Welke MacBook

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:28
Hallo Tweakers,
Over een paar maanden ga ik studeren, en het leek mij dan erg handig om een laptop te hebben.
Nu heb ik mijn oog op een Macbook laten vallen, echter twijfel ik tussen een Air of Pro 13 inch. Ik heb al veel gezocht maar kan niet echt duidelijke verschillen tussen deze twee vinden. Natuurlijk is de Pro iets krachtiger, maar deze heeft dan wel weer een HDD ipv SSD. Graag zou ik jullie advies willen. Ik weet dat het persoonlijk is, daarom hoef ik ook alleen maar advies. Ik wil dan trouwens de goedkoopste model nemen. Dus niet met RAM uitbreiding etc.

Alvast bedankt!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-01 11:04
Wat ben je precies van plan te gaan doen met je laptop in je opleiding?

Is het wat internetten, of ga je aan de zwaardere programma's zoals photosoep?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:25
Die voor en nadelen zijn al wel eens opgenoemd, dus lees dat eens door. Bijvoorbeeld:
MacBook Pro (2010) ruilen tegen MacBook Air goede deal?
Macbook, Air of Pro nu aanschaffen of wachten op OS X Lion?
MacBook Pro 13" vs MacBook Pro 15" voor BMT student (TU/e)

Mocht je dan nog steeds niet kunnen kiezen, beschrijf dan duidelijk wat je ermee wilt gaan doen, welke voor en nadelen je zelf al wel onderkent en waarom, en welke eigenschappen je over twijfelt. Alle exacte specs (en verschillen) kan je nalezen op de site van apple.

[ Voor 25% gewijzigd door Jesse op 28-03-2011 22:29 ]

• -Edwin-
Ik wil de laptop vooral gebruiken voor simpel internetten, word documenten typen etc. Het moet gewoon goed werken. Voor games e.d. heb ik een pc thuis. Waarschijnlijk zal ik bij de studie ook geen zware programma's nodig hebben. Maar ik zal dan eerst even zelf nog verder kijken.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:16
Dan zou ik persoonlijk voor de air gaan. Weegt minder en met een ssd is hij trillingsvrij en geluidsarm.
Voor internet en word zijn ze beide zeker sterk genoeg.

Ik ben persoonlijk voor de witte macbook gegaan en er zelf 4GB ram en een ssd in gestoken. Was goedkoper en volledig naar mijn wens :)
(Weegt wel iets meer dan een Air vrees ik)

[ Voor 6% gewijzigd door Malantur op 28-03-2011 23:38 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
sommige mensen hebben geld te veel…..je wilt enkel internetten en een paar documenten typen en daarvoor wil je een mac halen, voor dat bedrag kan je een klein netbookje halen om jou behoeften te vervullen en nog lekker op vakantie ook ;)

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-01 17:04

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@Destianto dit slaat nergens op. Een netbook is totaal niet stabiel en/of betrouwbaar naar mijn idee. Tuurlijk kost dergelijke Apple-hardware meer, maar dan heb je ook iets wat gewoon werkt.

Ik zou zelf voor de Air gaan als ik je verhaal zo lees -Edwin-. Je zegt dat het voor je studie is, ik studeer zelf ook en meenemen van mijn 15 inch Pro is echt een drama (groot/zwaar). Maar de MBA daarentegen is ULTRA portable!

• -Edwin-
Destianto schreef op maandag 28 maart 2011 @ 23:49:
sommige mensen hebben geld te veel…..je wilt enkel internetten en een paar documenten typen en daarvoor wil je een mac halen, voor dat bedrag kan je een klein netbookje halen om jou behoeften te vervullen en nog lekker op vakantie ook ;)
Een netbook ga ik sowieso niet aan beginnen. Als ik wat anders koop dan wordt het een goede laptop. Maar oke, dat was mijn vraag niet :P

• julby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-04-2025
@Nickalicious toch ben ik het wel met met Destianto eens; als mijn enige behoefte internetten + simpel word-document zou zijn dan zou ik niet voor een Mac gaan, dan kan je inderdaad exact hetzelfde met het meest basic up-to-date instapmodel van een willekeurige fabrikant....

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nickalicious schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 00:44:
@Destianto dit slaat nergens op. Een netbook is totaal niet stabiel en/of betrouwbaar naar mijn idee.
Want? Dit is echt zwaar ongefundeerd.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Lol @ netbook vs macbook discussie.

Beide producten hebben zo hun nut. Voordeel van een netbook a 400 euro is dat als hij kapot gaat omdat je hem laat vallen oid, dat je zo weer een nieuwe haalt.

Bij een macbook voelt dat misschien toch net ff wat anders :+

Het hangt gewoon van je budget af. Mac kost meer, maar is ook mooier / leuker / sneller.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• jick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 21:33
^^ :Y

Een netbook is zeker wel stabiel en betrouwbaar, en ik spreek uit ervaring, maar ik vind die dingen dramatisch. Veel te klein om fatsoenlijk te internetten, laat staan te gebruiken voor schoolwerk.

Ik zou zeker ook voor de Air gaan. Mede door de SSD. Hij is natuurlijk snel genoeg (wat verwacht je ook voor dat geld ;) ) en op de fans na geen bewegende delen. Dat is een groot voordeel.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-01 17:04

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Boudewijn schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 01:33:
[...]

