[reparatie] Subwoofer HKTS7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-10 09:26
Hello allen mede guru-elektronicaburgers,

Twee weken geleden kreeg ik een HKTS7 in m'n handen gestopt met de boodschap: "Hij doet het niet meer" En inderdaad, hij deed niet echt heel erg veel meer. Er kwam heel erg zacht geluid uit en dit klonk nogal vervormd. Gelukkig kon ik van school een oscilloscoop meenemen en zo proberen te achterhalen waar het defect zag. Ik heb via de PC en een versterker er een signaal van 70Hz opgezet. Het uitgangssignaal naar de subwoofer zag er als onderstaand uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img853/1985/9022032011093.th.jpg

Na wat meten en doen bleek U301 (op-amp) defect te zijn, en deze heb ik nu vervangen. Het signaal naar de subwoofer is weer netjes een sinus in plaats van een vervormde. Helaas is de totale versterking nog steeds niet wat het zou moeten zijn. Met de afbeeldingen onderstaand hoop ik het e.e.a duidelijk te kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img821/1715/13preamp.th.png

A = 40mVtt
B = 40mVtt
C = ? (niet te meten)
D = 40mVtt
E = 40mVtt
F = 40mVtt

Mijn grootste vraag bij deze is direct, waarom is het signaal bij C niet meer te meten? Hoe komt het dat dit signaal zo ver verzwakt wordt, maar er vervolgens na de versterking wel weer netjes 40mVtt uit komt. Maargoed, we gaan verder...

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img821/9668/92limiter.th.png

A = 40mVtt
B = ? (te klein om te meten)
C = ? (te klein om te meten)

Kortom, er gaat maar een heel erg klein signaal naar de eindversterkers toe, welke je hier onder kan zien. Waarom het signaal na B zo verzwakt wordt (spanningsdeler) is mij ook niet helemaal duidelijk, dan is het nut van je op-amp toch weg?

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img821/980/66mainamp.th.png

A = ? (te klein om te meten)
B = 80mVtt

Hierbij dus mijn vraag, kunnen jullie mij helpen naar het vinden van de oorzaak dat er vrijwel geen versterking plaatsvind? Meerdere malen wordt het signaal erg verzwakt, waardoor de op-amps vrijwel geen effect meer hebben.

edit:
Blokdiagram
Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img145/7050/48blokdiagram.th.png

[ Voor 5% gewijzigd door Tomfish op 25-03-2011 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:33

DaWaN

'r you wicked ??

Even 2 vraagjes, waarschijnlijk overbodig, maar is de +15V en de -15V in orde ? En brand het mute lampje ook netjes groen (dat verwacht ik wel adhv je meetresultaten btw)?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Xtresis schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 20:42:
Mijn grootste vraag bij deze is direct, waarom is het signaal bij C niet meer te meten? Hoe komt het dat dit signaal zo ver verzwakt wordt, maar er vervolgens na de versterking wel weer netjes 40mVtt uit komt. Maargoed, we gaan verder...
Omdat dit een inverterende schakeling is, de opamp stuurt de uitgang zo aan dat de inverterende ingang van de opamp op het zelfde niveau zit als de niet inverterende ingang, sluit je nou de uitgang aan op de niet inverterende ingang via een weerstand dan zal de spanning op de uitgang de stroom volgen die in of uit de niet inverterende ingang wordt gestuurd.

Kijk eens of transistor Q302 op de limiter niet constant in geleiding is, dat is namelijk een soort mute schakeling die wordt aangestuurd via een peak detector (eventueel even lossolderen, kan geen kwaad).
Als je op de limiter bij A wel een signaal meet en bij C niet, dan zit daar zeker weten het probleem.
Kijk ook even of R312 niet is kortgesloten en dat R313 wel goed aan gnd en de inverterende ingang vast zit.

[ Voor 34% gewijzigd door bobo1on1 op 26-03-2011 00:32 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
DaWaN schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 23:13:
Even 2 vraagjes, waarschijnlijk overbodig, maar is de +15V en de -15V in orde ? En brand het mute lampje ook netjes groen (dat verwacht ik wel adhv je meetresultaten btw)?
Allereerst bedankt voor de reactie. De spanningen kloppen en ook brand het LED'je netjes blauw (blauw/oranje LED).
bobo1on1 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 00:04:
Omdat dit een inverterende schakeling is, de opamp stuurt de uitgang zo aan dat de inverterende ingang van de opamp op het zelfde niveau zit als de niet inverterende ingang, sluit je nou de uitgang aan op de niet inverterende ingang via een weerstand dan zal de spanning op de uitgang de stroom volgen die in of uit de niet inverterende ingang wordt gestuurd.
Juist, duidelijk. Dat was ik even vergeten.
Kijk eens of transistor Q302 op de limiter niet constant in geleiding is, dat is namelijk een soort mute schakeling die wordt aangestuurd via een peak detector (eventueel even lossolderen, kan geen kwaad).
Als je op de limiter bij A wel een signaal meet en bij C niet, dan zit daar zeker weten het probleem.
Kijk ook even of R312 niet is kortgesloten en dat R313 wel goed aan gnd en de inverterende ingang vast zit.
Q302 al een keer vervangen, deze bleek niet defect te zijn. Ook krijg de basis van deze transistor geen aanstuurspanning. R312 zat inderdaad kortgesloten, maar dit is al verholpen. Ik zal hem nog eens vervangen. R313 zit echter niet aan de ground, +1 voor bobo1on1!

edit:
En daarmee is het probleem gefixed. Super-super bedankt voor de hulp! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
*O*

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Misschien ook slim om na te gaan waarom het eea defect is gegaan.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
B_FORCE schreef op zondag 27 maart 2011 @ 11:39:
Misschien ook slim om na te gaan waarom het eea defect is gegaan.
Heb ik inderdaad gedaan. Er was één weerstand kortgesloten door een lijm-substantie die was gaan corroderen (een reacite aangegaan met metaal). Hierdoor werd de op-amp kortgesloten en is deze doorgebrand.
Pagina: 1