Het spijt me. Ik ben niet zo goed in samenvattingen maken, maar oké.
Grote platformen, zoals Facebook, Twitter, XBLA, Apple, enz... hebben vaak alle macht in handen. En diegene die macht heeft, is de baas. De rest moet luisteren. Grote platformen doen wat ze willen, en iemand die niet exact doet wat grote platformen willen, kan onmiddelijk het zwijgen opgelegd worden.
Zo ook spelontwikkelaars. Spelontwikkelaars willen hun spellen bij gebruikers brengen en gebruiken daarbij vaak de grote platformen als hulpmiddel. Doodle Jump gebruikt iOS om bij gebruikers te kunnen komen, zo ook gebruikt Zynga Facebook.
Soms gaat het fout: zie LOLapps en Facebook. (
nieuws: 'Facebook-apps sluisden id's van gebruikers door naar derden')
The Game of Platform Power beschrijft de machtspositie van de verschillende partijen en hoe die kan worden beïnvloed. Het beschrijft de beginfase van een platform en in welke stappen het groeit, en wat je kunt doen als ontwikkelaar om niet verslonden te worden in een rare bui van een groot platform.
Ik hoop dat dit beter is... Niet 100% accuraat maar ik ben er niet zo goed in. Toch de moeite om te lezen, dat artikel! Het staat er veel beter in uitgelegd dan wat ik hier verkondig.