CHKDSK zit vast!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Rodenburg93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-08-2023
Hallo mede tweakers,

sinds jaar en dag heb ik een WD elements schijf in mijn bezit (USB). Nou was het probleem dat deze er van de een op de andere dag mee op hield. Wanneer ik in de schijf wil die nu lokaal station heet geeft de computer de melding dat ik eerst moet formatteren.
Dit is wel het laatste wat ik wil doen aangezien er ongeveer 800GB aan voor mij belangrijke informatie staat.
Nu heb ik een beetje zitten zoeken naar manieren om dit te verhelpen, en kwam op de manier van CHKDSK.
Deze via de opdrachtprompt uitgevoerd ging allemaal goed tot ongeveer 5/6 uur geleden en nu blijft het scherm staan op 57138 van de 58602 maar gaat ook echt niet meer verder.
Is de prompt nu bezig met het vervangen van clusters (staan behoorlijke bestanden op lees ong. 15 GB per stuk) of staat ie gewoon vast.

Nu de vraag: Wat moet ik nu doen? CMD open laten staan en hopen totdat hij weer gaat werken? Afsluiten? Verlies ik dan data?

Nog even kort de specs als deze er toe doen.

Acer 6920G
2.0 GHz Core2duo
4Gb 667 Mhz werkgeheugen
Windows 7 64 Bit.

Graag hoor ik van jullie want ik hoop de schijf + inhoud graag zo snel mogelijk weer kunnen gebruiken

BVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

T.Rodenburg93 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 20:15:
Nu de vraag: Wat moet ik nu doen? CMD open laten staan en hopen totdat hij weer gaat werken? Afsluiten? Verlies ik dan data?
Als de data je lief is, dan wacht je in dit geval tot je een ons weegt - zeker als je hdd lampje toont dat er iets gebeurd. En ja, dat kan heeeel lang duren. En mag je hopen en duimendraaien dat je bestanden weer te benaderen zijn maar houd rekening met het ergste. (en anders zijn er nog wat topics over data recovery te vinden hier).
Voor de volgende keer zorg je natuurlijk voor een backup.

Edit: Even gemist dat het een USB schijf betreft.
Als eerste: schijf eruit slopen en zonder USB aan je PC hangen (dus met SATA) en dan kijken of het toevallig werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door remco_k op 25-03-2011 20:53 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even taakbeheer openen.
Bij het tabblad: Prestaties
Klikken we op: Broncontrole...

Dan klikken we in het eerste tabblad op schijf het pijljte naar beneden.
Even wachten totdat alles geladen is.
Dan moet je kijken of je stationsletter voorkomt in het rijtje.
Dus onder het stukje bestand.

Daarna even kijken onder het tabblad schijf.
Even kijken bij processen met schijfactiviteit.

Als nergens je stationsletter van je usb schijf voorkomt word ie ook niet gebruikt.
Dan zou ik hem er maar uit trekken.

Probeer de schijf anders even uit de behuizing te slopen. En hem in je pc te bouwen.
Heel vaak gaan de behuizingen kapot i.p.v de schijf.

Want als er nog garantie op zit. En je gaat die claimen waar je hem gekocht heb, ben je sowieso je data kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2011 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Rodenburg93
Ging om een laptop maar ik zal zeker proberen om hem in een andere computer te zetten.
Statonsletter staat er niet tussen maar wel: Device Harddisk Volume5 bij CHKDSK.
Ook staat er bij eigenshappen van CHKDSK dat deze gewoon wordt uitgevoerd en deze is aan het lezen met zo'n 2000/3000 bytes per seconde maar schrijft niks is dit een goed teken? zou wel verklaren waarom het zo lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2000/3000 bytes, met die snelheid kan je er wel een nachtje overslapen voordat ie klaar is met 800GB aan data :P
Je kan hem nog even laten pruttelen. Maar zolang hij aan het lezen is en niet aan het schrijven is kan je hem wel loskoppelen. En sowieso voor Hardware Veilig Verwijderen gaan. Dan gaat hij (Proberen) te stoppen met alle acties naar de schijf toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Rodenburg93
Heb net geprobeerd om de harde schijf in een andere computer te zetten maar die bleek geen S-ata aansluitingen te hebben en alleen IDE aansluitingen :S heeft iemand anders nog tips.
Is het misschien handiger om de schijf maar te formatteren (als dat helpt) en dan kijken wat er te redden valt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

