Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
In ons theater hebben wij drie beamers die gekoppeld een scherm kunnen projecteren van 3072 x 768 pixels (dus drie keer 1024 x 768).

Toen wij nog analoog (VGA) werkten hadden we een prachtig beeldbeeld beeld van 3 x 1024 x 768. Nu zijn wij digitaal gegaan (displayport en DVI-D) en opeens hebben we het probleem dat de linker 30 tot 50 pixels van ieder scherm van 1024 x 768 niet worden weergegeven. Je hebt dus zes vlakken op het projectorscherm:

1: 30 x 768 pixels zwart
2: 994 x 768 pixels beeld
3: 30 x 768 pixels zwart
4: 994 x 768 pixels beeld
5: 30 x 768 pixels zwart
6: 994 x 768 pixels beeld
Kortom: er is een aantal zwarte verticale balken in het totale beeld van 3072 x 768. Erg vervelend.

Het beeld via de beamer uitrekken heeft geen zin omdat er echt een aantal pixels mist, het beeld is dus niet misvormd of ingekrompen.

Hardware:
- Een gloednieuwe Dell Precision T7500 met 12Gb Ram, een displayport aansluiting en Windows 7 professional.
- Drie Hitachi cp-x1250 beamers met VGA en DVI ingang, max. resolutie 1024 x 768
- Matrox Triplehead2Go DP edition om het 3072 x 768 scherm te splitsen in 3 x 1024 x 768
- Drie keer de AtlonA DVI en Audio en RS232 Extender over Cat5 zender en ontvanger set om het beeldsingnaal van achter uit de zaal bijna 50 meter naar voren naar de beamers te sturen.

Het beeld wordt dus gegenereerd in de Dell, wordt via de displayport gestuurd naar de Matrox alwaar het beeld in drie gelijke blokken wordt verdeeld. De Matrox heeft drie DVI-D uitgangen. Elke uitgang wordt gestuurd naar een AtlonA zender. Via Cat5 netwerkkabel wordt het beeld 50 meter verder aan de andere kant van de zaal opgepakt en omgezet door de ontvangende AtlonA. Deze heeft een DVI-D uitgang. Door middel van een M1-D naar DVI kabel wordt het signaal naar de Hitachi beamer gestuurd met een M1-D (DVI soort) ingang. We hebben dus drie zender / ontvanger / beamer combinaties om drie schermen samen aan te laten sturen tot het 3072 x 768 formaat.

Als ik drie monitoren aansluit op de Matrox, dan heb ik perfect aansluitend beeld via de monitoren, drie keer 1024 x 768 beeld. Zodra de muis het eerste beeld verlaat komt hij aan op het tweede beeld. Er is geen zwart gat. Alles werkt zoals het hoort.

Als ik de drie beamers direct aanstuur via de displayport via de AtlonA verzender/ontvanger ZONDER de Matrox er tussen, dan krijg ik ook perfect aansluitend beeld zonder ook maar een pixel verlies.

Conclusies:

1. De Matrox an sich werkt naar behoren.
2. Het AtlonA verleng systeem an sich werkt naar behoren
3. De Hitachi beamers an sich werken naar behoren op 1024 x 768 met digitale input.
4. De combinatie Matrox / AtlonA / Hitachi werkt niet goed en geeft een opmerkelijk resultaat: per scherm van 1024 x 768 wordt een strook afgesnoept van ongeveer 30 tot 50 pixels.

In de resolutie 800 x 600 heb ik wel drie perfect aansluitende beelden op drie beamers, zonder missende balken. Het systeem op zich werkt dus wel, alleen niet in de resolutie 1024 x 768.

Wie heeft een oplossing?