Rare lijnen tijdens gamen HD5770

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmendaal
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-06-2014
Hallo,

Tijdens het gamen worden rechte/strake lijnen niet goed weergegeven. Ze worden als waare onderbroken om het zo maar te zeggen. Tijdens spellen als COD is dat wat minder storend, maar als ik bijvoorbeeld F1 2010 speel dat krijg ik er gewoon hoofdpijn van omdat in dat spel weer heel veel ''rechte lijnen'' zitten. W

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel.

Ik heb al geprobeerd om wat aan de instellingen van de kaart te prutsen, de nieuwste drivers van de videokaart te installeren maar niks helpt. Ik heb alle instellingen van de videokaart op high staan, dus helemaal naar rechts behalve AA Aliasing of iets in de geest.

Specs:
AMD 4x 3.0 Ghz
4 GB RAM
HD 5770
Win 7

Wie o wie kan mij helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door Dimmendaal op 28-03-2011 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien AF aanzetten ?

of je Hz veranderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmendaal
Ook enig idee naar wat ik dit moet veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vrij weinig mensen met zo'n beschrijving ben ik bang...

We weten namelijk hoe een rechte lijn er uit hoort te zien (recht dus), maar jij geeft niet aan hoe ze bij jou dan wel "niet goed" getoond worden. Zijn ze krom? Zijn ze onderbroken? Zijn ze pixellated? Is er iets anders aan de hand.

Overigens, zoek eens *exact* op welke settings je ingesteld hebt en hoe, met name Anti-Aliasing is relevant voor het glad tonen van lijnen en randen. Als een en ander er nogal pixellated uitziet zou dat zowaar oorzaak kunnen zijn.

Sowieso kunnen we weinig roepen als je niet aangeeft welk OS je draait, welke driverversies je geprobeerd hebt en wat je 'geprutst' hebt bij de instellingen, dus welke instelling welke waardes gegeven. Beetje meer moeite in de topicstart is geen overbodige luxe dus :o

Verder titelfix" "Raare" - "Rare"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Dimmendaal schreef op maandag 28 maart 2011 @ 00:16:
Ook enig idee naar wat ik dit moet veranderen?
In je CCC (Catalyst).
Heb je dit ook als je 3dmark06 draait? Zijn de temps niet te hoog en je kaart stofvrij?
(draai ernaast GPU-Z)

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmendaal
Modest71 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 00:19:
[...]

In je CCC (Catalyst).
Heb je dit ook als je 3dmark06 draait? Zijn de temps niet te hoog en je kaart stofvrij?
(draai ernaast GPU-Z)
Temperatuur is nooit boven de 60 uitgekomen, zit tijden gamen rond de 55. Ik hou dit altijd goed in de gaten.
Kaart is net nieuw erin dus is zeker stofvrij.
En die 3dmark06 kan ik niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Dimmendaal schreef op maandag 28 maart 2011 @ 00:25:
[...]

Temperatuur is nooit boven de 60 uitgekomen, zit tijden gamen rond de 55. Ik hou dit altijd goed in de gaten.
Kaart is net nieuw erin dus is zeker stofvrij.
En die 3dmark06 kan ik niet vinden...
:) Link

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmendaal
Dankje, ik ga dat programmatje ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou je aub ook de moeite willen nemen om even het probleem duidelijk te omschrijven. Iedereen zit je hier blind suggesties te doen zonder exact te weten waar je last van hebt. Het gaat geheid een stuk beter als we dat wel weten...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmendaal
Ik heb mn best gedaan om het zo goed mogelijk uit te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ingame AA wel aan. AA via ccc werkt namelijk niet in dx10 en dx11 games.
Alleen SSAA werkt via ccc in dx10 en dx11 games

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmendaal
Oke maar hoe moet ik nu die instellingen zetten dan? Want de nieuwste games gebruiken volgensmij directx11 en ik speel ook de nieuwste games zoals Black Ops, nieuwste Battlefield enzo.

En ik heb 3Rmark06 laten lopen en dit kwam eruit:
SM2.0 score: 4981
HDR/SM3.0 Score: 6162
CPU Score: 4067

Er is trouwens niks verandert als ik een spel opstart.

[ Voor 8% gewijzigd door Dimmendaal op 28-03-2011 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dimmendaal schreef op maandag 28 maart 2011 @ 12:41:
Ik heb mn best gedaan om het zo goed mogelijk uit te leggen...
Nou, voor mij is het nog niet duidelijk. Je zegt alleen dat ze "raar" zijn namelijk. Ik mijn eerste vraag in dit topic gaf ik een paar opties, daar heb je nog steeds niet op gereageerd. Dus nogmaals: leg eens uit wat jij raar vindt!

