Geluidskaart BruteFir Digitaal in, 8 kanaals analoog uit

Pagina: 1
Acties:

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:20
Voor het filteren van mijn actieve speakers gebruik ik een PC die dit filteren verzorgt. Dit werkt met BruteFIR op linux. Momenteel maak ik gebruik van een Creative Audigy SE welke stereo in en 8 kanaals analoog uit kan verwerken. Nu ben ik opzoek naar een kaart die digitaal in (stereo) accepteert en tegelijkertijd 8 kanalen analoog kan uitsturen.

Een zoektocht op internet levert niet veel op. Ik heb gevonden dat er kaarten zijn die 6 kanalen kunnen uitsturen en een digitale ingang hebben, kaarten die analoge ingangen hebben en 8 kanaals analoog kunnen uitsturen. Opties om de filter PC als bron te gebruiken en zo 8 kanalen te kunnen uitsturen zijn er. Ook zijn er kaarten die onder windows DD/Dts on te fly decoden via een spdif ingang en dit analoog uitsturen, maar een kaart die een digitale ingang heeft en 8 kanalen analoog kan uitsturen met BruteFIR lijkt lastig te vinden.

Wat ik heb begrepen, via wat leden van www.zelfbouwaudio.nl die een webapplicatie hebben geschreven voor BruteFIR, is dat het vinden van een dergelijke kaart niet ondenkbaar is, maar dat zij tot heden er geen hebben gevonden. Dit komt mede omdat zij er geen behoefte aan hebben en hier dus geen actieve zoektocht voor hebben gestart. Een mooie kaart voor met digitaal in en 6 kanaals uit is de Terratec DMX 6 fire. Deze kaart is vaak voor een leuk bedrag op eBay te vinden. Wat ik hiermee wil aangeven is dat er niet perse een "high end" kaart nodig is. Alleen de juiste hardware configuratie is van belang en de ondersteuning van BruteFIR.

Wie o wie heeft een idee/ervaringen met een geschikte kaart?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-01 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Is het niet een stuk makkelijker om dan gewoon 2 kaarten te plaatsen?

• Bumpy_NL
SA007 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 20:02:
Is het niet een stuk makkelijker om dan gewoon 2 kaarten te plaatsen?
Bedankt voor het meedenken.

Dit heb ik uitgezocht en er valt het volgende over te zeggen:

Het is waarschijnlijk mogelijk, maar hoogstwaarschijnlijk niet gemakkelijker. Beide kaarten dienen een gelijke clockfrequentie te hebben. Bij een afwijkende frequentie zal BruteFIR op een gegeven moment crashen. Er is dus een kaart nodig die met een externe clockfrequentie kan werken. Deze bestaan overigens wel. Verder schijnt het niet makkelijk (dan wel niet onmogelijk) te zijn om met bruteFIR met meerdere kaarten werkend te krijgen.

Een kaart met een digitale optische ingang en de mogelijkheid om 8 kanalen analoog uit te sturen lijkt daarom het geen waar naar gestreefd moet worden. Nu moet hij alleen nog gevonden. Aan de hoeveelheid reacties te zien lijkt het er op dat niet veel tweakers expert zijn op dit gebied. Gelukkig is er ook maar 1 goede suggestie nodig :) .

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware = plek voor dingen die niet elders op GoT besproken worden.
Geluidskaart = audiodevice
Audiodevices = Audio & HiFi

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

• Bumpy_NL
Een bescheiden schopje.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 22:24
Bumpy_NL schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:00:
[...]

Bedankt voor het meedenken.

Dit heb ik uitgezocht en er valt het volgende over te zeggen:

Het is waarschijnlijk mogelijk, maar hoogstwaarschijnlijk niet gemakkelijker. Beide kaarten dienen een gelijke clockfrequentie te hebben. Bij een afwijkende frequentie zal BruteFIR op een gegeven moment crashen. Er is dus een kaart nodig die met een externe clockfrequentie kan werken. Deze bestaan overigens wel. Verder schijnt het niet makkelijk (dan wel niet onmogelijk) te zijn om met bruteFIR met meerdere kaarten werkend te krijgen.

Een kaart met een digitale optische ingang en de mogelijkheid om 8 kanalen analoog uit te sturen lijkt daarom het geen waar naar gestreefd moet worden. Nu moet hij alleen nog gevonden. Aan de hoeveelheid reacties te zien lijkt het er op dat niet veel tweakers expert zijn op dit gebied. Gelukkig is er ook maar 1 goede suggestie nodig :) .
En 2 identieke geluidskaarten is ook geen optie om een gelijke clock frequentie te hebben ? Anders zou ik eens naar geluidskaarten kijken die gebruikt worden voor produceren.

Wat wil je eigenlijk doen met die uitgangen ? is het voor produceren of home cinema werk ?
Pagina: 1