Toon posts:

Compatibiliteit speakers + versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben redelijk nieuw in het hele hifi gebeuren en dergelijke en zit met volgende vraag:

Het thuis een Yamaha RX-V765 surround versterker staan (momenteel gebruikt als stereo versterker) met daarop aangesloten een set staande speakers van Canton 470 GLE.
Alles speelt naar behoren en de klanken zijn helder ... enige wat ik miste was iets meer dynamiek in de bassen.
Via een collega ben ik nu in het bezit gekomen van een set van Davis (de Millesime F5 reeks).
Bij mijn collega speelde alles prachtig, helder en sterke bassen.
Nu heb ik dus dezelfde set gekocht en bij mij thuis aangesloten ... wat me direct opviel was dat de davis speakers minder helder klinken en ik de volumeknop flink wat meer moet opendraaien voor hetzelfde resultaat te bekomen.
Hoe is dit mogelijk? Heeft dit te maken met de impedantie van de speakers of de dB?

Sta op het punt om de speakers terug te bezorgen en voor een alternatief te kijken of liggen de problemen eerder bij de versterker???

Alvast bedankt voor jullie mening en input.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:05:
Hallo,

Ben redelijk nieuw in het hele hifi gebeuren en dergelijke en zit met volgende vraag:

Het thuis een Yamaha RX-V765 surround versterker staan (momenteel gebruikt als stereo versterker) met daarop aangesloten een set staande speakers van Canton 470 GLE.
Alles speelt naar behoren en de klanken zijn helder ... enige wat ik miste was iets meer dynamiek in de bassen.
Via een collega ben ik nu in het bezit gekomen van een set van Davis (de Millesime F5 reeks).
Bij mijn collega speelde alles prachtig, helder en sterke bassen.
Nu heb ik dus dezelfde set gekocht en bij mij thuis aangesloten ... wat me direct opviel was dat de davis speakers minder helder klinken en ik de volumeknop flink wat meer moet opendraaien voor hetzelfde resultaat te bekomen.
Hoe is dit mogelijk? Heeft dit te maken met de impedantie van de speakers of de dB?

Sta op het punt om de speakers terug te bezorgen en voor een alternatief te kijken of liggen de problemen eerder bij de versterker???

Alvast bedankt voor jullie mening en input.
Wat volgens mij het meeste effect heeft op speakers en geluid is de plaatsing en de akoestiek.
Verplaats ze eens, zet ze wat verder van de muur af. Draai ze een klein beetje naar binnen.

Misschien heb jij meer spullen in de kamer waardoor het geluid meer gedempt wordt.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
En wat heeft je collega voor versterker? Met andere woorden, is de situatie wel vergelijkbaar?
Heb je de speakers door de versterker laten inregelen (YPAO)?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:05:
Nu heb ik dus dezelfde set gekocht en bij mij thuis aangesloten ..wat me direct opviel was dat de davis speakers minder helder klinken en ik de volumeknop flink wat meer moet opendraaien voor hetzelfde resultaat te bekomen.
Als je exact dezelfde set hebt gekocht - dus speakers en versterker - dan heb je inderdaad te maken met het "probleem" dat elk huis en elke setup anders is. Dat is "op te lossen" door de plaatsing van de speakers aan te passen. Dit had je overigens van te voren kunnen weten dat het bij iemand anders altijd anders klinkt dan bij jou thuis. Of je moet exact een zelfde huis, meubels, vloer, et cetera hebben.

Als je alleen de speakers hebt gekocht en niet een zelfde versterker dan is jouw receiver of minder krachtig dan zijn versterker of het heeft wederom met de grootte van je kamer te maken. Als het dezelfde speakers zijn dan s de impedantie en de gevoeligheid gewoon gelijk, dus daar zal het niet aan liggen. Dus dan ligt het aan de versterker. Maar de volumeknop open draaien is ook niet echt een vaste waarde: als je volume op 50% staat dan wil dat niet zeggen dat er ook 50% van het vermogen wordt geleverd. Kan best zijn dat de 50% vermogen pas bij 75% volume komt.

Dus de redenen dat het bij jou anders klinkt is sowieso doordat jij een andere inrichting hebt waardoor alles al anders klinkt. Plus dat de versterking wellicht anders is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 15:50

lier

MikroTik nerd

Het rendement zegt iets over de geluidsdruk (dB) bij een bepaald vermogen. Als speakers een lager rendement hebben, moet je versterker meer vermogen leveren om eenzelfde geluidsdruk te produceren. Dit even ter info, klankbeeld staat hier verder helemaal los van.

Algemeen advies: ga naar een "echte" winkel waar je af kan spreken dat je speakers thuis kan uitproberen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Idd de set is niet dezelfde als van mn collega, die heeft een stereo versterker staan van marrantz ... bij mij is het een surround versterker van yamaha.

Het is vooral het verschil tss de speakers onderling die me opvalt.
De canton speakers hebben een veel helderder klankbeeld dan de davis speakers ...

Heb op internet gekeken achter de technische gegevens van de davis set maar vind er bitter weinig van terug! :?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 15:50

lier

MikroTik nerd

Technische gegevens zeggen...ehm, niets. Totaal onzinnig, niet verder zoeken.
offtopic:
Oké, iets te zwart wit...

Gewoon schuiven met de speakers en geef jezelf ook de tijd aan het geluid van de Davis speakers te wennen (je kan gewend raken aan een "verkeerd" geluid en denken dat dat goed is).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 15:59
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:22:
Idd de set is niet dezelfde als van mn collega, die heeft een stereo versterker staan van marrantz ... bij mij is het een surround versterker van yamaha.

Het is vooral het verschil tss de speakers onderling die me opvalt.
De canton speakers hebben een veel helderder klankbeeld dan de davis speakers ...

Heb op internet gekeken achter de technische gegevens van de davis set maar vind er bitter weinig van terug! :?
Wat je kan proberen is de "optimizer mic" aan te sluiten en daarmee de set af te laten stellen.
Als je dat eerder ook met je Canton gedaan hebt, kan het zijn dat de EQ van de yamaha echt verkeerd staat voor deze set luidsprekers.

Als je het nog helemaal nooit gedaan hebt, is het sowieso handig om te doen, aangezien je EQ dan netjes aan je kamer en plaatsing van je speakers aangepast wordt.

Wat dan ook gemeten zal worden is de benodigde geluidsdruk, waardoor je na het afstellen op een normaal volume kan spelen, zonder de knop volledig naar rechts te hoeven draaien.

Elke luidspreker is anders, dus kan een andere EQ instelling nodig hebben...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor zover ik weet heeft een Marantz (zeker de stereo versterkers) ook een iets warmer / voller geluid dan een Yamaha. Die zijn van nature wat scheller. Dus op zich kan wat je constateert wel kloppen.
Zoals al gezegd: kwestie van je versterker goed instellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Idd via de mic zou ik die es kunnen instellen ... momenteel speel ik alles af op "pure direct" allez zonder enige versterking of bewerking van het geluid.
Pagina: 1