Muziek vanaf server afspelen?

Pagina: 1
Acties:

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Hey,

Mijn vader heeft een hele collectie cd's (een stuk of 250 ofzo). Nu gaan wij binnenkort verbouwen en hij wil graag alle cd'tjes op een apparaat hebben zodat hij er gewoon doorheen kan scrollen. Bijvoorbeeld een iPod. Nu is 250x700MB=175GB. Een iPod valt dus af. We gaan morgen beginnen met verbouwen, en dus ook nieuw internet, nieuwe tv, nieuw alles. Ik had het idee om al die cd'tjes op een server oid te zetten en dan te streamen naar een bepaald apparaat, misschien wel een tv? Wat is een handige manier zodat je op een haast iTunes achtige manier door de nummers kan bladeren, zonder dat je een computer in je woonkamer moet zetten?En gewoon via wifi. Iemand tips/ideeën? Ik heb dit topic in dit subforum gezet omdat het over audio gaat

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Even afgezien van de oplossing die je zoekt zijn er nog altijd codecs als flac en ape die zonder kwaliteitsverlies audio opslaan, maar in minder dan 700 mb. Misschien een idee om daar (bij 250 CD's) ook eens naar te kijken..?

Verder zijn er natuurlijk een boel media tablets (groot en klein) die precies doen wat jij willen. ARCHOS maakt een boel apparaat enkel en alleen voor dit doel.

@ hieronder : google dan ook op : XBMC

[ Voor 31% gewijzigd door HeepH op 27-03-2011 14:00 ]

http://specs.tweak.to/16495

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

حبيبي

Een PS3 is wel een optie. Harddisk van 250gb en scherm via tv of pc scherm. Via controller te bedienen.
Maar om hier nu specifiek een ps3 voor aan te schaffen...

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:24
Google eens op upnp, dnla, squeezebox, sonos, apple airport, twonkymedia, nas

[ Voor 3% gewijzigd door pacificocean op 27-03-2011 14:00 ]

• Shadoxfix
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-01 09:18
pacificocean schreef op zondag 27 maart 2011 @ 14:00:
Google eens op upnp, dnla, squeezebox, sonos, apple airport, twonkymedia, nas
wat heeft upnp hiermee te maken?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

Beatboxx schreef op zondag 27 maart 2011 @ 13:55:
Nu is 250x700MB=175GB. Een iPod valt dus af.
Hó, hó, hier gaat het fout. In CDA-formaat zou het idd 700 MB per CD zijn, maar als je ze de CD's ript maak je er toch MP3'tjes of eventueel (voor een betere geluidskwaliteit) FLAC's van? Dat scheelt al een enorm stuk.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Ik denk dat squeezebox is wat je zoekt.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
En is er niks goedkopers, dat werkt met gewoon een wifi ontvanger en een setje boxen, dat je kan aansluiten op bijv een tv?

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:26
Tja, als je groot fan ben van de iTunes look&feel kan ik je een apple tv2 aanraden, dit doet precies wat je hier aangeeft. Streamen van muziek vanaf een server, ook met een iOS device te bedienen. Het combineert allemaal erg lekker.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
En die server moet waarschijnlijk een iMac /macbook zijn, of niet?

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 21:29
Het kan met een mediastreamer zoals de Xtreamer, ACRyan maakt ze ook. Heeft als nadeel dat het een tv nodig heeft maar is wel eens tukje goedkoper en streamt vanaf een standaard fileserver.

Maar ik zou idd voor de squeezebox gaan. Kost wat maar dan heb je ook echt iets tops _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door martijnve op 27-03-2011 14:12 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• vistu
Nee, werkt prima vanaf windows, iTunes serveert de data naar je aTV

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
En die atv sluit je gewoon via scart oid aan op een tv? Best wel ideaal!

EDIT: Ligt het aan mij, of staat hij gewoon niet op de Nederlandse Apple website????