Want? Dit is echt zwaar ongefundeerd.
Denk eens na, je vergelijkt de bodem van de markt met de top. Iedereen rijdt toch liever Ferrari?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:25
Zo voer je natuurlijk geen discussie.
je vergelijkt de bodem van de markt met de top. Iedereen rijdt toch liever Ferrari?
Als je boodschappen wilt doen en zo nu en dan bij je pa en ma op bezoek, heb je dan een ferrari nodig of kan het ook met een seat ibiza?

[ Voor 9% gewijzigd door Jesse op 29-03-2011 09:49 ]

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Nickalicious schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:32:
[...]

Denk eens na, je vergelijkt de bodem van de markt met de top. Iedereen rijdt toch liever Ferrari?
Dat wil daarom nog niet zeggen dat een netbook automatisch rommel is zoals je zelf lijkt aan te geven in je (ongefundeerde) reactie.

Ik zou zelf ook niet voor een netbook kiezen om de simpele reden dat de hardware een stuk minder performant is dan een MBA. Ok, voor surfen en tekstverwerken heb je vaak niet meer nodig, maar dat wil daarom niet zeggen dat je occasioneel je laptop voor wat anders wil gaan gebruiken. In zo'n geval is de kans erg groot dat zo'n netbookje echt niet mee wil.

Een ander argument is de schermresolutie. De 13" MBA met 1440x900 is wel een erg mooie resolutie in vergelijking met het gros van de netbooks.

Andere argumenten (SSD,etc) werden reeds aangehaald.

Conclusie: je betaald meer, maar als je er het geld voor over hebt is het zeker een goede keuze.
Jesse schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:42:
[...]

Als je boodschappen wilt doen en zo nu en dan bij je pa en ma op bezoek, heb je dan een ferrari nodig of kan het ook met een seat ibiza?
De ferrari is misschien een wat kromme vergelijking, maar neem nou BMW/Audi in de plaats. Ja, je kan er ook perfect mee boodschappen doen, maar je kan het in zo'n wagen ook in alle comfort en stijl. Ook het gaspedaal eens indrukken kan best, met die Ibiza toch iets minder denk ik :+
Wat een vergelijkingen ook trouwens :o

[ Voor 22% gewijzigd door Darkstar op 29-03-2011 09:44 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Oke, ik begrijp de argumenten van iedereen, het is ook niet bedoelt als vergelijking maar enkel ter overweging Ik zou het persoonlijk zonde vinden van mijn geld om er zoveel uit te geven terwijl ik er enkel huis, tuin en keuken dingen mee doe. Ook gezien het feit dat Edwin voor de standaard configuratie wilt gaan (2gb) en daar ben je dan bereid 1149 voor neer te leggen.

Ik ben zelf ook in het bezit van een MBA en ben er natuurlijk zeer tevreden mee, maar enkel omdat ik vindt dat ik er ook alles uithaal wat er in zit, anders had ik er nooit zoveel geld voor uitgegeven. Ik heb ongeveer anderhalfjaar geleden een HP mini netbook gekocht, en dat was naar mijn mening ook een uitstekend stukje hardware, zeer robuust en het oogde helemaal niet goedkoop, de prijs was ongeveer 280 euro destijds. 1gb / 250gb / windows Xp.

Als geld er niet toe doet, waarom ook niet. Maar doe je zelf dan ook niet te kort en leg er 90 euro bij voor de 4gb.

Veel succes met je keuze, ben benieuwd wat het gaat worden.

Verwijderd

Jesse schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:42:
[...]

Een willekeurige netbook bevat exact dezelfde hardware als in de macbook air en is dus (fuck-ups van het OS daargelaten) exact even betrouwbaar.

Natuurlijk rijd iedereen liever in een ferari, net zoals iedereen liever een elitebook heeft van een HP pavilon, Maar ben jij bereid daarvoor te betalen?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:49:
[...]

Een willekeurige netbook bevat exact dezelfde hardware als in de macbook air
Dat durf ik te betwijfelen. en anders heb je daar vast voorbeelden van.

Ik pak even een willekeurige netbook erbij, pricewatch: MSI Wind U250-003NL . Niet dezelfde specs als een Air, not even close. Dus hoe je daar bij komt is me een raadsel.

[ Voor 38% gewijzigd door Gunner op 29-03-2011 09:53 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nickalicious schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:32:
[...]

Uhh je betaalt voor het merk. een netbook is echt niet per definitie minder stabiel omdat een macbook duurder (wellicht zelfs overpriced?) is.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voordat dit topic verder ontspoort in een Mac vs de rest discussie, gaat dit topic op slot.

Doorgaans zijn 'wat moet ik kopen'-topics in APL toegestaan, mits er duidelijke en specifieke vragen worden gesteld waarom men twijfelt tussen (twee) modellen. In dit geval is de vraag zo algemeen dat je er alle kanten mee op kunt, dat er erg geen zinnig advies te geven is (getuige ook de offtopic discussie).

Je mag eventueel een nieuw topic openen, maar vermeldt dan wel duidelijk wat je eisen zijn, wat je budget is, waar je het voor wilt gebruiken en waarom je twijfelt tussen twee modellen. Op die manier kunnen we je het beste helpen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.