[MacBook Pro] Probleem Time Machine i.c.m. Western Digital

Pagina: 1
Acties:

• Jan Golfkarton
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05-2023
Situatie: MacBook Pro met draadloze externe HDD (Western Digital My Book van 1 Tb).

Tot mijn verbazing merkte ik dat Time Machine sinds 5 februari niet meer werkt. Althans dat is de datum van de Nieuwste kopie, wat lang geleden is gezien het feit dat er normaal ieder uur een backup gemaakt wordt. Alles heeft een halfjaar perfect gewerkt.

Als ik op "Open TM-Voorkeuren" klik, zie al uren dit:
Afbeeldingslocatie: http://4waysite.com/images/TM-11.jpg

Klik ik op "Activeer TM" zie ik uren:
Afbeeldingslocatie: http://4waysite.com/images/TM-10.jpg

Wat verder opvalt in Finder, is dat MyBookWorld (blauw gemarkeerd) toegankelijk is (dat is een oude backup die ik handmatig heb gemaakt) en staat er "Verbonden als: Gast".
Maar daaronder bij My BookWorld-BackUp zie je "Verbinding mislukt" staan.
Afbeeldingslocatie: http://4waysite.com/images/TM-09.jpg

Kortom: er lijkt wel verbinding te zijn, maar er wordt geen backup gemaakt.

De externe HDD van WD heb ik meerdere malen aan/uit gezet.

Wie helpt me TM weer goed aan de gang te krijgen?

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-01 12:18
Ik denk dat het heel simpel is op te lossen.
Je bent wel geconnect, maar dan met de account gast. Op die manier heb je dus wel verbinding maar geen schrijfrechten. Als je klikt op "Verbind als" en je voert hier de gebruikersnaam en wachtwoord in van een account die wel schrijfrechten heeft dan kan je TM backup weer worden weggeschreven.

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

• Jan Golfkarton
Dat dacht ik eerst ook. Maar na zoeken naar de juiste gebruikersnaam en wachtwoord (standaard WD gegevens), zou ik 'connected' moeten zijn. Toets ik nl. de verkeerde gegevens in, krijg ik een foutmelding over incorrecte gebruikersnaam en wachtwoord en nu niet..

• J0HAN
Maar ben je dan "connected" met MyBookWorld of met MyBookWorld-Backup?

• Jan Golfkarton
Ja, ik ben 'connected'.
In de Finder zie je:
MyBookworld [twee mappen zichtbaar - zie foto boven]
MyBookWorld-Backup [leeg]

Toen ik "voor de grap" mijn netwerkkabel uit de externe HDD haalde, was ook MyBookworld ook leeg. Mijn boerenverstand zegt dat er - als de netwerkkabel aangesloten is - wel verbinding is.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan Golfkarton op 28-03-2011 21:52 ]

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:28
Weet niet of het relvant is maar is hij in het juiste formaat geformatteerd? Ik meen me te herinneren dat TM dat wil doen zodra je een TC aansluit hij gaat dan de schijf voorbereiden.

• J0HAN
Op je screenshot zie ik alleen dat je verbonden bent met MyBookworld en niet met MyBookworld-Backup.
Wat gebeurt er als je in de Finder naar MyBookworld-Backup toe gaat? Kan je verbinding maken? Met welke account? (eventueel via verbind als) Dat zou ik eerst eens proberen, als je MyBookworld-Backup niet met succes kan mounten kan TM het ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door J0HAN op 28-03-2011 22:00 ]

• Jan Golfkarton
stormfly schreef op maandag 28 maart 2011 @ 21:56:
Weet niet of het relvant is maar is hij in het juiste formaat geformatteerd? Ik meen me te herinneren dat TM dat wil doen zodra je een TC aansluit hij gaat dan de schijf voorbereiden.
Het heeft zes maanden perfect gewerkt.

• Jan Golfkarton
J0HAN schreef op maandag 28 maart 2011 @ 21:58:
Op je screenshot zie ik alleen dat je verbonden bent met MyBookworld en niet met MyBookworld-Backup.
Wat gebeurt er als je in de Finder naar MyBookworld-Backup toe gaat? Kan je verbinding maken? Met welke account? (eventueel via verbind als) Dat zou ik eerst eens proberen, als je MyBookworld-Backup niet met succes kan mounten kan TM het ook niet.
Als ik naar MyBookworld-Backup ga, is de map leeg en staat er linksboven "Verbinding mislukt" en rechtsboven "Verbind als". De vraag is HOE? Je begrijp dat ik al op het laatste heb geklikt - zonder succes.

