stereo RCA zou het dan moeten doen. Kost een paar euro.

[...]

Mooiste optie is overigens om de digitale coax-ingang van de Z-5500 te gebruiken. Dit is wel de duurste optie waar je van optisch met een converter naar digitale coax moet. Je hebt dus een converter nodig van 10 - 20 euro en één optische en één digitale coax kabel.

Overigens is deze vraag al veel vaker naar voren gekomen, dus voortaan ook even de GoT Search raadplegen s.v.p.
Klopt allemaal als een bus, echter nog wel een kanttekening over die optical/coax converter: let op met dingen die je bijv bij Ebay haalt. Ik heb er zelf al 3 in korte tijd versleten omdat ik ook een converter voor mijn z5400 nodig had. Uiteindelijk is een optical switch het mooiste :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Notna schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:13:
[...]
Klopt allemaal als een bus, echter nog wel een kanttekening over die optical/coax converter: let op met dingen die je bijv bij Ebay haalt. Ik heb er zelf al 3 in korte tijd versleten omdat ik ook een converter voor mijn z5400 nodig had. Uiteindelijk is een optical switch het mooiste :)
Optical switch is helemaal niet het mooiste: die dingen moet je handmatig omzetten, dus telkens opstaan als je een andere bron wilt hebben als input. Terwijl je met een converter gewoon de digitale coax input van de Z-5500 kan selecteren met de bijgeleverde remote. Het kost dus wel wat meer, maar het gebruiksgemak is ook een stukje meer. En inderdaad, wel de goede converters kopen welke zo'n 20 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

FeaR1986 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:40:
[...]

Optical switch is helemaal niet het mooiste: die dingen moet je handmatig omzetten, dus telkens opstaan als je een andere bron wilt hebben als input. Terwijl je met een converter gewoon de digitale coax input van de Z-5500 kan selecteren met de bijgeleverde remote. Het kost dus wel wat meer, maar het gebruiksgemak is ook een stukje meer. En inderdaad, wel de goede converters kopen welke zo'n 20 euro kosten.
Mooiste oplossing is een verkeerd woordgebruik van mijn kant. Excuses daarvoor. Verder, wederom eens met je post :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Notna schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:42:
[...]
Mooiste oplossing is een verkeerd woordgebruik van mijn kant. Excuses daarvoor. Verder, wederom eens met je post :)
Conclusie: hoe lammer je bent, des te meer geld gaat het kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
En kan ik de tv ook direct aansluiten op die groen zwarte aansluitingen achterop de controller van de Z5500?

Misschien het makkelijkst en goedkoopst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Gewoon een 3,5 mm jack male - male kabel kopen. Kost je een paar euro bij een winkel en wellicht maar een paar cent bij de lokale electroboer op de hoek. Dan geef je gewoon stereo door. Echter zou ik het gebruik van de koptelefoonuitgang altijd afraden. Mooiere oplossing is om de analoge audio out van de TV te gebruiken, mits die aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phosporus
FeaR1986 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:10:
Gewoon een 3,5 mm jack male - male kabel kopen. Kost je een paar euro bij een winkel en wellicht maar een paar cent bij de lokale electroboer op de hoek. Dan geef je gewoon stereo door. Echter zou ik het gebruik van de koptelefoonuitgang altijd afraden. Mooiere oplossing is om de analoge audio out van de TV te gebruiken, mits die aanwezig is.
Die heeft ie dus al (zwart, groen en nog een kleur kabel)

@MrN dat is inderdaad de goedkoopste(gratis eigenlijk) optie.
Wanneer je dan via ander geluid wil switchen kan je via de channel optie(of hoe dat ook heet op je remote controll) kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Maar die moet ik dan op de koptelefooningang aansluiten?
Of kan dat ook ergens anders op, sorry dat ik het zo dom vraag maar ben totaal geen techneut.

