Netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

• Red hot
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik zit met een probleem en kan niet achterhalen wat de oorzaak is.

Probleem: Wanneer bittorrent wordt gebruikt, valt binnen korte tijd het hele wireless netwerk weg. De adapter vind geen netwerken meer, en gaat pas weer werken nadat deze opnieuw in de usb poort wordt ingeplugd. Zie hier een topic naar een vergelijkbaar probleem:
http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=52916

Je zou zeggen, duidelijk, probleem met de wireless adapter, maar op het netgear forum blijkt dat men daar bij netgear niet aan wil?

Hardware:
Win 7 pc met Netgear WNDA3100 wireless adapter met laatste drivers
Netgear WNDR3700 router met laatste firmware
UPC Cisco EPC3212 modem

screenshotje van een tracert naar tweakers.net. Bovenste is bittorrent uit, onderste aan.
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/14435vr.png
(waarom krijg ik altijd een time out?)

Iemand ideeën omtrent dit probleem?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trek je hier niet gewoon je upload plat waardoor je ACKs niet meer doorkomen voor TCP downstream traffic?

Vertaling: waarschijnlijk heb je in je bittorrent client geen beperking ingesteld in je maximale upstreambandbreedte, of heb je die te hoog ingesteld. Stel dat alsnog in, en wees conservatief - laat bittorrent max de halve uploadbandbreedte van je internetverbinding gebruiken, of minder als je andere apps hebt die ook veel upload lusten.

Oslik blyat! Oslik!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:58
tip: http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?id=58404

Ik denk dat je router het aantal simultane (half-open) verbindingen niet trekt. Schroef in de instellingen de max aantal connecties eens terug naar 150-200 totaal en 50-60 per torrent.

[ Voor 63% gewijzigd door Propheticus op 28-03-2011 01:07 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vraag me af of het wel een bandbreedte probleem is, ik denk dat het voornamelijk een connectie probleem is. Veel te veel connecties over de wireless adapter waardoor die dat gewoon niet meer aan kan. En als het een crappy wireless adapter is dan is die limiet heel snel bereikt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat lijkt mij juist niet, de eerste hop naar de router gaat namelijk nog prima in die tracert, en dat is nota bene de draadloze hop. Als het aan de WiFi zou liggen zou het daar al mis gaan.

Ik vermoed sterk dat het tussen router en internet is, en dan is upload bandbreedte de hoofdverdachte. Iig is het minimale moeite om te controleren en uit te sluiten. Als dat het niet is weten we het zeker en kunnen we verder kijken ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar waarom zou de USB adapter dan geen netwerk meer hebben? Adapter vind geen netwerken meer en werkt pas weer na in- en uit pluggen, dat zou niet gebeuren als de router de internet verbinding verliest.
En ook als het probleem tussen router en internet zou liggen is dat in de meeste gevallen alsnog een connectieprobleem, niet perse een maxima aan upload.

Meestal nek je de verbinding niet door de snelheid maar door meer connecties dan hij aan kan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volledige uitval zou wel de connecties kunnen zijn, maar dat staat haaks op de tweede tracert van Red Hot, waar er overduidelijk wel verbinding is, maar met veel te hoge pings. Ik ging uit van dat probleem.

Sowieso is connecties beperken een goed idee, ik zou zelfs dik onder de 150 totaal gaan zitten.

* dion_b herinnert zich nog de goede oude tijden van de eerste kabelmodems die over hun nek gingen van 25 simultane TCP connecties :z

Oslik blyat! Oslik!

• Red hot
Ik zal vannavond beide wel proberen, en laat even weten wat het resultaat is.

Ik weet overigens niet sinds wanneer dit probleem zich precies voordoet, maar het kan op 2 momenten gebeurd zijn:
- Overschakeling van de 5Ghz band naar 2,4Ghz. (Door het grotere bereik is mijn snelheid op 2,4Ghz een stuk hoger. Ik heb echter lange tijd op de 5Ghz band gedraaid)
- Nieuwe firmware in de router.