MyBookworld: hier zie je ook "Verbind als" staan en (linksboven) "Verbonden als gast".

Als het helpt maak ik twee print screens.

• J0HAN
Hmm.. oké ik begrijp het.
Heeft die MyBook ook een webinterface? Ik weet niet of je daar al op gekeken hebt?

• Jan Golfkarton
Een webinterface? Ik weet wat dat betekent, maat haak nu even af.
Waar zou die te zien moeten zijn?

• J0HAN
Je MyBook is aangesloten op je netwerk, en heeft dus een IP-adres.
(Als je het IP-adres niet weet, typ dan even "ping MyBookWorld.local" in de Terminal)
Als je hier naar toe gaat in je browser http://(adresvanjeMyBook) kom je op de "website van je MyBook".
Zou HIER op moeten lijken.

[ Voor 15% gewijzigd door J0HAN op 28-03-2011 22:40 ]

• Jan Golfkarton
J0HAN schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:24:
Hmm.. oké ik begrijp het.
Heeft die MyBook ook een webinterface? Ik weet niet of je daar al op gekeken hebt?
Het is me via mijn IP-adres gelukt hier te komen. Was lastig omdat WD standaard aparte usernames en passwords heeft voor pc en mac. En uiteraard werkte het alleen met die van de pc... Dit terzijde.

Hoe nu verder? Want ik zit voor mijn kennis iets te diep onder de motorkap.

• J0HAN
Ik kan niet zien wat jij nu ziet, maar ik zou de instellingen eens nakijken.
Misschien kan je een nieuwe user aanmaken en deze rechten geven op de Backup share.
Daarna even kijken of je met deze user wel verbinding kan maken.
En controleer even of AFP (Apple Filing Protocol) is ingeschakeld, dit is nodig om TM te kunnen gebruiken.

• Jan Golfkarton
Moet ik hier een nieuw wachtwoord bedenken en verder gaan?

Afbeeldingslocatie: http://4waysite.com/images/WD_initial-setup.jpg

• J0HAN
Klopt. Apart dat hier "Initial Setup" bij staat. Net alsof je hem voor het eerste gebruikt.....
Lijkt er bijna op dat het ding een reset heeft gehad, of je krijgt dit gewoon omdat je de webinterface voor het eerst gebruikt.

[ Voor 94% gewijzigd door J0HAN op 28-03-2011 23:44 ]

• Jan Golfkarton
Ik heb wachtwoord veranderd en DHCP Client (ipv Static) aangevinkt.

Maar de pagina bleef wel 10 minuten hangen terwijl ik dit zag:
Afbeeldingslocatie: http://4waysite.com/images/TM-setup-2.jpg

Toen verscheen dit:
Afbeeldingslocatie: http://4waysite.com/images/TM-setup-1.jpg

Toen ik IP-adres intikte bleef dit zo, maar na opnieuw 'gepingt' te hebben, bleek ik een nieuw IP-adres te hebben.

Klik ik op activeer Time Machine verschijnt overigens nog steeds: "Verbinden met reservekopie volume"

Maar ik kom nu wel bij de setup van WD:
Afbeeldingslocatie: http://4waysite.com/images/TM-setup-4.jpg

Wat nu..? En waar zit Apple Filing Protocol?

[ Voor 26% gewijzigd door Jan Golfkarton op 31-03-2011 16:42 ]

• Jan Golfkarton
Nu geeft-ie wel aan "Reservekopieschijf beschikbaar", maar...

Wel hoor ik de schijf reageren als ik TM activeer, maar het werkt nog steeds niet. Ik krijg nl. een melding dat er geen contact wordt gemaakt met de externe schijf en/of dat wachtwoord niet klopt.

In Finder is nog steeds "Verbinding mislukt" zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: http://4waysite.com/images/TM-setup-3.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Jan Golfkarton op 01-04-2011 12:58 ]

• Jan Golfkarton
Is er nog iemand die me kan helpen...?

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:30
Kun je hem ook gewoon alleen via usb verbinden met de macBook?