Formatteren gaat je niet helpen je data terug te halen :+
Heb je geen IDE aansluiting op je moederbord ?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als je data je lief is had je moeten backuppen. Ik zou hem een nachtje laten staan, als er morgenochtend nog steeds niks interessants gebeurd is veilig verwijderen en in pc stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:04
Zie ook dit item voor wat meer tips: WD My Passport Essential 640GB word niet meer herkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Rodenburg93
@ Beatboxx: Nou backuppen was niet echt een optie ging op ong. 150Gb aan muziek en 600Gb aan films had ik er nog een schijf bij moeten hebben.

@ Mavamaarten: Ik bedoelde dat de donor computer geen S-ata heeft wat de schijf dus nodig heeft. En ik bedoelde met het formatteren (wat volgens windows een optie was voordat ik weer de schijf kon gebruiken) dat ik eerst alles verwijder van de schijf totdat ik er weer in kan via verkenner oid en dan kijken wat ik van de verwijderde bestanden kan redden.

CHKDSK blijft btw hangen bij de ongeindexeerde bestanden is daar nog wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer een data recovery programma zoals "EASEUS Data Recovery Wizard Professional 5.0.1", kan je vinden via spotnet. Niet installaren op de schijf die je wilt herstellen. Handig als je er een andere schijf bij hebt om de data veilig te stellen. succes en veel geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je niet naar de lokale pc boer gaan en even vragen of hij jou IDE schijf wil uitlezen. Kijken of ie opstart en benaderbaar is.

Je moet er achter zien te komen of je schijf gaar is of je behuizing.
Is je behuizing gaar andere behuizingen shoppen of een Scythe Kama Connect 2 halen.
Want dan hoef je niks te formateren.

Ik weet niet hoe de stand van zaken nu is met de checkdisk. Anders zou ik die maar uit zetten als hij nog steeds niks aan het doen is. Want daarmee krijg je data toch niet mee terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

T.Rodenburg93 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 17:18:
@ Beatboxx: Nou backuppen was niet echt een optie ging op ong. 150Gb aan muziek en 600Gb aan films had ik er nog een schijf bij moeten hebben.
Het topic gaat er eigenlijk niet over, maar toch ook wel:
Als de data kennelijk zo belangrijk is dat je er nu veel moeite voor doet om het weer terug te halen, dan is backuppen ALTIJD een optie. Ook al is het 50 TB aan data.
Harde schijven gaan nou eenmaal stuk. Altijd. Zie ze als een verbruiks material zoals plakband of papier op een kantoor. Je zult met zekere regelmaat een nieuwe moeten halen.
Met andere woorden: als je zometeen de data gerecovered hebt (hopelijk) dan koop je neem ik aan 2(!) harde schijven. 1 voor gebruik, de andere voor backup. Toch?
Want anders zie ik het nut van dit topic niet echt in.

Verder kan je bij de PC-boer, of elke PC winkel / webshop converter kabels halen.
Dit bijvoorbeeld: http://shop.conrad.nl/com...ce-converters/974903.html
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.nl/m/9000_9999/9700/9740/9749/974903_LB_00_FB.EPS.jpg
Kost €15,- en dan heb je alle gangbare aansluitingen (SATA en IDE dus) voor huis tuin en keuken gebruik.
En dit simpele ding heeft mij en diverse kennissen en vrienden al grote diensten bewezen. Het is z'n geld meer dan waard.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 28-03-2011 17:57 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1