Managed switch direct op kabelmodem Ziggo

Pagina: 1
Acties:

• jdleeuw
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-07-2021
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met de planning van het netwerk in mijn nieuwe huis. Ik zal daar internet via Ziggo nemen (alles-in-1 plus of extra). Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om een managed switch direct op de kabelmodem aan te sluiten. Het grootste deel van het netwerk wordt bedraad met CAT6, maar ik plaats ook een eenvoudig draadloos routertje voor o.a. IPhone's.

Dus: kabel-> kabel modem Ziggo-> HP 1810G-24 -> PC's+802.11g

Graag jullie input.

Groet,

Jeroen

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Antwoord op je situatie:
Alleen als je managed switch toevallig meer dan een switch is, en een DHCP client en DHCP server heeft. En NAT. Je moet dus een gateway hebben... ofwel een multihomed host met *toevallig* NAT, TCP Forwarding, DHCP Client/Server.

Antwoord op je kale vraag: Nee.

Als je bij Ziggo een eigen IP block kan krijgen, dan weer wel.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
op zich kan het wel, als je de wan (modem) in een apart vlan gooit.

Wel zul je toch op een of andere manier ergens een router moeten plaatsen in je netwerk, omdat je bij Ziggo maar 1 IP krijgt. Als je router dus niet bij de modem komt, en elders in je huis, dan is dat gewoon mogelijk, kwestie van het vlan weer laten uitkomen bij je router en routeren maar.

simpelweg modem in de switch gaat niet werken.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:11

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Wtf moet je thuis met zo'n switch?

Maar om je vraag te beantwoorden, ja je kunt het zo aansluiten. Het gaat echter alleen werken als er maar 1 pc aanstaat aangezien je maar 1 ip krijgt van ziggo. Tevens zullen al je apparaten dezelfde hostname moeten hebben om dat ip te krijgen (afaik gebruikt ziggo hostname checks voor ip-uitgifte)
Samenvatting: Dat wil je echt niet.

Hang een fatsoenlijke router tussen die rest van je netwerk van interne ip-adressen voorziet.

[ Voor 6% gewijzigd door Danfoss op 26-03-2011 17:02 ]

Sys Specs

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-02 17:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Danfoss schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 17:01:
Wtf moet je thuis met zo'n switch als je het verschil tussen een router en switch niet snapt?
There i fixed it for you :)
Kan in heel uitzonderlijke gevallen wel nuttig zijn, maar geloof niet dat dat hier van toepassing is :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Danfoss schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 17:01:
(afaik gebruikt ziggo hostname checks voor ip-uitgifte)
Samenvatting: Dat wil je echt niet.

Hang een fatsoenlijke router tussen die rest van je netwerk van interne ip-adressen voorziet.
Ziggo checkt de hostname niet meer. Al het andere is nog wel van kracht :)

Ziggo modem > Router > Switch(es) > Computers

Zo heb ik het hier thuis ook en werkt prima.

https://discord.com/invite/tweakers

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Koop dan gewoon een ASA van Cisco ofzo, heb je gelijk een leuke firewall in huis, daar hang je dan je switch aan en heb je warempel een "profi" netwerkje :)

• jdleeuw
Dank voor de reacties zover. Wat betreft de opmerking: wat moet je met zo'n switch: vrij simpel. I'm heb straks een netwerk met oa een nas, draadloze router, HDTV pvr, pc's en laptops, waarbij ik de laptops op diverse plekken in het huis wil kunnen inpluggen op bedraad netwerk. :z Volgens mij kom je dan al snel op deze (overigens niet dure) switch uit.

Aangezien ik wel weet wat ik wil, maar niet alles weet van de techniek stel ik hier de vraag ;)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Het is dus niet mogelijk om de switch rechtstreeks op de modem in te pluggen, je moet er eerst nog een router tussen hangen ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DJSmiley schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 16:59:
op zich kan het wel, als je de wan (modem) in een apart vlan gooit.