Verwijderd

probeer eens in te loggen met als user: TimeMachine ww van je Macbook

ik heb een iMac en een QNAP119 waarop de TimeMachine; is bij updates ook weleens "ontkoppelt"; altijd weer even zoeken naar de juiste user :P

• Jan Golfkarton
RonXP schreef op maandag 04 april 2011 @ 16:20:
Kun je hem ook gewoon alleen via usb verbinden met de macBook?
Ik heb geen USB-kabel met aan beide kanten een stekker, maar ik geloof dat er ergens wel verbinding is.

De externe schijf van WD (genaamd MyBookWorld - blauw gemarkeerd) is wel toegankelijk, maar dat is een oude backup die ik handmatig heb gemaakt. Er staat "Verbonden als: Gast".
Maar daaronder bij My BookWorld-BackUp zie je "Verbinding mislukt" staan.
Hier zag ik vroeger de door TM gebackupte bestanden staan. Maar hier staat dus "Verbinding mislukt".

Kortom: er lijkt wel verbinding te zijn, maar ook weer niet helemaal...

Afbeeldingslocatie: http://4waysite.com/images/TM-09.jpg

• Jan Golfkarton
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 16:53:
probeer eens in te loggen met als user: TimeMachine ww van je Macbook
Dan geeft-ie de melding dat gebruikersnaam/wachtwoord verkeerd is.

Gebruik ik bij instellinegn van TM het nieuwe wachtwoord (wat ik n.a.v. bovenstaand advies heb gedaan) krijg je continu dat draaiende wieltje met al die kleuren. Pas als Systeemvoorkeuren geforceerd gestopt wordt, gaat dat weg.
Voor de duidelijkheid: als ik naar de instellingen van TM ga, kan ik wel de WD schijf selecteren. Oftewel, de schijf wordt wel herkend.

Toen ik weer naar de admin van WD ging, heb ik eerst "MyBookWorld.local in de Terminal" moeten pingen.
Bleek mijn oude IP-adres weer terug te zijn.
Maar nu werken de nieuwe (en oude) gebruikersnaam en wachtwoord niet meer en kom ik niet in de admin...

Het lijkt erop dat ik nu nog verder van huis ben.

[ Voor 29% gewijzigd door Jan Golfkarton op 04-04-2011 22:18 ]

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-12-2025
Jan Golfkarton schreef op maandag 04 april 2011 @ 21:18:
[...]

Ik heb geen USB-kabel met aan beide kanten een stekker, maar ik geloof dat er ergens wel verbinding is.
De MyBookWorld kan je enkel als NAS gebruiken, via je netwerk dus. De USB aansluiting daarop dient om een extra harde schijf (en als ik me niet vergis, printer) over het netwerk te kunnen delen. Via USB op de Mac aansluiten zal dus niet gaan, dan had je een normale MyBook moeten kopen.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-01 21:21
Als het goed is kan je wel een mybookworld direct aansluiten via ethernet. Ik heb dit met die van mij (ouder model) vaker gedaan als ik veel data over te pompen had, dan ging het sneller dan via het netwerk via router.
Dus ethernetpoort mybook > ethernetpoort op je mac.

• Jan Golfkarton
dcl! schreef op maandag 04 april 2011 @ 23:21:
Als het goed is kan je wel een mybookworld direct aansluiten via ethernet. Ik heb dit met die van mij (ouder model) vaker gedaan als ik veel data over te pompen had, dan ging het sneller dan via het netwerk via router.
Dus ethernetpoort mybook > ethernetpoort op je mac.
Misschien kun je me uitleggen wat ik hier precies mee oplos. Het klinkt - maar ik kan me vergissen - als een noodoplossing.
Er is, zoals ik al een paar keer heb geschreven, verbinding maar TM komt er niet bij. Ondertussen heb ik MyBook gereset, en kan ik via de browser in de admin van MyBook komen, maar als ik die gebruikersnaam en dat wachtwoord gebruik voor TM, werkt het nog steeds niet: "Time Machine heeft geen toegang tot de reservekopieschijf 'WD_Backup'. De bewerking kan niet worden voltooid. (OSStatus fout 2.)".

Waar zit de fout...?!

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Golfkarton op 05-04-2011 15:19 ]

• Jan Golfkarton
Goed.. ik heb uiteindelijk WD gebeld.
Na lang wikken en wegen en na iedere keer een hogere mentor gesproken te hebben, heb ik een factory reset gedaan.
Het werkt weer en ik moet zeggen dat WD me uitstekend geholpen heeft!
Er zat gewoon iets fout in MyBook; wat precies dat weet niemand.
Pagina: 1