Spontaan hangen van Gigabite ex58 platform

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:13

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Het volgende.

Ik praat namens een maat van mij.

Sinds een maand of wat hangt zijn syteem spontaan bij het spelen van BFBC2 (weet niet of dit de boosdoener is)
Andere games gaan gewoon goed.

Zijn systeem:

Proc Core i7 930
6gig Corsair TRx6G1600C9 geheugen
Graka Asus HD5870
Moederbord Gigabite GA ex58 UD3R v1.6
OS Win 7 ultimate x64

Ik heb al verschillende burntests gedraaid. (geen fouten)
Onder windows werken geen probleem. Kan uren in windows werken. Videobewerking gaat allemaal goed. Omzetten van video ook geen problemen. Hij geeft zijn systeem flink op zn donder zullen we maar zeggen.
Telkens als hij BFBC2 aan het spelen is gaat dit een minuut of 20 goed en dan ineens een hanger. Hij schrikt zich steeds een hoedje.. Want zijn geluid blijft hierin ook hangen.
Ik zou zeggen dat het er een gehuegenfout is. De pc geeft geen BSOD. Hangt gewoon ineens.

Verschillende bios settings gedaan. Mag de pret ook niet drukken.
Bios settings:
geheugen standaard op 1600mhz (timings op 9.9.9.24) CR1 en CR2
geheugen onder geclockt op 1333 mhz ook op CR1 en CR2

Voltage van de i7 op 1.23 volt
Temp van de core 50c

geen turbo modus of op extreem geheugen settings of dat soort fratsen. Alles op non oc settings.

Al dit soort dingen mogen de pret ook niet drukken. De pc blijft op al dit soort dingen hangen als BFBC2 gespeelt wordt. Verder geen problemen onder windows.
Gekeken of de HD foute sectoren heeft. Dit is ook niet aan de orde
Ik heb zelfs windows opnieuw geinstalleerd.
Ik heb al verschillende forums bestormt. Maar ik kan niets vinden.

Wie o wie ziet misschien iets wat ik over het hoofd heb gezien.

Ik zal straks even wat biossetting plaatjes posten. Misschien dat er iets opgemerkt wordt?

Plaatjes:

http://img852.imageshack.us/i/img20110328210228.jpg
http://img850.imageshack.us/i/img20110328210249.jpg
http://img849.imageshack.us/i/img20110328210259.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Audione0 op 29-03-2011 07:23 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
-Verschillende videokaart drivers proberen, oude en nieuwe.
Driver verwijderen, dan met een cleaning tool de resten van de driver verwijderen, dan pas de nieuwe installeren.

-In de forum van het spel gaan zoeken of er meer met problemen zijn.

-Spel helemaal verwijderen en opnieuw installeren.

-Sound drivers, oude en nieuwe proberen.
Geluid uitzetten, hardware uitzetten, blijft hij nu ook hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Ik heb verschillende GPU + sound drivers geprobeerd.
Geluid drivers van windows update zelf en die van Realtek.
Chipset drivers up to date.

Het spel verwijderd en opnieuw geinstalleerd en zelfs een herinstall van windows.

In het begin, +/- 5 maanden geleden was er niets aan de hand. Maar sinds een maand of 3 spontane hangers.
Misschien een GPU driver issue dacht ik? Dus voor de zekerheid de driver gepakt waarmee toen geen probleem was, maar hiermee hangt de pc ook.

Pc is nooit OC't

Waardes van de voeding ook allemaal goed.

Ik heb verschillende voltages geprobeerd. Voor zowel de proc en het geheugen.

Temps van alle delen zijn ook gewoon goed.

[ Voor 54% gewijzigd door Audione0 op 28-03-2011 22:25 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Wat voor voeding gebruikt ie? En is de spanning op de 12V lijn in orde? Wanneer je in windows zit of video bewerkt geef je alleen de CPU op z'n donder. Het probleem lijkt meer aan de GPU te liggen (kan software- of hardwarematig zijn)

Ook al memtest gedaan? Of furmark gedraaid om de videokaart te belasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Deze voeding heeft hij: be quiet dark power 750. Alle voeding waardes zijn ok, ook tijdens het gamen.
Memtest, prime95 etc, meer dan 10 uur stabiel bevonden.

1 ding kan ik nog wel testen. Furmark.

Raar dat ik daar nog niet aan gedacht heb. En ik kan mijn 5870 eens meenemen of dit iig uit te sluiten..

Edit:

Net mijn HD5870 een spelletje BFBC2 gespeeld en niets aan de hand.. Dus het is duidelijk.. :)

Ik meen gezien te hebben dat 1 van de voeding connectors niet helemaal lekker aangesloten zaten. Dus ik ga nu spelen met zijn kaart..
ALs het euvel dan nog niet verholpen is dan is zijn graka de boosdoener en gaan we deze terug brengen.. Hij heeft nl nog een paar maanden garantie..

Ik laat het nog even weten..

Edit 2:

Het ligt iig aan zijn videokaart. Het grafische geheugen gooit hierin roet in het eten.

Ik heb dit tijdelijk opgelost dmv het geheugen in ati control center iets naar beneden te clocken van 1200mhz naar 1150mhz. Ik heb nu bij elkaar meer dan een uurtje gespeeld en geeft geen hangers meer.

Nu wil ik garantie technisch gezien niet teveel fratsen uithalen dmv een bios flash. Maar is er een manier om binnen RBE ietsjes meer voltage op het geheugen te zetten en deze in het bios te flashen zodat het geheugen misschein wat stabieler loopt? want ik heb idee dat er misschien ietsjes te weinig prik op staat.. En dat daarom het geheugen instabiel is..
Vervalt de garantie trouwens als een orginele bios file in de HD5870 flash? Want er staan nl wat bios update's op de site van asus zelf.. Misschien dat hij net een minder stabiel bios heeft?

[ Voor 77% gewijzigd door Audione0 op 29-03-2011 23:53 ]