Wel zul je toch op een of andere manier ergens een router moeten plaatsen in je netwerk, omdat je bij Ziggo maar 1 IP krijgt. Als je router dus niet bij de modem komt, en elders in je huis, dan is dat gewoon mogelijk, kwestie van het vlan weer laten uitkomen bij je router en routeren maar.

simpelweg modem in de switch gaat niet werken.
Wat hij zegt kan gewoon mensen :)

Je pakt port 1 en 2 en stopt die in vlan 10,
port 1 zit aangesloten op je ziggo modem, en poort 2 op je wan kant van je router.
port 3 tot 24 zitten in vlan 20, hierin zitten je pc's en je lan kant van je modem :)

En anders kan je toch altijder router --> switch doen :)?
of heb ik het verkeerd begrepen en heb je enkel een accespoint :)
Petervanakelyen schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 18:35:
Dat gaat ja, maar of het wenselijk is, is een andere vraag. Je offert een flink aantal poorten van je switch op en je moet gaan klooien met VLANs. Het kan uiteraard wel.
2 van de 24 dat noem ik niet veel 2 van de 5 is veel ;)
En er is niks mis met het spelen van vlans, dan gebruik je die switch nog enigsinds waar het voor bedoeld is en leer je er ook nog eens wat bij.

[ Voor 28% gewijzigd door LuckY op 26-03-2011 18:54 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Dat gaat ja, maar of het wenselijk is, is een andere vraag. Je offert een flink aantal poorten van je switch op en je moet gaan klooien met VLANs. Het kan uiteraard wel.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• jdleeuw
das duidelijk. ;)

Misschien had ik de vraag iets anders moeten stellen: met welke apparatuur krijg ik de Ziggo kabelmodem het beste verbonden met een NAS, ca. 10 (dubbele) walloulets (waar PV's, laptops, printers en HD-pvr aan gehangen worden) en 2 IPhones?

Mijn idee nu modem-> router met wireless functie (suggesties voor 120mb internet connectie?) -> 24p (managed?) switch (suggesties?).

Groet, Jeroen

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De gebruikelijke aanpak is om alle intelligentie in de router te stoppen, en de switch dom/unmanaged/goedkoop te houden. modem -> router -> switch -> alle apparatuur

Als router kun je een recent model van Linksys, D-Link of Netgear nemen, die zijn allemaal wel bruikbaar. Die routers hebben tegenwoordig allemaal meerdere LAN-poorten. Als je echt wil kun je die nog gebruiken om je netwerk op te splitsen in verschillende zones/vlans.
Al switch kun je eigenlijk alles kopen wat je wil, zolang het maar genoeg poorten heeft en er geen Sweex op staat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-02 17:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

jdleeuw schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 17:55:
Dank voor de reacties zover. Wat betreft de opmerking: wat moet je met zo'n switch: vrij simpel. I'm heb straks een netwerk met oa een nas, draadloze router, HDTV pvr, pc's en laptops, waarbij ik de laptops op diverse plekken in het huis wil kunnen inpluggen op bedraad netwerk. :z Volgens mij kom je dan al snel op deze (overigens niet dure) switch uit.

Aangezien ik wel weet wat ik wil, maar niet alles weet van de techniek stel ik hier de vraag ;)
Iedereen zijn eigen keuze natuurlijk, maar ik snap nog steeds niet waarom ie managed moet zijn :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Goede reden om met een managed switch voor je router: flexibiliteit in plaatsing van je router (en in dit geval dus ook AP).

Managed switch en modem in meterkast, bekabeling vanaf daar het hele huis door, kan je lekker zelf weten waar je een AP/router aan hangt.

Betekent overigens wel dat je meer kabels en poorten gebruikt op je switch en je met een ingewikkeldere config met VLANs zit. Maar als dat geen probleem is, prima oplossing.
Pagina: 1