Wegens aanhoudende problemen met uploaden van torrents met de Zyxel P2602R-D1A modem van Telfort, heb ik op aanraden van meerdere tweakers de modem in bridge mode gezet. Daarachter hangt nu een Linksys WRT54GL die de NAT en firewall regelt. Ik had gelezen dat dit veel problemen zou oplossen. Toen het internet daarna direct werkte, had ik goede hoop. Gelijk even poorten geforward en getest en ook dit werkt. Laptops statisch ip gegeven, dus ik dacht dat ik van alle problemen af was. Echter niets is minder waar. Mijn torrents uploaden helemaal niets. Dit heeft te maken met het feit dat ik geen inkomende verbindingen krijg. Geen van de peers kan verbinding met mij maken. Waar kan dit aan liggen? Aangezien ik op een MAC OS X macbook werk, neem ik aan dat dit niet met een firewall te maken heeft of iets dergelijks. Ook heb ik de poorten gecontroleerd via canyouseeme.org en waren die ook in orde. Hopelijk kunnen jullie helpen. Veel dank alvast.
En werkt 't wel als de router er niet tussen hangt? Dus een computer rechstreeks op 't modem. Als dat namelijk wel werkt dan moet je gaan zoeken in de router instellingen.
Als ik de bridged zyxel modem rechtstreeks aan de macbook hangen, heb ik hetzelfde probleem. Wel internet, maar geen binnenkomende verbindingen. Via canyouseeme.org zie ik wel dat de poort openstaan, maar uploaden gaat niet. Utorrent geeft zelfs ook "connection status unavailable". Betekent dit dat de bridge mode niet goed werkt ofzo?lordsnow schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 21:15:
En werkt 't wel als de router er niet tussen hangt? Dus een computer rechstreeks op 't modem. Als dat namelijk wel werkt dan moet je gaan zoeken in de router instellingen.
EDIT: Als ik mijn bittorrent client opstart zie je wel dat peers verbinding proberen te maken en dat dan ook kortstondig hebben, maar al heel snel zijn alle verbindingen verbroken en worden er geen nieuwe verbindingen meer gerealiseerd.
EDIT2: GLASNOST test herkent ook niets vreemds:
Glasnost: Test if your ISP is shaping your traffic
Detailed test results giving the throughput per flow Glasnost runs:
All BitTorrent and control flow transfers using port 6881
Transfer Direction Bandwidth BitTorrent flow Bandwidth control flow
Download #1 8898 Kbps 8630 Kbps
Download #2 10956 Kbps 10365 Kbps
Download #3 9324 Kbps 11757 Kbps
Upload #1 914 Kbps 950 Kbps
Upload #2 894 Kbps 942 Kbps
Upload #3 937 Kbps 765 Kbps
All BitTorrent and control flow transfers using port 51385
Transfer Direction Bandwidth BitTorrent flow Bandwidth control flow
Download #1 10794 Kbps 5937 Kbps
Download #2 11808 Kbps 10859 Kbps
Download #3 7499 Kbps 10914 Kbps
Upload #1 942 Kbps 939 Kbps
Upload #2 522 Kbps 943 Kbps
Upload #3 828 Kbps 784 Kbps
BitTorrent transfers using port 6881 and port 51385
Transfer Direction Bandwidth Port 6881 Bandwidth Port 51385
Download #1 8898 Kbps 10794 Kbps
Download #2 10956 Kbps 11808 Kbps
Download #3 9324 Kbps 7499 Kbps
Upload #1 914 Kbps 942 Kbps
Upload #2 894 Kbps 522 Kbps
Upload #3 937 Kbps 828 Kbps
Control flow transfers using port 6881 and port 51385
Transfer Direction Bandwidth Port 6881 Bandwidth Port 51385
Download #1 8630 Kbps 5937 Kbps
Download #2 10365 Kbps 10859 Kbps
Download #3 11757 Kbps 10914 Kbps
Upload #1 950 Kbps 939 Kbps
Upload #2 942 Kbps 943 Kbps
Upload #3 765 Kbps 784 Kbps
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2011 22:40 ]
Toch nog een reactie. Hopelijk ook een verduidelijking. Allereerst mijn internetverbinding. Het gaat om een Telfort 20Mb verbinding.
Al jaren heb ik problemen met mijn internetverbinding i.c.m. bittorrent. Downloaden gaat prima, maar uploaden veroorzaakt problemen. Ik heb de Telfort basismodem Zyxel P2602R-d1a, hieraan hangt een linksys WRT54GL als access point.
Al snel bleek destijds de firewall het probleem en om die reden heb ik de instructies zoals op het telfort forum geplaatst zijn opgevolgd. Dit werkte tamelijk goed ondanks dat ik regelmatig last had van een instabiele internetverbinding. Op een goed moment komt dit tot stilstand en uploaden de torrents totaal niet meer. Waarschijnlijk heeft dit met maximaal aantal verbindingen (per peer) enzo te maken en daarom heb ik dit allemaal conservatief ingesteld.
