Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorlimtouk
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05-2024
Ik ben altijd benieuwd geweest naar het heden en de (nabije) toekomst voor de thuis en game-pc.
het heeft me meermaals van een miskoop bespaard waardoor de gekochte hardware langer mee kan of beter aangepast kon worden aan de gemiddelde markt.

Bij het zoeken gedurende de laatste maand met de opkomst van de Sandy Bridge processoren besloot ik een blik vooruit te wagen en kwam het volgende tegen (AMD blijkt lastig te vinden met nieuwe roadmaps)

Zoals de meeste Tweakers weten werkt Intel met de zogenaamde Tick Tock schema
  • nieuwe processortechnologie (tick)
  • nieuwe processorarchitectuur (tock).
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/technology/pix/ticktock.jpg
(bron: http://www.intel.com/technology/tick-tock)

Dit levert bij een zoekactie diverse data op (samengevat)
  • Q1 2011: 32nm Sandy Bridge (22nm voor de huidige high end markt (beter dan amd's 32nm dus)
  • Q3/Q4 2011: 22nm Ivy Bridge (shrink of Sandy Bridge, quad core takes over dual core as mainstream)
  • 2012: 22nm Haswell (tock)
  • 2013: 16nm Rockwell (shrink of Haswell) (tick)
vooruitverspellend krijgt men in 2014 nog een Tock (meer processors betere architectuur)
de tock zou passend zijn op de moederborden etc van de Rockwell dus in 2013 zou het intressant kunnen zijn om (weer) een nieuwe pc te kopen voor diegenen die in 2011 een nieuwe pc hebben gehaald en het hoogste eisen hebben. Vanuit mijn studie en interesse is het op het moment (theoretisch) niet mogelijk om kleiner te kunnen gaan dan deze 11 nm in verband met de lekstroom, en zal de volledige wafertechnologie moeten omschakelen naar een ander procedé of software architectuur die de hierdoor ontstane fouten door de lekstroom kan ondervangen (een verlies in de prestaties dus)
zie http://tweakers.net/nieuws/68011/toshiba-bouwt-16nm-transistor.html &

kijkend naar 2013, lijkt er bij de 16 nm een nog zwaarder productieprocedure nodig te zijn:
(http://www.engineersonline.nl/nieuws/id17315-op-naar-de-jumbo-wafer.html)
uitgaand van de bouw van een nieuwe chipfabriek (circa 4 jaar) zal er mogelijk na een bij de 16nm niet snel het (laatste?) vervolg: het 11nm procedé (2015), verkleining niet snel een nieuwe architectuur op de markt komen. Het DDR4 (al zichtbaar) en DDR5 (te voorspellen) zal niet snel de bottle-neck zijn.

Mijn vraag aan, mede tweakers is:
  • waar zien jullie de prognose bij AMD (mijn kennis van AMD is wat beperkt)
  • en hoe zien jullie de ontwikkelingen en kansen Van en Na het 16nm-11Nm procedé?
  • wat zien jullie voor kansen na blu-ray en HDVD (HVD lijkt de boot te missen)
  • wat gaan de videokaarten doen voor ons met de huidige de PCI-e Watt beperking?
Moore's law

p.s.
SSD's en HDD's groeien nog steeds (zeer snel) door (3TB als huidige HDD max, 64bit only) en maken een prognose hierdoor lastig (al hoop ik wel rond te lopen met een 100TB--1 PetaByte schijf over 5-10 jaar)
Dna(bio) en Quantumcomputers zijn in laboratoria enkel met simpele operatoren mogelijk, in verband met de status van deze technologie verwacht ik niet dat deze binnen afzienlijke tijd (10-15) jaar op hetzelfde niveau zullen zitten als de huidige Silicium technologie) en heb ik hierom niet meegenomen in dit toekomst perspectief.

Bronnen:
http://mobile.hardware.in...ridge_processors_preview/
http://nl.hardware.info/r...ess-30-uitgelicht-tijdpad
http://img366.imageshack....8/ticktock6870af6egl9.jpg
http://splurgebook.wordpr...intels-sandy-bridge-cpus/
http://en.wikipedia.org/wiki/11_nanometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31
Gorlimtouk schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 15:42:
Mijn vraag aan, mede tweakers is:
[list]
• waar zien jullie de prognose bij AMD (mijn kennis van AMD is wat beperkt)
Sinds de afsplitsing van GF is het al een stuk positiever. Daarnaast werken ze ook samen met IBM voor wat betreft productietechniek. Duidelijk is dat AMD een andere kant op gaat. Ze hebben straks 3 cores: Bobcat voor low-power, STARS (huidige Phenom) voor mainstream en Bulldozer voor high-end. Daarmee zullen ze beter de verschillende markten kunnen adresseren gok ik zo. En ja, de toekomst is Fusion.