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmendaal
Ik heb er een afbeelding van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/4493/lijnen.th.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat ziet er hiero normaal uit - dat zegt dus dat het probleem mogelijk ergens anders zit (tussen videokaart en scherm bijvoorbeeld)

Maar wederom: beschrijf eens in simpele termen wat je met "raar" en "niet goed weergegeven" bedoelt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:40

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Zeg grote vriend, zoiets heet image tearing. In spellen moet je dan Vsync aanzetten en als je er ook last van hebt tijdens het scrollen in Windows als je bijvoorbeeld aan het internetten bent moet je in CCC wezen (niks geen AA of AF nodig btw).

Dus ga dan naar CCC » Gaming » 3D Application Settings » Zet 'Wait for vertical refresh' op 'On, unless application specifies'. Moet een hoop helpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmendaal
dion_b schreef op maandag 28 maart 2011 @ 21:18:
[...]

Dat ziet er hiero normaal uit - dat zegt dus dat het probleem mogelijk ergens anders zit (tussen videokaart en scherm bijvoorbeeld)

Maar wederom: beschrijf eens in simpele termen wat je met "raar" en "niet goed weergegeven" bedoelt...
Nou als jij die letters en lijnen normaal vind dan moet je denkik ff een bril kopen haha.
Nee ff serieus, ziet er toch niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmendaal
Dijkertje schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:07:
Zeg grote vriend, zoiets heet image tearing. In spellen moet je dan Vsync aanzetten en als je er ook last van hebt tijdens het scrollen in Windows als je bijvoorbeeld aan het internetten bent moet je in CCC wezen (niks geen AA of AF nodig btw).

Dus ga dan naar CCC » Gaming » 3D Application Settings » Zet 'Wait for vertical refresh' op 'On, unless application specifies'. Moet een hoop helpen. ;)
Ik heb het in de CCC goed gezet maar dit hielp niet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dimmendaal schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 00:31:
[...]

Nou als jij die letters en lijnen normaal vind dan moet je denkik ff een bril kopen haha.
Nee ff serieus, ziet er toch niet uit?
Ik zou geen bril moeten kopen als je een full-screen screenshot gemaakt zou hebben - of draai je daadwerkelijk op 800x452 pixels?

Het enige wat ik daar zie is dat een paar van de net-niet-horizontale en vertikale lijnen trapsgewijs verspringen, maar omdat je het plaatje verkleind hebt valt niet te zeggen of dat door de verkleinactie was of dat het in het oorspronkelijke scherm te zien was. In ieder geval zie ik niets wat een beetje anti-aliasing niet zou aanpakken, zeker niets dat lijkt op onderbroken lijnen (voor de duidelijkheid, dit noem ik een onderbroken lijn: --- - -- ---- - -- --- ---)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmendaal
Ja een fullscreen screenshot gaat niet omdat ik een mini toetsenbord heb en daar zit dus geen printscreenknop op.

Ja dat verspringen is idd get geval, en dit is zeer irritant, ze moeten gewoon volledig recht zijn en niet verspringen. Als ik op fullscreen ga heb ik dit ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:32

MsG

Forumzwerver

Op welke resolutie speel je? Wel op dezelfde resolutie als je scherm is?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 11:46

Neophyte808

Gadget inspector

Dimmendaal schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:28:
Ja een fullscreen screenshot gaat niet omdat ik een mini toetsenbord heb en daar zit dus geen printscreenknop op.

Ja dat verspringen is idd get geval, en dit is zeer irritant, ze moeten gewoon volledig recht zijn en niet verspringen. Als ik op fullscreen ga heb ik dit ook...
Dus wat je bedoelt te zeggen is dat de rechte lijnen in 3d-applicaties en games er nogal "kartelig" uitzien? Dat valt juist net tegen te gaan met anti-aliasing. AA is een techniek die je scherm uitvergroot tot een x aantal keer je normale resolutie (meestal 2,4 of 8 keer, dit valt in te stellen bij de beeld-opties in je game) en vervolgens dat berekende scherm probeert terug te schalen naar de resolutie waar je scherm op draait. Dit heeft als resultaat dat grof afgewerkte randjes er heel smooth uit komen te zien.

EDIT: De techniek die ik hierboven heb beschreven is een vorm van antialiasing die super-sampling heet. Sommige games zoals bijvoorbeeld Assassins Creed, gebruiken multi-sampling AA. Voor meer informatie kijk hier: Wikipedia: Anti-aliasing

Overigens is het niet een heel slimme zet om tegen een moderator te zeggen "dat hij een bril moet kopen", als je zelf niet duidelijk aan geeft wat je zo vreemd vind aan hoe je beeld eruit ziet. Hier op tweakers.net worden er hoge eisen gesteld aan je topicstart (daar ben ik proefondervindelijk achter gekomen na een hoop topics die plotseling gesloten werden) en als ik een moderator was had ik al lang een slot op jouw topic gegooid.

EDIT: kijk ook naar wat MSG zegt, je kunt beter je resolutie zo hoog mogelijk zetten en dan niet zoveel anti aliasing gebruiken, als heel veel anti-aliasing gebruiken op een brakke resolutie als (ik noem maar wat) 800x600 pixels.

[ Voor 35% gewijzigd door Neophyte808 op 29-03-2011 18:01 ]

Pagina: 1