PC hangt af en toe een beetje, maar werkt wel

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:41

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Maat van mij heeft een pc die vreemde problemen vertoont:

Af en toe een seconde hangen, vooral tijdens gamen
Traag opstarten, zelfs met schone Win7 installatie is hij soms erg traag
Geen DHCP adres krijgen van zijn router thuis, maar wel bij ons hier
Windows installatie is zeer loom

Welnu, traag opstarten is relatief natuurlijk, maar de Windows 7 installatie heeft vanaf het moment dat je de kleurrijke setup-achtergrond ziet nog makkelijk 4 á 5 minuten nodig voordat je het 'kies uw taal en locatie' scherm krijgt. Ook wanneer hij daarna de windows bestanden gekopieerd heeft, duurt het wederom een minuut of 2 voordat hij doorgaat met 'uitpakken'.

In die tijd dat het systeem 'hangt' is de muis en het toetsenbord gewoon responsief, maar zowel harde schijf als dvd-speler hebben nul activiteit.

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:

Memtest86+ gedraaid, geheugen (2x2gb ddr667 van Kingston) geeft helemaal geen problemen
Nieuwe harde schijf erin gezet
Nieuwe dvd speler erin gezet
Nieuwe videokaart erin gezet
Kast gestofzuigd (vooral fans e.d. schoongemaakt)
Sata-kabels naar dvd en hdd vervangen door nieuwe
Schone windows 7 installatie (meerdere malen zelfs)
Toetsenbord vervangen (long shot, maar had er toch nog eentje liggen)
Chipset drivers naar nieuwste versie gebracht
Gecontroleerd op bios update (er is geen nieuwere)
Bios op Fail-Safe defaults gezet

ik begin nu toch te vermoeden dat het moederbord de enige overgebleven mogelijke boosdoener is, tenzij jullie nog andere dingen kunnen vermoeden die ik kan proberen?

FYI, Het gaat om een MSI Neo bordje met de Intel P35 chipset, met daarin een C2D cpu (ik geloof de 7400) met 3ghz.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Bij mij lagen de hickups van Windows 7 (ook op een MSI Neo bord, overigens) aan de SATA controller. Om de een of andere reden was de harde schijf wel snel in tests zoals HDD Tune, maar erg langzaam tijdens normale Windows activiteiten. Nieuw moederbord (Asus bordje) met voor de rest exact dezelfde onderdelen en het systeem vloog. Het MSI bord gebruik ik nog steeds, maar eerder als test systeem.

Oh ja, mijn uitleg hoeft uiteraard niet te betekenen dat het bij jou hetzelfde issue is, maar de symptomen kwamen me bekend voor :)

[ Voor 14% gewijzigd door Petervanakelyen op 26-03-2011 19:03 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• gillegun
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-11-2025
kijk eens bij logboeken ofdat Nvisitor ofzoiets vaak voorkomt. (zoja) ligt het idd aan de sata controller (maar met juiste driver en tweaking) kan dit opgelost worden

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:41

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Fixed. Moest de floppy controller in de bios op 'none' zetten (zit sowieso geen floppy in) en nu werkt het ineens prima.... maf ding.