[ Voor 37% gewijzigd door Beatboxx op 27-03-2011 14:13 ]

• vistu
Beatboxx schreef op zondag 27 maart 2011 @ 14:12:
En die atv sluit je gewoon via scart oid aan op een tv? Best wel ideaal!
Ja, via hdmi kan je 'm aansluiten, heeft optical sound out mocht je een mooie set hebben die dat ondersteunt. Houdt er wel rekening mee dat je met de 2e generatie je tv aan moet hebben om je muziek af te spelen (of je moet gebruik maken van optical out, dan kan het wel).

Edit:
Klopt, staat niet op de NL Apple site omdat ie hier officieel niet uit is, zijn genoeg resellers die 'm gewoon verkopen in NL. De mijne heb ik destijds in Duitsland besteld, maar hier in nl zeker ook te verkrijgen.

Edit 2:
http://www.maccity.nl/catalogus/accessoires/apple-tv.html

Excuus voor de bijna slowchat

[ Voor 23% gewijzigd door vistu op 27-03-2011 14:23 ]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik heb nu een oude versterkerset staan, misschien kan ik daar nog wel wat mee. Of ik koop sowieso een mooi setje boxen bij de tv, die ik dan aansluit op en de tv en de atv. Maar ik kan m écht niet vinden op de nederlandse apple site....

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Ik heb op mijn NAS al mijn muziek staan en ik stream het via DLNA naar mijn TV. Je TV moet wel DLNA ondersteunen, maar als je ook een nieuwe TV koopt kan je daar op letten natuurlijk. Met een PC kan het natuurlijk ook, als je daar een DLNA server van maakt kan je daarvan af streamen.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik kan natuurlijk ook zoiets proberen: http://www.agoraquest.com....php?topic=35037&forum=70 of ik gebruik Apple TV. Maar wie vindt de Atv op de Nederlandse apple site?

[ Voor 27% gewijzigd door Beatboxx op 27-03-2011 14:23 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

voordat de apple hippies het forum weer overnemen. Alles wat met appletv kan, kan ook met een intel atom setup en xmbc...

http://specs.tweak.to/16495

• vistu
Heephstan schreef op zondag 27 maart 2011 @ 14:24:
voordat de apple hippies het forum weer overnemen. Alles wat met appletv kan, kan ook met een intel atom setup en xmbc...
Absoluut waar, ik wil hier ook niet als Apple hippie Apple spul pushen, maar hij had het expliciet over de iTunes look&feel. Denk wel dat je atom duurder is, maar een squeezebox zou ook een prima optie zijn.

• FastPinguin
Beatboxx schreef op zondag 27 maart 2011 @ 14:22:
Ik kan natuurlijk ook zoiets proberen: http://www.agoraquest.com....php?topic=35037&forum=70 of ik gebruik Apple TV. Maar wie vindt de Atv op de Nederlandse apple site?
Ja dat bedoel ik. Als je TV dan DLNA ondersteund kan je direct naar je TV streamen vanaf je PC.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 21:29
FastPinguin schreef op zondag 27 maart 2011 @ 14:28:
[...]

Ja dat bedoel ik. Als je TV dan DLNA ondersteund kan je direct naar je TV streamen vanaf je PC.
Alleen kunnen de mensen die de UI's van tv's maken over het algemeen al geen zender sorteer menu maken laat staan een gebruiksvriendelijke mediaplayer interface. |:(

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Maar het gaat natuurlijk ook om de looks. Een Atv is niet zo duur, en ik wil gewoon met een mooie look snel kunnen scrollen. Een atom systeempje kost gauw €300, ik zag een atv voor $99 staan

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57
Gewoon gedeelde map aanmaken en dan met een laptopje alles in een playlist gooien?

