• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-02 15:24
Het zoveelste topic in dit genre, ik weet het. Zoekfunctie heeft echter geen oplossingen aangedragen.

Net de Scythe Mugen Rev 2 B 2 geïnstalleerd, hele AM3 moederbord moest hiervoor uit de PC. Bij het verwijderen van de stock koeler, iets teveel kracht gezet waardoor de stock koeler mét CPU uit de socket sprong (terwijl de socket dus nog "locked" was, wel zo goed als rechtop eruit gesprongen, niet scheef).

Twee of drie CPU pinnetjes heel klein beetje (halve mm) verbogen aan één kant. Voorzichtig recht gebogen met nagel. Ik had géén handschoentjes aan of ander anti-statische voorzorg maatregelen.

Ik heb inmiddels alle tips uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492).

Hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 33,50€ 33,50
1Sony Optiarc AD-7240S Zwart€ 29,14€ 29,14
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 77,60€ 77,60
1Antec Three Hundred€ 52,-€ 52,-
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 44,70€ 44,70
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 36,63€ 36,63
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 107,90€ 107,90
1MSI 770-G45€ 69,44€ 69,44
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 102,84€ 102,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 570,41

Probleem: PC start niet door. Wat gebeurd er verder:
  • Alle fans gaan aan: kast, videokaart, CPU,
  • HD spint op
  • Vervolgens een heel zacht rateltje (tikjes) gedurende 3 seconden, daarna stil
  • Géén beeld
  • Alle vier de blauwe LED lampjes op het moederbord gaan branden
  • Géén enkel piepje.
  • Na verwijderen geheugen, ook geen piepjes
  • Kale boot (CPU, mobo, voeding) ook geen piepjes
  • PC gaat direct uit na indrukken Power (aan/uit) knop.
Het is dus óf het moederbord, óf de CPU. Ik heb geen test PC en of andere hardware om te testen. Ik hoop dat iemand n.a.v. bovenstaande opsomming kan aangeven of het het mobo is, of de CPU.

Edit: Geen fysieke schade aan de CPU, alle pinnetjes staat letterlijk perfect in lijn (van beide kanten bekeken). Socket van de mobo ziet er ook goed uit, enige wat daaraan op te merken is, is dat er een heel klein beetje grijze koelpasta op de socket zelf zat (dus onder de CPU).

Edit 2: Ik merk dat als ik de socket open en dicht doe zonder CPU erin, dat het mechaniek soepel loopt. Als ik de CPU in de socket doe, dan sluit deze soepel, maar opent deze met een plotselinge klik (schiet dus ineens los). Kan dit nog duiden op socket beschadigingen (dus mobo) i.p.v. CPU?

[ Voor 7% gewijzigd door Barns op 28-03-2011 23:16 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de CPU fysieke schade heeft en het bord niet is de kans dat de CPU defect is iets groter. Maar enkel door te testen kun je het zeker uitsluiten.

• Barns
Geen fysieke schade aan de CPU, alle pinnetjes staat letterlijk perfect in lijn (van beide kanten bekeken). Socket van de mobo ziet er ook goed uit, enige wat daaraan op te merken is, is dat er een heel klein beetje grijze koelpasta op de socket zelf zat (dus onder de CPU).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als de pinnen scheef stonden, kan dat misschien fysieke schade hebben opgebracht (ook al is die niet zichtbaar, en heb je de pinnen netjes teruggebogen).

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Met een beetje pech kan er of sluiting zijn ontstaan door de koelpasta op het socket ( koelpasta is geleidend ) wat dus kan betekenen dat toch de cpu een tik gehad heeft. Andere mogelijkheid kan ook nog zijn dat het socket zelf misschien beschadigd is en er haarscheurtjes zijn ontstaan bij het eraf halen van de oude koeler.

Enigste manier om hierachter te komen blijft dan toch de cpu op een ander board te testen zodat je het moederboard kan uitsluiten en dan natuurlijk andersom. Nog een tip terzijde als je een cpukoeler eraf haalt namelijk altijd even ermee draaien zodat er lucht tussen cpu en koelblok komt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee hoor, koelpasta geleidt geen stroom.
Het kan zijn dat het geen goed contact meer maakt door rotzooi in de socket, maar het spul geleidt geen stroom.

• Barns
Ok, dank zover. Ik had gehoop dat n.a.v de genoemde meldingen en constateringen dat het mogelijk was om zonder testen toch of de CPU of het mobo uit te sluiten. Helaas niet dus.

Ik heb ook begrepen dat het moederbord niet piept als de CPU defect is, right?

Ik ken niemand met een AM3 bord/ processor, maar m'n ouders hebben volgens mij wel een AM3, dus daar één dezer dagen maar even langs gaan en de CPU testen.
Nog een tip terzijde als je een cpukoeler eraf haalt namelijk altijd even ermee draaien zodat er lucht tussen cpu en koelblok komt.
Tsja, hij zat inderdaag vacuum. Maar de meeste pc onderdelen hebben wel een beetje krachten nodig, dus ik dacht dat dit zo ook wel ging... niet dus... Anyway, ik ga proberen te testen. En meld me dan weer.
Nee hoor, koelpasta geleidt geen stroom.
Het kan zijn dat het geen goed contact meer maakt door rotzooi in de socket, maar het spul geleidt geen stroom.
Witte pasta inderdaad niet, maar grijze wel volgens mij. Het gaat trouwens om echt een minimale en zeer uitgedunde hoeveelheid op de socket.

