Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2016 15:13 ]

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het is inderdaad zo dat als je meer dan 500km per jaar privé rijdt, je bijtelling moet betalen. In welke auto's en voor welke werkgever je dat doet, maakt niets uit. Dit had je trouwens gemakkelijk zelf kunnen vinden op de site van de belastingdienst.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik ben BINNEN de 500 km gebleven. Ik heb dit jaar GEEN prive kilometers gereden van jan t/m mrt.

De vraag is: omdat ik tijdens het kalenderjaar van auto en type regeling wissel of ik dan met terugwerkende kracht moet betalen.

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:55
Je kan alleen wisselen per kalenderjaar of bij wissel van de werkgever. Zie dit voorbeeld: http://www.belastingdiens...uik_auto-03.html#P52_6355

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat zegt ie, het jaar is nog niet om en als je nu wel prive gaat rijden zul je over de 500 kilometer gaan. "In welke auto's en voor welke werkgever je dat doet, maakt niets uit."

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Lijkt me dat regeling bij wijziging naar 'privé rijden' resulteert in terugwerkende kracht betalen van al je voordeel genoten in 2011 vanaf 1 januari. De 500 km heeft betrekking op het hele jaar en niet een gedeelte.

d:)b :henk d:)b

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor zover ik weet kun je alleen per kalenderjaar wisselen tussen wel of geen bijtelling (wel of niet privé)

Als je nu wisselt, zul je dus inderdaad met terugwerkende kracht bijtelling moeten gaan betalen vanaf 1-1-2011 over de cataloguswaarde van de auto die je bij je vorige werkgever reed.

Vriend van me heeft het andersom gehad, hij wilde niet privé meer gaan rijden bij een nieuwe auto maar moest wachten tot 1-1 van het volgende kalenderjaar

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

L-VIS schreef op maandag 28 maart 2011 @ 12:21:
Je kan alleen wisselen per kalenderjaar of bij wissel van de werkgever. Zie dit voorbeeld: http://www.belastingdiens...uik_auto-03.html#P52_6355
Voorbeeld 3 is hier toch (omgekeerd) van toepassing? En dan zou het antwoord 'Nee' zijn, de vorige werkgever hoeft geen bijtelling te betalen (tenzij je dus omgerekend boven de 500km uit zou komen).

[ Voor 17% gewijzigd door ACM op 28-03-2011 12:24 ]

• L-VIS
Ja volgens mij ook. Dus bij wissel werkgever (mits je naar rato) een sluitende administratie kan tonen, mag je ook wisselen van wel/niet prive gebruik auto.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

TS gaat de nieuwe auto wel prive rijden en als die dan boven de 375 km uit komt (9/12 van 500), krijgt die de bijtelling bij zijn salaris. De bijtelling van zijn vorige werkgever heeft die niet (tenminste als die een sluitende km administratie heeft).

[ Voor 46% gewijzigd door MegaTronics op 28-03-2011 12:31 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een sluitende KM-registratie van vorig jaar toen ik bij werkgever A werkte.
Deze 3 maanden in 2011 heb ik GEEN prive kilometers gemaakt, althans, binnen de 375km.

Vanaf a.s. maandag wil ik ook prive rijden met de auto en dus bijtelling betalen.

edit

Voorbeeld 3: U verandert in het kalenderjaar van werkgever

U hebt van 1 januari tot en met 30 juni (6 maanden) een auto van werkgever A. U rijdt in die periode 350 privékilometers met de auto. Omgerekend naar een heel kalenderjaar zou u 12/6 x 350 = 700 privékilometers in totaal rijden. U rijdt dan op kalenderjaarbasis dus meer dan 500 privékilometers. Daarom moet werkgever A, als u uw loon per maand krijgt uitbetaald, van januari tot en met juni de bijtelling bij uw loon tellen.
Van 1 juli tot en met 31 december (6 maanden) hebt u een auto van werkgever B. U rijdt in die periode 100 privékilometers met de auto. Omgerekend naar een heel kalenderjaar zou u 12/6 x 100 = 200 privékilometers in totaal rijden. Omdat u op kalenderjaarbasis dus niet meer dan 500 privékilometers rijdt, hoeft werkgever B geen bijtelling bij uw loon te tellen.

Oftewel: ik moet kijken wat ik van jan t/m mrt prive heb gereden, dat doorrekenen naar een heel jaar en als dat boven de 500km komt moet ik bijtelling betalen?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2011 13:24 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Je moet binnen de 500 * 3/12 = 125 km blijven, niet 375.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Het gaat over het aantal privé kilometers per kalenderjaar.

Aangezien je die 500km vanaf nu overschrijdt (gok ik) moet je over het HELE kalenderjaar bijtelling betalen

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:46

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2011 @ 13:20:

Oftewel: ik moet kijken wat ik van jan t/m mrt prive heb gereden, dat doorrekenen naar een heel jaar en als dat boven de 500km komt moet ik bijtelling betalen?
Dat. Tenminste, dat maak ik op uit de site van de belastingdienst.
Voorwaarde is dan uiteraard wel dat je een sluitende kilomteradministratie over die maanden hebt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• L-VIS
cypher21 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 13:24:
Het gaat over het aantal privé kilometers per kalenderjaar.

