Maat van mij heeft een pc die vreemde problemen vertoont:
Af en toe een seconde hangen, vooral tijdens gamen
Traag opstarten, zelfs met schone Win7 installatie is hij soms erg traag
Geen DHCP adres krijgen van zijn router thuis, maar wel bij ons hier
Windows installatie is zeer loom
Welnu, traag opstarten is relatief natuurlijk, maar de Windows 7 installatie heeft vanaf het moment dat je de kleurrijke setup-achtergrond ziet nog makkelijk 4 á 5 minuten nodig voordat je het 'kies uw taal en locatie' scherm krijgt. Ook wanneer hij daarna de windows bestanden gekopieerd heeft, duurt het wederom een minuut of 2 voordat hij doorgaat met 'uitpakken'.
In die tijd dat het systeem 'hangt' is de muis en het toetsenbord gewoon responsief, maar zowel harde schijf als dvd-speler hebben nul activiteit.
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
Memtest86+ gedraaid, geheugen (2x2gb ddr667 van Kingston) geeft helemaal geen problemen
Nieuwe harde schijf erin gezet
Nieuwe dvd speler erin gezet
Nieuwe videokaart erin gezet
Kast gestofzuigd (vooral fans e.d. schoongemaakt)
Sata-kabels naar dvd en hdd vervangen door nieuwe
Schone windows 7 installatie (meerdere malen zelfs)
Toetsenbord vervangen (long shot, maar had er toch nog eentje liggen)
Chipset drivers naar nieuwste versie gebracht
Gecontroleerd op bios update (er is geen nieuwere)
Bios op Fail-Safe defaults gezet
ik begin nu toch te vermoeden dat het moederbord de enige overgebleven mogelijke boosdoener is, tenzij jullie nog andere dingen kunnen vermoeden die ik kan proberen?
FYI, Het gaat om een MSI Neo bordje met de Intel P35 chipset, met daarin een C2D cpu (ik geloof de 7400) met 3ghz.
Af en toe een seconde hangen, vooral tijdens gamen
Traag opstarten, zelfs met schone Win7 installatie is hij soms erg traag
Geen DHCP adres krijgen van zijn router thuis, maar wel bij ons hier
Windows installatie is zeer loom
Welnu, traag opstarten is relatief natuurlijk, maar de Windows 7 installatie heeft vanaf het moment dat je de kleurrijke setup-achtergrond ziet nog makkelijk 4 á 5 minuten nodig voordat je het 'kies uw taal en locatie' scherm krijgt. Ook wanneer hij daarna de windows bestanden gekopieerd heeft, duurt het wederom een minuut of 2 voordat hij doorgaat met 'uitpakken'.
In die tijd dat het systeem 'hangt' is de muis en het toetsenbord gewoon responsief, maar zowel harde schijf als dvd-speler hebben nul activiteit.
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
Memtest86+ gedraaid, geheugen (2x2gb ddr667 van Kingston) geeft helemaal geen problemen
Nieuwe harde schijf erin gezet
Nieuwe dvd speler erin gezet
Nieuwe videokaart erin gezet
Kast gestofzuigd (vooral fans e.d. schoongemaakt)
Sata-kabels naar dvd en hdd vervangen door nieuwe
Schone windows 7 installatie (meerdere malen zelfs)
Toetsenbord vervangen (long shot, maar had er toch nog eentje liggen)
Chipset drivers naar nieuwste versie gebracht
Gecontroleerd op bios update (er is geen nieuwere)
Bios op Fail-Safe defaults gezet
ik begin nu toch te vermoeden dat het moederbord de enige overgebleven mogelijke boosdoener is, tenzij jullie nog andere dingen kunnen vermoeden die ik kan proberen?
FYI, Het gaat om een MSI Neo bordje met de Intel P35 chipset, met daarin een C2D cpu (ik geloof de 7400) met 3ghz.