Welk Geheugen heb ik nodig? (Verwarrende prijsverschillen)

Pagina: 1
Acties:

• Doubter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08-2023
Hey, beste tweakers,

Ik heb een nieuwe Dell laptop besteld die eind deze week zou moeten aankomen als alles goed gaat (hij is reeds verzonden uit China), maar ik heb bij het bestellen gekozen voor het model van 2GB Ram omdat de upgrade naar 4GB Ram (en dit was het enige verschil) iets te duur was (€100), in de wetenschap dat intern geheugen iets is wat je relatief eenvoudig zelf kan upgraden.

Het probleem is dat ik niet weet welk geheugen ik nu precies moet aanschaffen:
De Dell Vostro 3000 serie maakt blijkbaar gebruik van Sodimm (laptop) DDR3 1333 MHz ( PC3-10600 ) non-ECC 204 Pin geheugen (info van de Dell website), dus dacht ik dat dit latje zou volstaan:
http://www.laptopshop.be/...n-2-gb-ddr3-1333-mhz.html
Op andere plaatsen vind je deze zelfs nog aan lagere prijzen (tot ongeveer €20 zelfs).

Maar bij een andere PC zaak vertelde men me dat ze speciale modules van Kingston aanraadden die €52,07 kosten en die ze pas zouden hebben na meerdere weken wachten?

Dus nu zijn mijn vragen:
- Welke heb ik écht nodig? Een prijsverschil van 20 euro is niet niets.
- Kan ik van Dual Channel gebruik maken ook indien de latjes Ram van 2 verschillende fabrikanten (maar met dezelfde specs uiteraard) afkomstig zijn en de laptop met slechts één latje geleverd werd? Hier had ik bij de aankoop eigenlijk niet over nagedacht, en dat zou me nu wel eens kunnen zuur opbreken.

Bij voorbaat dank voor de hulp.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-02 16:10
ik zou even wachten tot je de laptop hebt. Geheugen is vaak vandaag bestellen / morgen in huis.

Overigens zou j e wellciht in de specififacties van je laptopbestelling kunnen zien of ze dualchannel leveren. Dat is wel belangrijk want mischien is er geen vrij slot en zal je 2x2Gb moeten kopen als je dual channel wilt..

dual channel met verschillende merken moet doorgaans prima kunnen. Als ze maar gelijke specs hebben.

• Doubter
Er is sowieso een vrij slot, dat heb ik uiteraard gecontroleerd, bovendien is er reeds 2GB ingebouwd dus als ik 2GB van hetzelfde type zou kunnen kopen dan zou dual-channel ook geen probleem mogen vormen.

Echter vraag ik me af waarom ze mijn bij die ene PC zaak ineens een ander en duurder type ram aanraadden, vandaar deze vraag.

Zou natuurlijk ook weer kunnen vallen onder de rip-off praktijken die sommige pc-zaken toepassen op klanten waarvan ze hopen dat ze onwetend zijn.

EDIT: nu weet ik nog steeds niet welk ram ik zou moeten kopen? Nog iemand extra input over de materie?

[ Voor 9% gewijzigd door Doubter op 28-03-2011 21:29 ]

• Sua
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-12-2025

Sua

lichtelijk nieuw

Wacht op de laptop, bekijk de specificaties inclusief latencies en zoek dan een identiek plakje ram.

hoi

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Doubter schreef op maandag 28 maart 2011 @ 17:50:
Er is sowieso een vrij slot, dat heb ik uiteraard gecontroleerd, bovendien is er reeds 2GB ingebouwd dus als ik 2GB van hetzelfde type zou kunnen kopen dan zou dual-channel ook geen probleem mogen vormen.

Echter vraag ik me af waarom ze mijn bij die ene PC zaak ineens een ander en duurder type ram aanraadden, vandaar deze vraag.

Zou natuurlijk ook weer kunnen vallen onder de rip-off praktijken die sommige pc-zaken toepassen op klanten waarvan ze hopen dat ze onwetend zijn.

EDIT: nu weet ik nog steeds niet welk ram ik zou moeten kopen? Nog iemand extra input over de materie?
Zij adviseren dat Kingston geheugen waarschijnlijk omdat ze via de Kingston website naar de compatibility hebben gekeken. Kingston produceert vaak voor diverse merken en types speciaal geheugen waarvan zij de werking kunnen garanderen. Waarin dit verschilt met "generiek" geheugen kan ik je niet vertellen maar dat is waar je het prijsverschil in zult moeten zoeken.

Dat wil nog niet zeggen dat "generiek" geheugen niet functioneert! Maar het is geen garantie dat het dat wel doet.

https://discord.com/invite/tweakers

• Doubter
Ik heb reeds op de site van Kingston gekeken, ook daar kost geheugen specifiek voor de Dell Vostro 3700/3750 slechts 27 euro, ik vermoed dat ze zich ofwel vergist hebben in die ene speciaalzaak of enorme verzenkosten en/of winstmarges hanteren, daar doe ik echter niet aan mee.
Pagina: 1