Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 04:15
Geachte tweakers.

Ik zat met het idee om de audio van mijn pc te vervangen. Ik ben ooit van een 5.1 set overgestapt naar een set met een Pioneer versterker met wat gratis speakers die mijn vader toevallig overhield, waar ik zelf nog een subwoofer aan vast knoopte. Nu klinkt dit heel leuk, maar mijn vriendin was het er niet mee eens en gaf aan er het mes in te zetten als ik het waagde om om met die zooi bij haar in te trekken, en aangezien we dat een beetje in de planning hadden, moet het even anders. (Nu toch een vraagje over zo'n setup: is het waar dat dat redelijk wat stroom zuipt of valt dat wel mee?)

Ik zat dus een beetje te zoeken en kwam uit bij een leuk paar in de pricewatch. Dat is ongeveer wat ik wil hebben. En is het dan prima om die Pioneer erbij te houden? Ik heb toch liever wel iets kleiners als het kan.
Ik zat zo ook eens te lezen in het energy efficient computing topic en volg ook een beetje het kratradio topic en ik vroeg me af of het heel veel zou schelen als ik iets als de Muse M21 zou nemen. Wat zouden andere kleine versterkers zijn die goed naast een pc kunnen? Praat ik nu onzin als ik het heb over een "zuinige" versterker en kan ik gewoon beter de Pioneer ernaast houden, of heeft zo'n leuk ding in dat opzicht wel degelijk nut? Of kan het wel maar moet ik een ander model hebben? Of klinkt een kleine versterker zo bagger dat ik dat beter uit m'n hoofd kan zetten?
En als laatste: heel stiekem wil ik toch die subwoofer ernaast houden voor als ik alleen thuis zit met een spelletje, of is dat ding gewoon compleet but en kan ik beter een andere/geen hebben? De dreun is wel leuk als je een game speelt maar niet als je wat mailt en surft met een muziekje op de achtergrond.

Tl;dr Een leuk paar boekenplankluidsprekers voor bij de pc. Magnat Monitor Supreme 100 met de Pioneer versterker of is iets anders beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
ik zie in de datasheet dat deze monitors tot 42hz gaan.

als je dus de echt harde bas zoekt is bij deze monitors wel een sub aan te raden.

je zou ook naar andere monitors kunnen kijken die een iets lager bereik hebben.

ik zou zeggen houd die pioneer lekker als die goed klinkt, maar over het verbruik weet ik helaas niets.

edit:
bovenste geld voor het 100 model, de 200 komt al lager en heeft een hoger vermogen.

[ Voor 12% gewijzigd door ramonlambal op 26-03-2011 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-05 11:51
Ik gebruik hier een setje B&W 601 bij mijn pc. Klinkt erg lekker en super helder. Als je er geen sub bij hebt merk je het niet zoveel alleen als je een keer met sub hoort mis je hem soms wel. Daarom heb ik bij sommige dingen mijn sub er wel bij aan maar bij de meeste gevallen is hij overbodig. Ik gebruik dan de sub van de Logitec Z-5500. Een setje B&W 601 zitten meestal rond de 130 euro 2de hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het stroomverbruik van een normale versterker valt best mee, dat hoef je alleen naar te kijken als je een accu gebruikt of als je op vol volume luistert.

Ik zou niet te veel letten op de 'specificaties' van de luidsprekers. Frequentiebereik zegt weinig als er niet bij staat hoe het is gemeten en maximaal vermogen zegt niks over de geluidskwaliteit. De enige echte manier om luidsprekers te beoordelen is door ze te beluisteren.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 26-03-2011 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
@ramonlambal Voor standaard gebruik hoef ik niet een echt luide bas te hebben. Ik zet hem er nu ook alleen bij als ik zombies ga knallen in Left 4 Dead of een beetje rondloop in Quake 2/4. Pioneer klinkt prima wat mij betreft, maar is ook wel weer een "lomp" ding.

@Frostbite Precies, alleen in sommige gevallen staat ie aan. Ik zal eens kijken op marktplaats/speurders voor B&W.

@TBTL Het is meer dat ik van 5 zuipende systemen naar 2 zuinige en kleiner behuisde systemen en een van een oude Xeon server naar een Atom/AMD C-50 ga, mede omdat het stroomverbruik eigenlijk te gek is. Nu wil ik alles ineens pakken, dus ook de randapparatuur. Vandaar meer de vraag zuinig. En los daarvan: kleiner zou fijn zijn, maar niet dat het heel essentieel is.
En over de specificaties: ik wil gewoon iets fijns voor niet al te veel doekoe's en ik had de specificaties niet echt bekeken. Ik begreep dat Magnat's wel goed zijn voor standaard muziek, maar mocht men voor pc gebruik heel andere ideeën hebben, hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:02
Dat je vriendin die speakers niet oké vind snap ik wel. Elegant zijn die speakers niet echt. Het is meer PA dan home cinema.

Ik zou die Pioneer A-209R gewoon houden, dat is nog steeds een leuke stereoversterker. Ik zou hem zeker verkiezen boven zo'n Muse exemplaar. Zeker omdat je de Pioneer al in huis hebt. Overigens zou ik niet voor Magnat gaan. Ik heb zelf Magnat's gehad en het is leuk maar er is zo veel meer te halen. Setje Wharfedale monitoren heb je voor iets meer geld en die zijn toch echt wel beter. Overigens moet je nooit speakers beoordelen op de specificaties, want alleen 42 Hz zegt niets. Plus dat het bij Magnat helemaal niets zegt. Ik had Magnat speakers die van 20 - 40.000 Hz zouden gaan. Not going to happen...