Omdat ik toch problemen blijf houden, stond ik eigenlijk op het punt een ander ADSL2+ moden en router aan te schaffen. Toen ik nog een laatste ronde op het internet maakte, kwam ik er echter achter dat de firewall en NAT van de zyxel modem kan worden omzeild door deze in bridge modus te zetten en dan de linksys router te gebruiken voor NAT en firewall. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens poorten open gezet in de linksys router en bittorrent client opgestart.
Helaas! geen inkomende verbindingen! Je ziet vlak na het opstarten van de client dat de peers proberen verbinding te maken, maar dat het niet lukt. Bovendien kan er maar 1 peer per torrent verbinding maken. Je ziet niet dat meerdere het proberen. Op een of andere manier worden de inkomende verbinding dus geblokt?! Terwijl de glasnost test (zoals hierboven) met vlag en wimpel slaagt. Waar kan dit aan liggen? Wat kan ik er aan doen?
Omdat ik toch wil en vooral moet uploaden, heb ik de zyxel weer terug gezet in routing modus en vervolgens poort geforward, linksys router als access point ingesteld en firewall van de zyxel volledig uitgeschakeld. Nu wordt er weer geupload, maar is de snelheid hiervan redelijk instabiel en lukt het volgens mij niet om meerdere verbindingen per torrent te realiseren. Er is steeds maar 1 peer per torrent die van mij download.
Nu de firewall uitgeschakeld is, maak ik me daar ook een beetje zorgen over. Hoe belangrijk is dit precies?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Al jaren heb ik problemen met mijn internetverbinding i.c.m. bittorrent. Downloaden gaat prima, maar uploaden veroorzaakt problemen. Ik heb de Telfort basismodem Zyxel P2602R-d1a, hieraan hangt een linksys WRT54GL als access point.
Al snel bleek destijds de firewall het probleem en om die reden heb ik de instructies zoals op het telfort forum geplaatst zijn opgevolgd. Dit werkte tamelijk goed ondanks dat ik regelmatig last had van een instabiele internetverbinding. Op een goed moment komt dit tot stilstand en uploaden de torrents totaal niet meer. Waarschijnlijk heeft dit met maximaal aantal verbindingen (per peer) enzo te maken en daarom heb ik dit allemaal conservatief ingesteld.
Omdat ik toch problemen blijf houden, stond ik eigenlijk op het punt een ander ADSL2+ moden en router aan te schaffen. Toen ik nog een laatste ronde op het internet maakte, kwam ik er echter achter dat de firewall en NAT van de zyxel modem kan worden omzeild door deze in bridge modus te zetten en dan de linksys router te gebruiken voor NAT en firewall. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens poorten open gezet in de linksys router en bittorrent client opgestart.
Helaas! geen inkomende verbindingen! Je ziet vlak na het opstarten van de client dat de peers proberen verbinding te maken, maar dat het niet lukt. Bovendien kan er maar 1 peer per torrent verbinding maken. Je ziet niet dat meerdere het proberen. Op een of andere manier worden de inkomende verbinding dus geblokt?! Terwijl de glasnost test (zoals hierboven) met vlag en wimpel slaagt. Waar kan dit aan liggen? Wat kan ik er aan doen?
Omdat ik toch wil en vooral moet uploaden, heb ik de zyxel weer terug gezet in routing modus en vervolgens poort geforward, linksys router als access point ingesteld en firewall van de zyxel volledig uitgeschakeld. Nu wordt er weer geupload, maar is de snelheid hiervan redelijk instabiel en lukt het volgens mij niet om meerdere verbindingen per torrent te realiseren. Er is steeds maar 1 peer per torrent die van mij download.
Nu de firewall uitgeschakeld is, maak ik me daar ook een beetje zorgen over. Hoe belangrijk is dit precies?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Een firewall die binnenkomende verbindingen afschermt in een thuisnetwerk terwijl je al achter NAT zit (wel zonder DMZ uiteraard) is net zoiets als een auto met twee rempedalen. Leuk dat het kan, maar van bijzonder weinig nut. Wel nuttig is het in jouw geval als je op wireless zit, als men daarop kan inbreken kunnen ze zonder firewall bij je laptop, maar dan moeten daar wel services op draaien die via het netwerk benaderbaar zijn (file sharing bijvoorbeeld). Doorgaans heb je hier met een up-to-date OS vrijwel geen problemen mee.
Over de torrents: als de poort correct is geforward en canyouseeme ermee kan verbinden, kun je er in ieder geval van buitenaf bij en moet je de oorzaken buiten jouw apparatuur gaan zoeken. Heb je het al eens met een andere torrentclient geprobeerd? En dezelfde laptop bij iemand anders op z'n netwerk, liefst niet bij Telfort? En dan toch misschien met een andere laptop op jouw netwerk?
Over de torrents: als de poort correct is geforward en canyouseeme ermee kan verbinden, kun je er in ieder geval van buitenaf bij en moet je de oorzaken buiten jouw apparatuur gaan zoeken. Heb je het al eens met een andere torrentclient geprobeerd? En dezelfde laptop bij iemand anders op z'n netwerk, liefst niet bij Telfort? En dan toch misschien met een andere laptop op jouw netwerk?
[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 26-03-2011 16:45 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...