Toon posts:

peltier... peltier... peltier?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hum... laatst wou ik een peltier kopen (ff proberen :)) maar aangezien die dingen een verschil van 60 (!) graden celsius zouden veroorzaken werd er (uiteraard) een goede koeling aangeraden.
Op dit moment heb ik er een (best grote) ss7 koeler + koelpast opzitten en nou vroeg ik me af of dit genoeg zou zijn om de peltier te koelen...
Verder is mijn proc nu bij normaal windoos + internet gebruik ongeveer 30 graden, tijdens Hl & UT wordt hij tegen 45 graden --> zou dit betekenen dat de proc -15 graden wordt en de warme kant van de peltier 45 graden? vast niet maar ik weet vrijwel niets van peltiers en misschien kan iemand mij dit ff uitleggen...

thnx

Broodrooster

Verwijderd

Een peltier werkt meestal met een verschil van 60 graden. Dit betekent dat als de warme zijde 70 graden is de koude zijde 10 graden... maar kun je de warme zijde beter koelen tot bijv. 55 graden dan zal de koude zijde -5 graden zijn. Maar dit zal alleen maar lukken met bijv waterkoeling...

Verwijderd

Topicstarter
dus een ss7 koeler erop is geen goed idee? of maakt die 70 graden niet uit?

Verwijderd

70 graden voor de Koeler is niet erg. Maar het is aan te raden je cpu een end boven het vriespunt te houden. Ander krijg je te maken met condensatie en bevriesing op je cpu. Je kan proberen de Peltier 7 of zelf 5 volt te geven. Of zelf proberen een soort regelaar te maken. zodat de CPU op 15 graden ofoz blijft. Suxxes

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
http://www.sharkyextreme.com/hardware/reviews/cpu/peltier_cpucooler / http://www.swiftnets.com /

Als je een peltier wil isoleer hem dan goed en ga ervoor evt. ism MBM CPU heat up
als hij niet lager mag dan 15 graden is dat zonde van de tijd, het geld en de moeite
dat is net zoiets als een ferrari kopen en hem af laten stellen op 80 km per uur

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Zat er al op te wachten Herman! ;)

Perfecte site trouwens :9

Verwijderd

het verschil tussen beide kanten is MAXIMAAL 60 graden, onder optimale omstandigheden (dus watergekoeld ofzo) ik heb een Peltier van 50Watt draaien (12V) en een Alpha PAL6035 erop, en die wordt met de kast dicht al te heet op aan te raken, en er is een goede airflow. met de kast open schat ik de heatsink op 40graden in het midden.
de CPU is een cel400@600Mhz op 20 graden.

binnenkort waterkoeling, stay tuned!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Vergeet bij waterkoeling niet met een klein fannetje je chipset te koelen. Ik heb nu een blaar(tje) op mijn vinger staan.....

Verwijderd

Topicstarter
ok... nog ff erover denken, maar móet de cpu nou echt worden geïsoleerd?

in ieder geval bedankt voor de support :)

thxn, Jasper

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Je moet niks daar ben je zelf baas over, als je cpu verzopen is doet hij het nog altijd goed op het behang boven je bureau.

Advies:
geef je geld uit aan een slechte setup dwz een te lichte peltier/lichte heatsink/te lichte blowers dan heb je geen zorgen over condens, je temp gaat ook niet veel naar beneden en je bent toch lekker bezig geweest.

nadeel: je hebt geld uitgegeven en extra mhz brengt het ook niet.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Topicstarter
nah.... ik geloof dat je wel gelijk hebt...

laat maar ff

thnx4all support

• art2d2
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01-2025

art2d2

art2d2

ìk heb een silverado :) en een athlon 1200@1400 als ik daar tussen een peltier stop ret ie het dan ???
is de koeler goed genoeg, en hoeveel watt peltier heb ik nodig?

http://www.art2d2.nl

Pagina: 1