Voorheen had ik dus nooit problemen en haalde ik, voor torrents goede snelheden. Tevens is zowel de router als de draadloze adapter (destijds) het topmodel van Netgear, dus zou het wel raar vinden als deze 4 openstaande torrents niet aankunnen.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:58
ander kanaaltje proberen? even met inSSIDer checken welke kanalen weinig gebruikt worden in de buurt. Minst gebruikte kanaal is echter niet automatisch het beste, dingen als dect telefoon, gsmmasten en magnetrons kunnen storen waardoor een iets drukker kanaal beter werkt (op auto setting wordt vaak het minst bevolkte kanaal gekozen).

• Red hot
Nou, afgelopen dagen uitgebreid getest.

Ik heb eerst afzonderlijk en daarna gecombineerd de uploadsnelheid beperkt en aantal connecties verlaagd. Dit heeft echter geen invloed op het probleem.

Nu komt het:
Zonder het netwerk te beveiligen: geen probleem en lekker snel
Met WPA2-PSK [AES] beveiliging? Normaal netwerk en internet gebruik geen probleem, maar na het starten van bittorrent met een aantal downloads, valt binnen korte tijd het hele wireless netwerk weg. De adapter vind geen netwerken meer, en gaat pas weer werken nadat deze opnieuw in de usb poort wordt ingeplugd...

Iemand ideeën?

[ Voor 4% gewijzigd door Red hot op 02-04-2011 19:21 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon WPA proberen?

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Hmm, klinkt toch als een driverprobleem als hij bij een beveiligde verbinding alles kwijtraakt. Zoek eens uit welke chip er in de netgear adapter zit en probeer daar eens drivers van, als je dat nog niet had gedaan. En evt een andere torrentcliënt proberen? Ik herinner mij namelijk in het verleden nog wel eens problemen met BitTornado welke de hele boel op slot wist te gooien, had echter ook met connecties te maken. Nu heb je de connecties al uitgesloten maar de cliënt lijkt me nog wel ffe het proberen waard?

...

Verwijderd

Red hot schreef op maandag 28 maart 2011 @ 11:11:

[...]

- Overschakeling van de 5Ghz band naar 2,4Ghz. (Door het grotere bereik is mijn snelheid op 2,4Ghz een stuk hoger. Ik heb echter lange tijd op de 5Ghz band gedraaid)

[...]
En op welk kanaal zit je nu? Heb je ook even met Netstumbler gekeken op welke kanalen de netwerken binnen je bereik zitten?

Laatst bij iemand ook heftige wireless-problemen opgelost. Ze zaten met z'n 7-en op kanaal 11.... Er zaten echter geen netwerken op een lager kanaal dan 6 en sinds hij op 3 zit gaat het perfect.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 23:41

M2M

medicijnman

Kan het niet zo zijn dat de router het extra werk niet aan kan en gewoon plat gaat? Het feit dat het met encryptie (dat enkel de router en je processor / wifichip extra belast) de boel plat gaat betekend dat een van beide kanten het te zwaar heeft en het bijltje erbij neer gooit. Of natuurlijk een softwarebug.

Uit te sluiten door een andere router te lenen en proberen, of een andere laptop te proberen.

edit: het feit dat je dongeltje het begeeft en pas weer werkt als je 'm er opnieuw insteekt geeft wel aan dat het probleem bij je dongel ligt. Je zou je dongel plat kunnen laten gaan en met een tweede kunnen kijken of je wifi netwerk nog present is en werkt, dan weet je het zeker.

edit 2: misschien ook eens bedraad proberen. Als je router echt zo slecht tegen veel (half) open connecties kan, zou dat ook een oorzaak kunnen zijn. Gewoon net zo lang dingen elimineren tot je het probleem gevonden hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door M2M op 02-04-2011 20:31 ]

-_-

Pagina: 1