[ Voor 16% gewijzigd door Barns op 28-03-2011 17:11 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Barns schreef op maandag 28 maart 2011 @ 17:10:

Witte pasta inderdaad niet, maar grijze wel volgens mij. Het gaat trouwens om echt een minimale en zeer uitgedunde hoeveelheid op de socket.
Indien de koelpasta niet geleid isoleert het. Als hierdoor de geleiding in 1 of meer pinnetjes onmogelijk wordt gemaakt kan dit ook de reden zijn waarom hij niet door start. Probeer eerst eens of de CPU op een ander MB nog werkt, kan kun je vervolgens je moederbord schoonmaken en testen

• Barns
Oké, de CPU getest op een ander bord en hij werkt nog! Nice.

Dan moet het dus op het moederbord zitten, ik heb het hele kleine beetje uitgedunde koelpasta dat óp de socket zat al weggehaald met een beetje wc papier. Daar is zo goed als niets meer van te zien. Ik heb geen idee hoe dat anders schoon gemaakt moet worden.

Ik ga morgen proberen om alles uit de kast te halen, en het buiten de pc aan te zetten. Nog andere tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Barns op 30-03-2011 19:21 ]

• Barns
Update:

Had even geen tijd, maar vanavond dan alles buiten de kast (op anti-statische verpakkingen) gelegd. Slechts één reepje RAM (2GB), CPU en GPU. Eerst met de Mugen koeler, daarna met de stock koeler.

Niets werkte, nog steeds het verhaal zoals boven beschreven in de begin post. Met HDD aangesloten, hoor ik de HDD drie keer een rateltje geven na het opspinnen, daarna stil. Met één druk op de Power Off knop is de PC vervolgens direct uit.

Heb de batterij van het moederbord er ook al uit gehad en weer in gedaan.

Ik denk dus echt een MB probleem. Is dat de juiste diagnose?

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik weet het niet precies verder, maar ik had dezelfde problemen en toen was het de voeding.
Wel kwam dat door kortsluiting door de videokaart (koelblokjes vielen eraf), waardoor ook de videokaart kapot was.
De PC ging eerst nog vaker aan en viel na een paar seconden stil / uit. Na een tijdje, ging die helemaal niet meer aan.

[ Voor 27% gewijzigd door Luxicon op 03-04-2011 01:13 ]

...

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 22:30
Je kan je cpu socket toch gewoon schoonmaken met H2O (geen kraanwater)?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Valentino-46
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:27
...alles buiten de kast (op anti-statische verpakkingen) gelegd...
Nou valt er over het wel/niet geleiden van koelpasta nog te discussieren, maar je moet je moederbord IMHO nooit op zo'n antistatische zak leggen want die geleiden dus wèl, wat kortsluiting in je mobo kan veroorzaken.

Dan naar het probleem van geen beeld: voedingstekkertje van videokaart weer aangesloten?
Ik spreek niet uit ervaring O-) maar gelukkig geeft mijn BIOS een melding als dat stekkertje niet aangesloten is.

I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Barns schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 23:44:
Update:

Met HDD aangesloten, hoor ik de HDD drie keer een rateltje geven na het opspinnen, daarna stil.
.....
Ik denk dus echt een MB probleem. Is dat de juiste diagnose?
Dit is standaard voor een hdd die van stroom wordt voorzien, Komt geen moederbord aan te pas.

Heb je al eens geprobeerd of je moederbord wel piept zonder vga-kaart of geheugen? (wel een speaker aansluiten...)

Heb je de mogelijkheid om een andere videokaart te testen? (evt. een oude pci?) Of die van jouw in een andere pc... Het zelfde met geheugen. (En als je dan toch bezig bent ook gelijk de voeding)
En als dat allemaal werkt zoals het hoort; of niet, dan kan pas met zekerheid worden gezegd of het mobo stuk is of niet.

• Barns
Valentino-46 schreef op zondag 03 april 2011 @ 01:29:
[...]

Nou valt er over het wel/niet geleiden van koelpasta nog te discussieren, maar je moet je moederbord IMHO nooit op zo'n antistatische zak leggen want die geleiden dus wèl, wat kortsluiting in je mobo kan veroorzaken.

Dan naar het probleem van geen beeld: voedingstekkertje van videokaart weer aangesloten?
Ik spreek niet uit ervaring O-) maar gelukkig geeft mijn BIOS een melding als dat stekkertje niet aangesloten is.
Ah lekker dan, ik dacht de MB zo wel goed neer te leggen, nou ja... En ja, alle stekkertjes zitten erin, 100%. Thanks voor de input.
A4- schreef op zondag 03 april 2011 @ 01:42:
[...]

Dit is standaard voor een hdd die van stroom wordt voorzien, Komt geen moederbord aan te pas.

Heb je al eens geprobeerd of je moederbord wel piept zonder vga-kaart of geheugen? (wel een speaker aansluiten...)

Heb je de mogelijkheid om een andere videokaart te testen? (evt. een oude pci?) Of die van jouw in een andere pc... Het zelfde met geheugen. (En als je dan toch bezig bent ook gelijk de voeding)
En als dat allemaal werkt zoals het hoort; of niet, dan kan pas met zekerheid worden gezegd of het mobo stuk is of niet.
Er komen geen piepjes, nooit, niet mét GPU en RAM, en niet zonder (speaker aangesloten). Kan geen andere videokaart testen (heb alleen oude AGP's). Ik heb er 2 reepjes RAM in, die heb ik beiden geprobeerd, dus daarmee is de kans dat het daar aan ligt minimaal.

Bedankt allemaal voor jullie input, ik ga nog een paar keer dingen proberen, testen, hertesten en dubbel checken. Ben echter wel gelimiteerd in mijn test capaciteiten qua vervangende componenten, maar het is niet anders.

Een mogelijke oplossing zal ik posten. :)
Pagina: 1