AMD zal CPU en GPU verweven. De eerste lichting Fusion is niet veel meer dan een CPU en GPU naast elkaar. Latere generaties zullen echter bv floatingpoint operaties door kunnen geven aan de GPU. Nu al zie je dat Bulldozer 2 integer-cores heeft, maar een gedeelde FPU per module (2x 128bit in dualcore of 1x 256-bit voor een module, 1 module is eigenlijk een dualcore). AMD gaat wat dat betreft Lego spelen. 4 modules van dat, 2 GPU cores er bij. Memory controllertje toevoegen en nog een blokje L3 er bovenop :P . Dat zal AMD's strategie zijn de komende jaren. Relatief eenvoudig met losse bouwstenen een processor maken voor bepaalde taken. APU's voor het cijferscrunchen met veel CPU cores uitrusten, APU's voor gebruik met beeldbewerking of fysische berekeningen juist uitrusten met veel GPU cores.

We staan imho wel aan de vooravond van een doorbraak. AMD heeft een tijd geleden ATI overgenomen. 2011 is het jaar dat ze echt met veel nieuws komen en richten op Fusion. Als Fusion (samen met dingen als OpenCL) echt doorbreekt, dan heeft Intel weer een probleem omdat ze dan AMD achterna zullen moeten, iets wat ze nu al lichtjes proberen met een eigen geïntegreerde GPU. Na alle jaren van dominatie van Intel klinkt het vreemd, maar ik heb het idee dat AMD de juiste weg is ingeslagen en de markt wel eens op zijn kop kan gaan zetten.
• en hoe zien jullie de ontwikkelingen en kansen Van en Na het 16nm-11Nm procedé?
Geen idee. Niet mijn gebied.
• wat zien jullie voor kansen na blu-ray en HDVD (HVD lijkt de boot te missen)
Nergens. Zelfs blu-ray en HDDVD heb ik al lang afgeschreven. De echte opvolger voor de DVD is namelijk het internet. Steeds meer mensen streamen video's on demand of vanaf hun desktop/home-server. Optische media zijn dood. Ik heb een DVD brander in mijn PC die eens per jaar gebruikt wordt. De DVD brander van mn laptop is zelfs vervangen voor een SSD.
• wat gaan de videokaarten doen voor ons met de huidige de PCI-e Watt beperking?
Die rekken ze op, zie bv AMD die dat met de HD6990 deed. Waar het stopt? Geen idee. Mogelijk dat juist AMD's Fusion ergens een einde voor de losse videokaart gaat betekenen. Wie weet in de vorm van een dual socket desktopsysteem oid.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 26-03-2011 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorlimtouk
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05-2024
Dat is een stuk meer belovend dan ik tot nu toe van AMD heb vernomen.
zover ik nu via via heb gelezen rijden ze op de Chiptechnologie achter Intel aan om zo op de ontwikkelingskosten (deels) te besparen. Dit zegt uiteraard niks over de GPU en de architectuur waar AMD op dit moment (zeker met de huidige GTX590 vs HD6990 die door ATI mogelijk al gewonnen is) zeer waarschijnlijk flink in heeft geïnvesteerd (speculatief).

Voornamelijk de integratie van de GPU en CPU (ik heb op tweakers wel over deze combinatie en Fusion gelezen) maar deze eerlijk gezegd nooit als kanshebber of zelfs volwaardige opvolger van de huidige losse videokaarten. Ik zal met de Fusion ook wat meer rekening gaan houden en hopelijk zal AMD ook spoedig overstappen naar de kleinere nm techniek :+ .

Met een beetje geluk voor ons zal ook Intel meer onderzoek gaan naar een goede samenwerking tussen GPU en CPU voor de Integers en floating point calculations (mijn kennis is helaas beperkt op dit gebied)
Met meer competitie en Concurrentie is het meestal de consument die er van profiteert.

Wel kijk ik fronzend naar de moederborden die de nieuwe processors moeten gaan huisvesten:
De nieuwste 78X van Nvidea ondersteund geen usb3.0 of Thunderbolt :? (toch beetje apple achtig)
en lijkt al met al weinig vooruitgang te boeken t.o.v de 58X (de 68x is gewoonweg overgeslagen)
gelukkig is de bandbreedte wel verdubbeld.
Nergens. Zelfs blu-ray en HDDVD heb ik al lang afgeschreven. De echte opvolger voor de DVD is namelijk het internet. Steeds meer mensen streamen video's on demand of vanaf hun desktop/home-server. Optische media zijn dood. Ik heb een DVD brander in mijn PC die eens per jaar gebruikt wordt. De DVD brander van mn laptop is zelfs vervangen voor een SSD.
het stoppen van DVD en BLU-ray zie ik zelf nog niet snel ontstaan in verband met de benodigde gegevensdragers voor veel games (toegegeven in onder andere STEAM is wel een goed aanknopingspunt voor jouw voorspelde ontwikkeling) Persoonlijk: een hard-copy heeft regelmatig nogsteeds voordelen boven een online versie van een game-instal, en de games worden groter.
Mogelijk dat we dan nog naar de dual-layer of triple-layer blu-ray/DVD's gaan. het branden van DVD's heb ik eerlijk gezegd ook lang geleden voor 't laatst gedaan. de Wifi HD-streaming scheelt tijd en dvd's die alleen maar krassen en beschadigen. ;) nieuw inzicht verworven

Hopelijk doet AMD het beter met zijn moederborden voor zijn nieuwste bulldozer processoren
Ook al ben ik een trouwe volger van Intel, goede reviews en harde feiten wegen bij voor mij zwaarder dan de meeste ervaringen (iedereen verdient een kans O-) ).