Alles te dik in filmpje

Pagina: 1
Acties:

• Ciedric
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11-2024
Ben een week op kamp geweest en daar heb ik wat gefilmd met m'n fotocamera maar ook met m'n iPhone 4. Nu heb ik al zitten klote met Final Cut Express HD maar echt gemakkelijk vind ik het niet. Ik dacht aan de slag te gaan met iMovie 09 zodat ik het eventueel later nog kan bewerken in Final Cut Express HD.

Nu heb ik een filmpje van m'n iPhone op m'n iMac gezet en geïmporteerd in iMovie. Leuk liedje ondergezet en eens schermvullend aflaten spelen. In Quicktime stonden we er allemaal normaal op maar nu is alles in beeld korter en breder, het lijkt wel of we allemaal op low riders fietsen :P

Ik heb al zitten klote met de beeldinstellingen. Standaard staat hij op breedbeeld 16:9 ofzo. Verder kan ik kiezen uit normaal 4:3 en iPhone 3:2 maar de dikke kinderen blijven zo op beeld staan.

Iemand een tip voor mij?

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-01 17:04

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Een iPhone 4 filmt in 16:9, alleen als jij staand heb lopen filmen is dat dus 9:16 en wanneer iMovie of FCE dat gaat omzetten naar 4:3, 16:9 dan rekt dat vanzelfsprekend enorm uit.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Als je je filmpje gewoonweg op je schijf zet van je iMac en dan afspeelt, is het beeld dan ook vervormt of gebeurt dat pas nadat je met iMovie bezig bent geweest?

Je moet in iMovie sowieso je instellingen goed hebben staan (16:9 of 9:16) dus. Bij je export moet je er ook op blijven letten dat de ratio's goed blijven staan.

Soundcloud

• Ciedric
Idd staand gefilmd fietsend en wel :) Liggend durfde ik niet :P

Quicktime speelt hem origineel af maar in bijvoorbeeld iMovie is 't te dik. Heb er meerdere filmpjes aan toegevoegd die gemaakt zijn met mijn Canon Powershot A650 IS fotocamera en die filmpjes zijn oke.

Wat zijn ratio's?

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-01 17:04

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

De ratio als je staand filmt in je iPhone is 9:16.

• punishedbrains
  • Laatst online: 09-01 19:28
Ik begrijp even niet wat nu het probleem kan zijn. Als ik met m'n iPhone film en iMovie de boel laat importeren dan wordt de ratio gewoon overgenomen en is alles helemaal in orde. Zelfs de standaard-settings tijdens exporteren vanuit iMovie zijn in orde. Dus of je hebt daar iets zitten veranderen, of je tv zit het beeld anders weer te geven (probeer eens wat aspect ratio's daarop uit).

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10-2025
Ratio's zijn de beeldverhoudingen.

Dus 16:9, 4:3 enz.

• Ciedric
punishedbrains schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:43:
Ik begrijp even niet wat nu het probleem kan zijn. Als ik met m'n iPhone film en iMovie de boel laat importeren dan wordt de ratio gewoon overgenomen en is alles helemaal in orde. Zelfs de standaard-settings tijdens exporteren vanuit iMovie zijn in orde. Dus of je hebt daar iets zitten veranderen, of je tv zit het beeld anders weer te geven (probeer eens wat aspect ratio's daarop uit).
Ik heb niks in iMovie veranderd en ik heb ook niks op dvd gezet. Het is heel simpel. Als je een iets importeert vanaf je Mac naar iMovie dan vraagt iMovie hoe het project moet heten, plus welke beeld verhouding. Ik kan er maar uit drie kiezen waaronder 16:9 en geen 9:16. Geen idee waar ik deze ratio's in iMovie kan vinden.

Als ik het filmpje los via quicktime speelt dan is er niks aan de hand maar zodra ik hem importeer in iMovie is het bal, waarschijnlijk omdat ik gewoonweg niet het juiste ratio kan instellen bij het starten van een nieuw project.

Edit:

Heb net alle kleine filmpjes als losse projectjes genomen en dan blijft vreemd genoeg het filmpje wel goed. Ik denk dat het probleem ligt bij het samenvoegen van alle filmpjes. Als onbekende had ik alle benodigde filmpjes in één project gestopt. Nu heb ik alle filmpjes per stuk behandeld en maak ik er zo één project van.

[ Voor 13% gewijzigd door Ciedric op 06-04-2011 23:15 ]

• punishedbrains
Ciedric schreef op woensdag 06 april 2011 @ 21:10:
[...]

Als ik het filmpje los via quicktime speelt dan is er niks aan de hand maar zodra ik hem importeer in iMovie is het bal, waarschijnlijk omdat ik gewoonweg niet het juiste ratio kan instellen bij het starten van een nieuw project.
Vreemd. Maar wellicht dat het ligt aan de workflow. Ik importeer m'n iPhone filmpjes altijd in iPhoto en die library gebruik ik dan in iMovie voor de import daar.. ik heb daar nooit problemen mee gezien, maar kan mij de ratio-vraag van iMovie ook niet herinneren. Zal het eens testen..

[ Voor 10% gewijzigd door punishedbrains op 06-04-2011 23:15 ]

• Ciedric
punishedbrains schreef op woensdag 06 april 2011 @ 23:14:
[...]

Vreemd. Maar wellicht dat het ligt aan de workflow. Ik importeer m'n iPhone filmpjes altijd in iPhoto en die library gebruik ik dan in iMovie voor de import daar.. ik heb daar nooit problemen mee gezien, maar kan mij de ratio-vraag van iMovie ook niet herinneren. Zal het eens testen..
Check m'n edit ;)

• punishedbrains
Nog steeds apart, maar mooi! :)
Pagina: 1