Het nadeel aan de koptelefooningang is volgens mij dat als ik de surroundset niet gebruik op mijn tv ik eerst die stekker eruit moet halen. Dit is eigenlijk ook geen optie want kan dan doordat de tv net in het meubel past elke keer de tv uit het meubel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Wanneer de koptelefoonuitgang wordt gebruikt zal de rest van het geluid veelal gemute worden inderdaad. Echter heeft de TV zo te zien geen andere analoge audio uitgangen. Wat je kan proberen is met behulp van een SCART-blokje de SCART van de TV als een uitgang maken. Echter is het niet gezegd dat dit gaat werken, want lang niet elke TV ondersteunt dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Wat bedoel je precies met andere analoge audio ingangen?

TV heeft wel een boel aansluitingen aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
MrN schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:12:
Wat bedoel je precies met andere analoge audio ingangen?

TV heeft wel een boel aansluitingen aan de achterkant.
Twee maal RCA voor de audio out. Die heeft de Hannspree XV32 - volgens de specificaties - niet.
En "een boel aansluitingen" zegt nu ook niet echt veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Zijn dat die wit rode dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Ja en dan wel twee die niet samen zijn met nog een rode, groene en blauwe. Want dat is je component ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Wacht even en hoe kan ik het dan aansluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-07 20:51
Kan zo'n converter van optisch naar coax wel goed Dolby digital 5.1 en DTS omzetten? Of denk ik nu veel te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-07 16:23
Zou in principe niet uit moeten maken omdat het gebruikte protocol zowel via coax als optical hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-07 20:51
Dat kreeg ik net ook van iemand van kabeltje.com te horen ja :) Bedankt! </topic-hijack>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
MrN schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 16:43:
Wacht even en hoe kan ik het dan aansluiten ?
Stereo RCA naar 3,5mm jack. Eigenlijk hetzelfde als via de hoofdtelefoonuitgang, maar dan de mooiere manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Dat snap ik al niet daar ben ik niet technisch genoeg voor man !

Ik heb op de achterkant van de controller van de z5500 een zwarte (front) groene (rear) en oranje (center/sub) ingang zitten.

Waar doe ik het kabeltje in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Ik heb het over de TV.... die moet een gewone analoge audio uitgang hebben in de vorm van een RCA - RCA (een rode en de witte). Mocht die dat niet hebben kan je soms met behulp van een scartblok een uitgang van de TV maken. Echter heeft niet elke TV die mogelijkheid meer. Dus dat is een kwestie van proberen.

Maar volgens mij zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om geluid over de Z-5500 te krijgen. Als je kan leven met de 3,5mm jack male - male kabel dan kan het dus zelfs via de hoofdtelefoonuitgang van de TV naar de groene ingang van de Z-5500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Ik had hem net aan de praat op het digitenne kastje maar goed opeens begon die gekke geluiden te maken hoe noem je dat. Geen piepen maar meer een soort diepe bas door alle boxen. En toen kreeg ik hem niet meer aan de praat :(

Set is niet kapot hoor optical doet het prima maar weet niet, eerst deed hij het via digitenne.
Toen dacht ik leg ik alle kabels mooi achter het meubel langs klaar en toen deed ie het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Hij doet het nu wel als ik hem verbind met de digitenne ontvanger !
Had de kabeltjes niet goed aangedrukt in de ontvanger en dan begint ie te brommen.

Mijn vraag is of het erg is om alle kabeltjes wel in de controller van de z5500 maar niet bovenin de digitenne ontvanger. Daar is 2 kabeltjes, volgens mij zelfs 1 voldoende.
Dit in verband met spanningen etc.

