Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een Canon PC-D340 "personal copier", een aardig oud kopieerapparaat dat ook als laserprinter te gebruiken is. Deze wil ik in mijn huisnetwerk hangen met een oud laptopje dat windows ME draait.

Nu is Windows ME erg oud, dus ik vraag me af hoe veilig het is deze laptop in het netwerk te hangen en hoe ik zonodig het e.e.a. dicht kan timmeren.

Netwerksetup:
Kabelmodem - > router -> laptop (bedraad aangesloten).

Het doel is de printer in het netwerk te delen, zonder dat "het grote boze internet" zomaar "whatever" met die laptop kan gaan doen.

Ik neem aan dat ik iets van een firewall op de laptop moet installeren en alleen het "printer delen" toe moet staan. ZoneAllarm ondersteunt geen Windows ME meer sinds 2006, dus weet iemand een goede?

Nog andere dingen die ik moet doen?

Liever nog zou ik 'm aan een linuxbak hangen, maar Canon heeft er geen linuxdriver voor. Dan dus maar die laptop, want een windowsdriver is er wel. (Oude toshiba, scherm hangt op 1 scharnier dat ook nog eens met ducktape vast zit, celeron 600Mhz, 600mb ram en traag PSTN scherm, win ME licentie). Hij hangt nu aan een andere computer, maar die wil ik verplaatsen en de printer moet blijven staan waar 'ie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Kun je geen netwerkkaart in de printer zetten?

En ik zou liever voor Windows 2000 gaan dan ME, ME is echt een brok ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet win2k of XP op die laptop. Specs kunnen dat nog wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
Met 600MB kan je makkelijk XP draaien, desnoods strip je 'm nog iets met nlite maar dat is eigenlijk niet eens noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je wilt voorkomen dat het grote boze internet iets met die laptop doet kan je ook gewoon een fixed ip instellen zonder dat je de default gateway opgeeft. Op die manier kan de laptop zelf het internet niet op en als je router een degelijke firewall heeft het internet ook niet op je laptop.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Of als er drivers voor Linux zijn:
http://pigtail.net/LRP/printsrv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Anders een HP JetDirect voor een prikkie op de kop tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Xubuntu? Met SMB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gewoon linux installeren. SMB+CUPS = printserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
Een andere windowsversie kan niet, daar heb ik geen licentie voor :) (Nouja, het kán wel, ik zou zelfs weten hóe, maar ik wíl het niet want het is illegaal.)

http://pigtail.net/LRP/printsrv/ werkt helaas niet met USB printers, heb ik ook al naar gekeken. (En er is geen linuxdriver voor deze printer. Althans, niet dat ik weet. Cups doet er niets mee, Canon bied geen driver aan, google weet het ook niet)

Een netwerkkaart in de printer zelf zetten, kan dat? Ik weet dat 'ie ISDN kan doen, maar ethernet?
redfoxert schreef op zondag 27 maart 2011 @ 17:48:
Als je wilt voorkomen dat het grote boze internet iets met die laptop doet kan je ook gewoon een fixed ip instellen zonder dat je de default gateway opgeeft. Op die manier kan de laptop zelf het internet niet op en als je router een degelijke firewall heeft het internet ook niet op je laptop.
Dus vanuit de router een vast IP aan de laptop geven, die in de laptop ook instellen, maar niet het IP van de router in de laptop instellen? Werkt het printer delen dan nog wel? Hmm, daar kan ik eens mee gaan experimenteren...

Raw printen (linkje uit het linkje van de post hierboven: http://www.samba.org/samb...S-printing.html#id2640975 ) Ziet er veelbelovend uit mocht ik toch een Linuxprintservertje opzetten. Alleen zou het wel heel leuk zijn als Linuxclients ook dingen konden printen en dat kan dan niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, vanuit de router niets instellen mbt die PC, gewoon op de PC zelf een IP instellen die binnen dezelfde netwerk zit als de router (meestal 192.168.0.0/24 oid), maar buiten de DHCP-pool van de router. Als de router ingesteld is om de gehele /24 via DHCP te vergeven zul je dat wel moeten aanpassen.

Ik kies er zelf voor in dit soort situaties om de router de bovenste helft van het netwerk als pool te gebruiken, dus 192.168.0.128 tem 192.168.0.255, en zelf dingen eronder hard in te stellen, zo is mijn thuisserver op 192.168.0.2 te vinden, en zal z'n opvolger die ik binnenkort ga bouwen op 192.168.0.3 te vinden zijn. M'n printer (met ingebouwde NIC) zit op een ander IP in die omgeving.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Voor de firewall zou je eens kunnen kijken naar het oudere maar lichte Kerio Personal Firewall 2.1.5. Deze gratis versie is wel op internet te vinden. Het is een simpele, op regels gebaseerde firewall die inkomend en uitgaand verkeer kan filteren. Hij is niet zo hip als de hedendaagse software firewalls met allerlei extra's, maar dat is ook niet nodig.
Het voordeel van deze firewall is dat hij niet zoals bijv. Zonealarm een eigen lijst met "trusted" applicaties heeft en die "aan" of "uit" zet. Je kunt per programma zelf kiezen wat je wel of niet wilt (bijvoorbeeld wel verbinding met poort 1900 maar niet met andere poorten). En dat komt hier goed uit, je wilt immers alleen printen en verder niks.