Aangezien je die 500km vanaf nu overschrijdt (gok ik) moet je over het HELE kalenderjaar bijtelling betalen
Volgens mijn interpretatie van de belasting mag je ook switchen als je van werkgever wisselt.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

cypher21 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 12:22:
Voor zover ik weet kun je alleen per kalenderjaar wisselen tussen wel of geen bijtelling (wel of niet privé)

Als je nu wisselt, zul je dus inderdaad met terugwerkende kracht bijtelling moeten gaan betalen vanaf 1-1-2011 over de cataloguswaarde van de auto die je bij je vorige werkgever reed.

Vriend van me heeft het andersom gehad, hij wilde niet privé meer gaan rijden bij een nieuwe auto maar moest wachten tot 1-1 van het volgende kalenderjaar
Dit dus.....

Over de periode 1 januari 2011 tot en met eind maart betaal je dus bijtelling over de waarde van de auto die je toen had met het op dat moment geldende bijtellingspercentage. En vanaf de datum dat je de nieuwe auto krijgt betaal je dus over de nieuwwaarde van die auto het bijbehorende bijtellingspercentage.

Moment; ik heb even verdergezocht en kwam bij een "salarisexperts" site uit waar staat:

Bij het wisselen van een auto in het kalenderjaar zal de situatie niet veranderen. De 500 kilometer grens is niet per auto, maar per werknemer per kalenderjaar.

En aangezien TS dus van werknemer wisselt zal hij dus alleen over de nieuwe auto bijtelling betalen.

http://www.burad.eu/nl/ac...l_jaar/?cid=53&news_id=91

[ Voor 42% gewijzigd door Naboo op 28-03-2011 13:44 ]

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb tussen januari en maart 2011 100 prive kilometers gereden.

• L-VIS
Naboo schreef op maandag 28 maart 2011 @ 13:29:
[...]
Moment; ik heb even verdergezocht en kwam bij een "salarisexperts" site uit waar staat:

Bij het wisselen van een auto in het kalenderjaar zal de situatie niet veranderen. De 500 kilometer grens is niet per auto, maar per werknemer per kalenderjaar.

En aangezien TS dus van werknemer wisselt zal hij dus alleen over de nieuwe auto bijtelling betalen.

http://www.burad.eu/nl/ac...l_jaar/?cid=53&news_id=91
Ja zo staat het ook op de site van de belastingdienst, zoals ik al eerder had gepost.

Trouwens van werknemer wisselen?

Verwijderd

Topicstarter
Even resume voor mezelf.

Ik heb in 3 maanden tijd 100 kilometer gereden in mn 107'tje.
Als ik straks in mn nieuwe auto ga rijden mag ik dus eigenlijk de komende 3 maanden niet meer dan 100 kilometer prive rijden. Doe ik dat wel moet ik bijtelling betalen over de eerste 3 maanden.

Lijkt me dan dat dat de kosten van een 107 zullen zijn en niet van de andere wagen?

Overigens een compleet belachelijke regeling dit. Je moet gaan betalen voor iets wat je niet meer hebt. Dit is letterlijk uitzuigen van iemands portomonnee.

Dat moet dan maar, die 120 euro ben ik dan maar kwijt.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:46

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2011 @ 14:19:
Even resume voor mezelf.

Ik heb in 3 maanden tijd 100 kilometer gereden in mn 107'tje.
Dat is mooi. (500 / 12)x3 = 125. Daar blijf je dus netjes binnen.
Als ik straks in mn nieuwe auto ga rijden mag ik dus eigenlijk de komende 3 maanden niet meer dan 100 kilometer prive rijden. Doe ik dat wel moet ik bijtelling betalen over de eerste 3 maanden.
Nee, je kunt in de nieuwe auto privé gaan rijden. Omdat je van werkgever wisselt, is dat een soort breekpunt. Het privérijden bij de nieuwe werkgever staat los van je oude werkgever. Als je bij je nieuwe werkgever niet wilt betalen voor privékilometers zul je binnen de (500/12)x9 = 375km moeten blijven.
Lijkt me dan dat dat de kosten van een 107 zullen zijn en niet van de andere wagen?
Áls je met terugwerkende kracht bijtelling zou moeten betalen, zou dat inderdaad over de cataloguswaarde van de je vorige auto zijn.
Overigens een compleet belachelijke regeling dit. Je moet gaan betalen voor iets wat je niet meer hebt. Dit is letterlijk uitzuigen van iemands portomonnee.
Nee. De regeling is dat je per jaar 500KM privé mag rijden zonder bijtelling. Dat wordt gewoon netjes naar rato verrekend.

Dit is overigens zoals ik de regelgeving interpreteer, en ik ben geen professional ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ralpje op 28-03-2011 14:24 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus concluderend: ik heb maandag een leuke nieuwe Polo Bluemotion. Daar betaal ik bijtelling voor.
Ik stuur het formulier in waarin ik aangeef dat de 'Verklaring geen prive gebruik zakelijke auto' niet meer van toepassing is en de kous is af zonder verdere kosten?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ja, op voorwaarde dat je met je 107 minder dan 125 prive-kilometers gereden hebt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, want dat is dus het geval :)
Pagina: 1