Met erg bedoel ik of het schade aan kan richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
En nu heb je opeens een digitale ontvanger, daar was in heel dit topic nog geen sprake van geweest....
Maar hoezo heb je maar één kabel op de Digitenne aangesloten? Wees alsjeblieft wat duidelijker iets als "2 kabeltjes" zegt nu eenmaal niet zo veel. Enige qua audio wat ik me zo kan bedenken met twee kabels is een stereo RCA en daar heb je zeker wel twee kabels voor nodig. Want één stekker is mono, dus met twee creëer je stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Ik doe dus achterin mijn controller van de Z5500 alledrie de kabels. Dit omdat 1 los kabeltje dat erbij hangt er niet uitziet.
Groen ( front) zwart (rear) en geel (sub/center)

Bovenin de digitenne ontvanger aan de achterkant zie: http://www.topfield.co.kr...ct/TF6000COK_Back_500.png

Doe ik in de rode ingang de groene stekker en in de witte de zwarte, de gele stekker gaat dus nergens in.
Mijn vraag was dan ook of dit schadelijk was in verband met statische spanning etc.

Vervolgens doe ik de z5500 aan en zet die op stereo x 2 dan doen dus 4 boxen mee en de subwoofer, de center werkt niet mee. Maar dit maakt niet uit.

Is het zo duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
De drie ingangen op de Z-5500 (dus de groene, zwarte en gele) kunnen voor twee dingen worden gebruikt:
1. Als drie losse ingangen om maximaal drie keer een bron stereo aan te kunnen sluiten
2. Als gecombineerde ingang om analoog zes kanalen aan te sluiten (elke ingang is twee kanalen).

Jij gebruikt nu de eerste manier. Het enige wat je nodig hebt is deze kabel. De rode en de witte RCA gaan in de Digitenne en de zwarte gaat in de groene ingang van de Z-5500. Meer is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Goed maar de kabel die ik nu gebruik heb ik standaard bijgeleverd.
Het doet het nu in principe naar mijn mening goed.

Is dat erg voor de set zoals ik het nu doe met de kabels?

Is dat trouwens deze kabel http://kabeltje.com/jack2...abel-25-meter-pf-209.html?

[ Voor 21% gewijzigd door MrN op 30-03-2011 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Ik heb een optical naar COAX converter gekocht, zo kon ik mijn HTPC en mijn XBOX die allebei een optische uitgang hebben aansluiten op de z5500 in 5.1. Werkt probleemloos :)

Afbeeldingslocatie: http://kabeltje.com/images/CONV-OPTCOAX.JPG
[url=http://kabeltje.com/converter-optisch-coaxiaal-p-1150.html]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Mijn digitenne ontvanger heeft ook optical dus dat zou dan ook moeten werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Canero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
Is het probleem al reeds opgelost?

Zo niet doe dan het volgende ( dit is allemaal uit deze topic te vinden )

Stap 1:
Verwijderd de 3 taks kabel ( groen, zwart, geel ) van je digitenne kastje en je Z5500 set

Stap 2:
Kijk achter op de console van je Z5500 digitaal. Daar zie je aan de rechter achterkant een schakelaar zitten ( zie plaatje hieronder ). Zet deze schakelaar om naar beneden ( stereo )
Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetdeluxe.be/wp-content/gallery/Z5500/z5500back.jpg

Stap 3:
Neem de kabel die door FeaR is aangegeven ( Deze kabel dus ). Daarbij doe je de witte stekker in de witte aansluiting en de rode stekker in de rode aansluiting van je digitenne box

Stap 4:
Sluit de andere kant van de kabel ( deze dus ) en doe die in de groene aansluiting achter op je console van je Z5500 set

Stap 5:
Zet je digitenne aan en zet je boxenset aan. Klik op de source totdat je de source: Stereo 1 of iets dergelijks hebt en dan kun je lekker genieten van je TV met je speakerset.

Een bijkomende voordeeltje met dit is dat je doordat jke de schakelaar hebt gebruikt, nog 2 andere apparaten op dezelfde manier kunt aansluiten op je speaker set.

B.NET: dannycanero#2948 | Main WoW: Tanodal @ Defias Brotherhood | GM GoT-WoW@Defias Brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Ja hij doet het wel.

Toch bedankt voor de zeer heldere en uitgebreide uitleg!
Zal hier in de toekomst zeker weer eens naar kijken als ik mogelijk meer apparaten wil aansluiten.
Pagina: 1