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
En hoe dan afspelen? Maar even duidelijk mijn eisen:
  • Via beeldscherm met een easy to use interface en afstandsbediening oid muziek kunnen kiezen+afspelen
  • Mogelijk via lokaal netwerk
  • liefst niet te duur

[ Voor 84% gewijzigd door Beatboxx op 27-03-2011 14:59 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Andere mogelijkheid: Er zijn denk ik ook wel NAS'en of mediaspelers waar MPD op is geïnstalleerd. Die service heeft geen grafische omgeving nodig (een tekstbestandje voor de instellingen is genoeg). Je kunt het ook zelf installeren op Linux of Mac. De client software heet MPC (en is er in vele uitvoeringen, bv. Theremin voor de Mac).

[ Voor 9% gewijzigd door benoni op 27-03-2011 15:05 ]

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:12
Mag ik je ipv logitech squeezebox de philips streamium serie aanbevelen? Die heb ik ook en is een stuk goedkoper; zowel de streamer als de benodigde NAS: zie hier mijn review, ik ben er erg tevreden over:

productreview: Philips Streamium NP2500 review door vandermark

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• FastPinguin
martijnve schreef op zondag 27 maart 2011 @ 14:32:
[...]

Alleen kunnen de mensen die de UI's van tv's maken over het algemeen al geen zender sorteer menu maken laat staan een gebruiksvriendelijke mediaplayer interface. |:(
Dat is helemaal niet waar. De interface van Samsung vind ik er mooi uit zien. Als je dat combineert met de DLNA server van Serviio heb je ook nog op album, jaartal, genre etc. gesorteerd staan inclusief album art.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-02 12:35
A.C Ryan Playon HD?

http://www.acryan.com/web/

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Streamium ziet er erg goed uit. Ik ga eens een winkel zoeken waar ik dat kan proberen!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
Heb je nu al naar de Squeezebox gekeken zoals al eerder gemeld?
Volgens mij komt dat redelijk in de buurt van wat je zoekt. Het ding kost ongeveer € 250,00

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/Logitch_Squeezebox_Touch_01.jpg

En een NAS is niet perse nodig hoor :)
Je kunt Squeezebox Server ook gewoon op je eigen PC installeren.
Het ding heeft uiteraard WiFi en heeft digitale uitgangen.

[ Voor 24% gewijzigd door Flappie op 27-03-2011 19:26 ]

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:32
Bijna elke media player accepteerd MP3's, dus gewoon een NAS nemen met uPnp aansluiten op wifi en dan een media player met wifi (of je doet alles met een draadje) en dan werkt het gewoon.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:18

painkill

Pain(k)(ill)

Als ik uit ervaring moet spreken dan zou ik voor Logitech of Philips gaan.
Kijk, je kunt wel voor een Playon HD, of een andere goedkope mediaspeler gaan, maar deze bieden toch niet het gemak wat je eigenlijk wilt hebben.. Je moet namelijk altijd de tv erbij aan hebben etc..

En deze apparaten zijn hier speciaal voor gemaakt, dus het is daarom ook simpel en snel te gebruiken.

Mijn SNES verzameling!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Dus je koopt gewoon zo'n dingetje: http://www.logitech.com/e...usic-systems/devices/5745

En dan installeer je iets op je pc en klaar? Of moet je er nog zo'n (veel te dure) remote bij kopen?

• Big_Tower
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-08-2024
Wat is er mis met een oude XBOX van marktplaats en die gebruiken in combinatie met XBMC.

Werkt ook schitterend, zowel vanaf een nas/pc of zelfs zijn lokale HD

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
Beatboxx schreef op zondag 27 maart 2011 @ 19:40:
Dus je koopt gewoon zo'n dingetje: http://www.logitech.com/e...usic-systems/devices/5745

En dan installeer je iets op je pc en klaar? Of moet je er nog zo'n (veel te dure) remote bij kopen?
Jeps. Je moet hem uiteraard wel aansluiten op je versterker want er zitten geen speaker in :)
Je kan de Squeezebox Server installeren op je PC of je koopt een NAS erbij (wel even een NAS zoeken waar Squeezebox Server op draait, bijv Synology, heb hem zelf ook ;) )

En een dure remote? Nee, er zit gewoon een afstandsbediening bij of je programmeert hem in je Logitech Harmoney :)

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-01 17:29
Ik zou geen MP3 gebruiken door het enorme kwaliteitsverlies tegenover CD. Gebruik dan Apple Lossless of FLAC (Free Lossless Audio Codec).