Je zet de firewall in learning mode, doet een paar printjes, stelt op basis daarvan de juiste poorten en adresranges in en zet de firewall daarna op block all. Naast het feit dat je geen gateway opgeeft voorkom je hiermee dat pc's in je lokale netwerk mogelijk gaan "ruiken" aan de Me PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
Zo, vandaag eens mee aan de slag gegaan. Maar wat blijkt nou: Dat laptopje heeft helemaal geen netwerkkaart. Er zit wel een ethernetaansluiting (RJ-45) achterop, maar blijkbaar moet er ook nog een netwerkkaart in 1 van de PC kaart sloten... En die zit er niet in. Ik zoeken en zoeken waar ik IP adres etc. kan instellen, blijkt het ding geen netwerkkaart te hebben...

Desondanks iedereen bedankt voor de hulp. Hopelijk kunnen jullie er ook een beetje om lachen.
Voorlopig zit ik dus nog even met een groot bakbeest als printserver opgezadeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:46
Lucky Luke 008 schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 13:07:
Zo, vandaag eens mee aan de slag gegaan. Maar wat blijkt nou: Dat laptopje heeft helemaal geen netwerkkaart. Er zit wel een ethernetaansluiting (RJ-45) achterop, maar blijkbaar moet er ook nog een netwerkkaart in 1 van de PC kaart sloten... En die zit er niet in. Ik zoeken en zoeken waar ik IP adres etc. kan instellen, blijkt het ding geen netwerkkaart te hebben...

Desondanks iedereen bedankt voor de hulp. Hopelijk kunnen jullie er ook een beetje om lachen.
Voorlopig zit ik dus nog even met een groot bakbeest als printserver opgezadeld...
Wat is er mis met een printservertje?

Een simpele jetdirect is voldoende, of een router met USB die je als printserver gebruikt.

http://link.marktplaats.nl/434875039

2 maanden een bakbeest kost je aan stroomverbuik alleen al meer dan die hele Jetdirect kost... en is een stuk makkelijker/compacter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
Het bakbeest staat alleen aan als er geprint wordt (niet zo heel vaak), dus stroomgebruik valt gelukkig mee.

Die JetDirect doet het volgens mij alleen met HP printers. Canon zal wel iets soortgelijks hebben. Voorlopig houd ik het bij het bakbeest, of ik moet ergens over een netwerkkaartje voor die laptop struikelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
PCMCIA-netwerkkaartje kun je ook overwegen, kost niet veel (zoiets). Ik denk dat je van ME gewoon binnen de kortste keren gillend gek wordt, maargoed, printerfabrikanten en Linuxdrivers...

[ Voor 64% gewijzigd door Cyphax op 02-04-2011 15:31 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Vraagje; hoe stel je op alle pc's in dat ze moeten printen op die netwerkprinter dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Gewoon kiezen om een netwerkprinter toe te voegen bij Apparaten & Printers en daar de print-share vermelden.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
Heb noig wel een los printerservertje liggen. Kunnen 2 USB en 1 paralelprinter op aangesloten worden.

Laat even via DM weten als je intresse hebt.

Thanks Mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je thuisnetwerk hangt achter en router die een dubbelfunctie als firewall heeft. dat is je enige echte beveilinging in dit geval denk ik.

Gewoon absoluut NIKS forwarden van de router naar die ME pc. Verder NIET browsen vanaf die ME laptop, dat krijg je niet meer veilig, enkel als printserver toevoegen.

Firewall maakt niet zo heel veel uit, want die beschermt vanaf interne aanvallen vanaf je netwerk. Als je netwerk al trojans enzo heeft heb je grotere problemen dan die ME laptop.

zo'n simpele jetdirect is ookniet veilig als je hem direct aan internet zou hangen (net zoals de me niet veilig is als je hem aan internet hangt). Zolang je ervoor zorgt dat er geen onvertrouwde apparaten op je interne netwerk komen en je je ME lapttop niet gebruikt om "even"te internetten kun je die veilig gebruiken als dedicatedprintserver.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
Heb een PCMCIA kaartje gekregen, dus dit verhaal gaat weer verder. Ofwel door raw te printen onder linux, ofwel toch met windows ME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zou je niet beter gewoon een printserver aanschaffen? Bijv. synology usb station ( http://www.synology.com/p...SB%20Station%202&lang=nld ), gebruikt maar 4W, veel zuiniger dan dat je laptop ooit zal zijn.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
De printer zelf vreet 300W :) (De laptop iets van 40)

Geen zorgen, in de tijd dat er niet mee geprint wordt staat alles uit (En is ook niet met het lichtnet verbonden, dus geen standbyverbruik ook). Dat is zuiniger dan 24/7 een 4W printserver runnen.
Pagina: 1