Hoe heb je de subwoofer aangesloten? Ik kan zo geen goede afbeelding vinden van de achterkant en dus de aansluitingen van de Pioneer A-209R. Maar als de Pioneer A-209R gewoon een subwoofer pre-out heeft kan je elke actieve subwoofer er op aansluiten op de low level inputs. Als dat niet zo is dan wordt het een subwoofer aansluiten via de high-level-inputs.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
Die speakers werden gebruikt om op straat te spelen door muzikanten van het een of ander. Ik kreeg ze toen ik 15 of zo was en toen was alles harder en groter beter. Ben nu 27 en kwaliteit heeft nu wat meer prioriteit.
Hij staat nu even niet aangesloten maar ik heb nog wel oudere foto's.
Achterkant van de versterker: http://tinypic.com/r/9ut2z6/7
Dan zitten die bovenste 4 naar de sub, en die zaten daar zo erin: http://tinypic.com/r/qqu541/7
Heb nu heel andere draden. Is een stuk beter. Zo ver was ik al wel :-)
Er is volgens mij geen sub uitgang op de versterker. Ik heb em in ieder geval nooit kunnen ontdekken.
En lowlevel inputs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Zo te zien is de huidige subwoofer een passieve. Dus je Pioneer levert het vermogen. Bij een actieve subwoofer levert de versterker in de subwoofer het vermogen. Maar low-level en high-level zijn twee manier om aan te sluiten. Low-level gebeurt met een simpele RCA-kabel. Veelal gaat die van een subwoofer pre-out op een receiver naar de subwoofer. Echter zie je dat niet veel op stereoversterkers. Dus dan wordt het high-level aansluiten. En dat kan inderdaad zoals jij het gedaan hebt door middel van de speakerterminals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
Passief denk ik ja. Er valt niets af te regelen op de sub zelf.
Dus dat is het verschil in aansluiten. Duidelijk.
Wharfedale in de pricewatch schiet wel gelijk naar de €200. Is er ergens een pricewatch specifiek voor audioprodukten?
Aan de andere kant, als dat echt enorm goed is..
Zouden ze zoiets hebben staan bij de lokale RAF? Het is een kwartiertje lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
De Pricewatch is voor dit soort producten eigenlijk niet echt gemaakt. Voor speakers kijk ik altijd nog steeds op Kieskeurig.nl en natuurlijk op de sites van de bekendere winkels. Maar een Wharfedale Diamond 10.1 scheelt maar een paar euro met de Magnat. Maar als ik zo rond de 100 euro per stuk zoek kom ik genoeg leuks tegen: Klipsch RB-51, Heco Victa 300, Mordaunt-Short Mezzo 1 en ga zo maar verder. En dat zijn nieuwprijzen. Op marktplaats kan je natuurlijk meer krijgen voor 200 euro.

Op de site van RAF staan ook wel wat leuke speakers. Zo te zien kan je voor iets mee rdan honderd euro per stuk daar eens luisteren naar de Monitor Audio Bronze BX1 en de Dali Concept. De Dali Lektor is weer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
Eerlijk gezegd had ik wel verwacht dat ik minder keus zou hebben met een kleiner buget, makkelijk kiezen tussen twee of drie die hier onder audiofielen wel popi zijn, maar nu komt er toch het een en ander naar boven.
Als ik zo even Google lijken de mensen het meest enthousiast over de Mordaunt-Short en de Klipsch, en op kieskeurig.nl zijn ze unaniem lovend over de Wharfedale.
Keuzes keuzes keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Reviews op Kieskeurig moet je geen waarde aan hechten. Heerlijk dat mensen sommige apparaten een onvoldoende geven omdat er te veel opties en mogelijkheden op zitten. Nee, dan heb je het lekker begrepen. Kieskeurig is leuk om prijzen op te zoeken en om apparaten te vinden aan de hand wat keuzes, maar naar de cijfers moet je zeker niet kijken en waarde aan hechten.

Over de Klipsch: ga wel eerst even luisteren voordat je deze aanschaft. Dat moet je met elke speaker eigenlijk wel doen, maar Klipsch heeft een heel eigen geluid. Dit komt door de hoorn die Klipsch als tweeter gebruikt. Dit kan nogal schel overkomen. En of dit geluid je aanstaat is zeer persoonlijk.

Maar alles is - naar mijn inziens - beter dan die Magnat die je als eerste had gevonden. Maar voor honderd euro per speaker kan je ook gewoon een Mediamarkt of BCC binnen stappen. Voor dit budget hoef je niet perse naar de echte audiozaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
Niet gedacht dat er veel van dat volk rondliep op kieskeurig.

En ja zo 100 tot 200 euro voor een leuk paar. Verder kom ik voorlopig niet veel buiten, is een beetje een probleem. (Ik ga een keer op vakantie en krijg als souvenir een zeldzame infectieziekte, het kan verkeren ;( .) De RAF is wel lekker dichtbij en dat is nog te doen, vandaar dat ik juist die zaak noemde, maar de BCC zit er praktisch naast en kan ook wel. Gaat wel lukken.
Pagina: 1