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Beatboxx schreef op zondag 27 maart 2011 @ 19:40:

Zo simpel is het inderdaad, en het werkt gewoon met wifi, dus dat is niet zo moeilijk.

Maar zie eerst maar eens al die cd's te rippen, want als ik 2cd's tegelijk wil rippen met WMP dan gaat de cpu naar 100% en dan duurt het ongeveer 5 minuten voor 2 cd's.
Dus als je 2 cd spelers hebt dan ben je 10 uur kwijt, heb je er maar 1 dan ben je natuurlijk langer bezig..

Maar ik zal hier wel posten als ik iets heb gevonden wat sneller ript en niet 100% cpu gebruikt..
Want ik heb er ook nog wel 200+ te gaan :P

EDIT: Gewoon zonder kwaliteitsverlies rippen, kost wel 6x zoveel ruimte, maar bespaart wel tijd :)

[ Voor 5% gewijzigd door painkill op 27-03-2011 23:55 ]

Mijn SNES verzameling!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:09

boesOne

meuh

Een vriend van me heeft laatst een brennan JB7 gekocht. http://www.brennan.co.uk/
Geinig ding en easy in gebruik. Je voert hem cd's, ding ript ze en encodeert ze op de achtergrond. Verder heeft hij een updatebare cddb aan boord voor tagging.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
painkill schreef op zondag 27 maart 2011 @ 20:01:
[...]

EDIT: Gewoon zonder kwaliteitsverlies rippen, kost wel 6x zoveel ruimte, maar bespaart wel tijd :)
Ik heb toch nog 3TB leeg staan hier;) Ga ik gewoon even cd speler uit andere pc slopen:P Maar ik ga waarschijnlijk deze week mijn 2500K kopen, hopelijk schiet die niet naar 100%;)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:00

servies

Veni Vidi Servici

boesOne schreef op zondag 27 maart 2011 @ 20:04:
Een vriend van me heeft laatst een brennan JB7 gekocht. http://www.brennan.co.uk/
Geinig ding en easy in gebruik. Je voert hem cd's, ding ript ze en encodeert ze op de achtergrond. Verder heeft hij een updatebare cddb aan boord voor tagging.
Prijzig gevalletje... en CDDB... :X, als er ergens tags niet worden gecontroleerd dan is het daar wel... de meuk die daar vanaf komt...
Verder heb je de topictitel niet goed gelezen: "Muziek vanaf server afspelen?".
Dat gevalletje kan het alleen van een direct aangesloten bron. Niet vanaf een netwerk, en kan ook nog eens alleen maar mp3 afspelen. "Obsolete by design" zou ik zeggen...

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Beatboxx schreef op maandag 28 maart 2011 @ 10:13:
[...]

Ik heb toch nog 3TB leeg staan hier;) Ga ik gewoon even cd speler uit andere pc slopen:P Maar ik ga waarschijnlijk deze week mijn 2500K kopen, hopelijk schiet die niet naar 100%;)
Ik heb trouwens wel een andere fout ontdekt in WMP waar je mee op moet passen.

Als je hem automatisch laat rippen dan begint hij al voordat de titels van de nummer zijn geladen, dus het eerste geripte nummer heet altijd nummer 1 van artiest onbekend. Als je even wacht en na een seconde of 10 zelf op rippen klikt dan is er niks aan de hand :)

Mijn SNES verzameling!

Pagina: 1