Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:13
Goedemiddag,

Ik was benieuwd of iemand hier verstand had van de Vox Novo Office centrale.

Wij krijgen wat werknemers erbij en hebben geen uitbreiding slot meer over in de centrale.
We hebben nu 2 kaarten er in een Mixkaart 4/8/4 kaart ( 4 x ISDN-2 / 8 x Digitaal / 4 x Analoog) en een Mixkaart 2/4/4 (2 x ISDN-2/4 x Digitaal/4 x Analoog).

En gebruiken 12 digitale toestellen en 3 analoge.
We wilden de digitale toestellen uitbreiden.

Nu zouden we deze laatste Mixkaart (de 2/4/4 kunnen vervangen voor een UAI8 kaart (8x Digitaal) aangezien we de 2x ISDN en 4x Analoog toch niet gebruiken op deze kaart.

Maar kun je deze kaart gewoon eruit halen en de ander erin zetten ?

En stel we zouden willen kiezen voor het toevoegen van IP toestellen, wat is er dan extra nodig ?
Moet we hiervoor ook een uitbreidingskaart erin laten zetten, of is het een kwestie van het installeren van een nieuwe licentie in de centrale en configuratie ?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
copy-paste vanaf wht:

Ja, je kan de 2e mix kaart gewoon vervangen voor een UAI8 (of whatever)
Ik zou gewoon meteen een UAI16 kopen, dan kun je voorlopig weer goed vooruit (als de centrale verder voldoet)
(mocht je interesse hebben, ik heb volgens mij nog een uai16 liggen)

In jouw geval is dat dus een prima optie, om op die manier meer digitale toestellen te kunnen aansluiten.

Wel ben je in dat geval beperkt tot 8 spraakkanalen (4x ISDN2)

Overigens bepaald je licentie hoeveel van de ISDN kanalen open staan (maar bij kpn staan ze geloof ik standaard allemaal actief, bij Alcatel moet je een licentie per ISDN kanaal aanschaffen)

Kaarten zijn hot-swappable, dus je kan gewoon eruit prikken en nieuwe erin. Wel moet je de toestellen even weer configgen enz (huntgroepen, directe nrs enz)

Alternatief is een groter chassis. Je hebt nu een rack 1 (3 bays), maar je kan ook een rack 2 of 3 kopen, dan kun je vrolijk verder uitbreiden.
Racks zijn gewoon 'dom', stukje print + voeding (kort samengevat). Je software/licenties worden op je CPU board bepaald.

IP toestellen kan ook, maar dat ligt wel aan je hardware en software.
Ik zou zeker minimaal R6 draaien voor de IP toestellen.
Verder heb je een uitbreiding op je CPU board nodig, afhankelijk van wat je nu hebt kan niet elke software release.
Daarnaast moet je CPU voorzien worden van een VOIP kaart, verkrijgbaar in 4/8/16 voip kanalen (VOIP4 is voor 4 kanalen), en de bijbehorende licentie.

Duur geintje, zeker als je het via KPN doet en een nieuwere release moet gaan draaien. Persoonlijk niet meer de moeite waard, neem dan meteen een complete upgrade.
(Bij de nieuwste CPU boards voor R8 zit ook voip standaard in, en een stuk krachtigere CPU)

Als het je puur om het bellen via IP gaat is het voordeliger om een ISDN30 board te kopen met een Patton ervoor. Dan heb je tot 30 kanalen tot je beschikking, en geen gezeik met sip incompatibiliteit en/of dure uitbreidingen.
ISDN30 is board erin en gaan, geen licenties verder nodig.

Voordeel van de IP toestellen is dat je ze ook prima over een VPN tunnel kunt gebruiken, maar goedkoop is het niet.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Reveal! schreef op maandag 28 maart 2011 @ 15:48:
Goedemiddag,

Ik was benieuwd of iemand hier verstand had van de Vox Novo Office centrale.

Wij krijgen wat werknemers erbij en hebben geen uitbreiding slot meer over in de centrale.
We hebben nu 2 kaarten er in een Mixkaart 4/8/4 kaart ( 4 x ISDN-2 / 8 x Digitaal / 4 x Analoog) en een Mixkaart 2/4/4 (2 x ISDN-2/4 x Digitaal/4 x Analoog).

En gebruiken 12 digitale toestellen en 3 analoge.
We wilden de digitale toestellen uitbreiden.

Nu zouden we deze laatste Mixkaart (de 2/4/4 kunnen vervangen voor een UAI8 kaart (8x Digitaal) aangezien we de 2x ISDN en 4x Analoog toch niet gebruiken op deze kaart.

Maar kun je deze kaart gewoon eruit halen en de ander erin zetten ?

En stel we zouden willen kiezen voor het toevoegen van IP toestellen, wat is er dan extra nodig ?
Moet we hiervoor ook een uitbreidingskaart erin laten zetten, of is het een kwestie van het installeren van een nieuwe licentie in de centrale en configuratie ?
Afhankelijk van hoe oud dat ding is kun je overwegen te kijken naar een VoIP centrale. Meestal is het in een PBX VoIP toevoegen via een insteekkaart idd. Geen idee wat die kost, maar als je centrale bijvoorbeeld 5 jaar oud is, zou ik daar niet meer in investeren.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '