Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis 3 computers, waarvan er 1 als file- en printer server werkt.

Op de hoofdcomputer draait Windows Vista (32bit) en is een HP Laserjet P2015dn aangesloten, welke door (simple file sharing) gedeeld is met de rest van de werkgroep. De andere 2 computers draaiden Windows XP en printen via het netwerk op dezelfde printer. Installatie was simpel en eenvoudig, eventjes naar \\hoofdcomputer\printnaam en de printer is geinstalleerd en functioneerd.

Nu heb ik de 2 Windows XP computers vandaag vervangen door 2 nieuwe computers waarop Windows 7 (64bit) staat. Het netwerk functioneert perfect, alle computers zien elkaar, file sharing werkt zoals altijd, maar de printer niet.

Ik heb alle mogelijke manieren van installatie die ik kon verzinnen geprobeerd, maar geen enkele heeft resultaat:

- Bijgeleverde HP CD-rom geprobeerd (is al paar jaar oud dus heeft geen specifieke win7 drivers)
- Automatische installatie via netwerk (\\hoofdcomputer\printernaam), niet zo vreemd want de server heeft enkel 32bit drivers geinstalleerd staan
- Windows update zoeken naar driver - niks gevonden
- HP Universal printer driver installeren (voor win7), deze werkt en installeerd een universele printer in windows, binnen de UPC opties kan je dan kiezen naar welke HP printer geprint wordt, maar ook hier krijg ik de printer niet geinstalleerd

Als ik de printer direct aansluit (met usb) op 1 van de nieuwe win7 computers dan werkt de printer direct. Maar zodra ik hem terug plaats aan de server werkt het nogsteeds niet via het netwerk (ookal lijkt mij dat de drivers nu al goed geinstalleerd moeten zijn).

Printer: HP Laserjet P2015dn
Host: Windows Vista 32bit NL (Printer aangesloten via USB)
Clients: Windows 7 64bit NL
Netwerk: Simpel 100mbit LAN netwerkje, allemaal in zelfde werkgroep, simple file sharing, alles werkt perfect behalve het printen

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Eerst win 7 drivers downloaden voor je printer !x64!.
Dan kan je op de computer waarop de printer zit aangesloten bij de properties van je printer additionele drivers toevoegen voor x64 systemen. Onder het tabje Sharing kun je Additionele drivers opgeven.
Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/8175/additionaldrivers0.jpg
Dan zou het moeten werken.

[ Voor 23% gewijzigd door Meekoh op 25-03-2011 17:42 . Reden: plaatje verkleind ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Waarom niet die printer aansluiten op het netwerk? Zo te zien is het een n uitvoering dus met ingebouwde printserver. Dan de printer een vast ip adres geven en dan op de Pc's een TCP port toevoegen naar die printer en dan de driver installeren voor het systeem.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meekoh schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 17:39:
Eerst win 7 drivers downloaden voor je printer !x64!.
Dan kan je op de computer waarop de printer zit aangesloten bij de properties van je printer additionele drivers toevoegen voor x64 systemen. Onder het tabje Sharing kun je Additionele drivers opgeven.
[afbeelding]
Dan zou het moeten werken.
Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar op de host computers (vista 32bit) staat de 64bit versie op 'niet geinstalleerd', als ik hem aanvink vraagt hij dan om de drivers (*.inf file), maar deze is er niet, aangezien er alleen een universele HP driver is en geen specifieke (ik heb alsnog alle inf files van zowel cdrom als downloads geprobeerd, maar geen werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MegaTronics schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 17:43:
Waarom niet die printer aansluiten op het netwerk? Zo te zien is het een n uitvoering dus met ingebouwde printserver. Dan de printer een vast ip adres geven en dan op de Pc's een TCP port toevoegen naar die printer en dan de driver installeren voor het systeem.
Ja dat is inderdaad mijn backup optie, alleen moet ik dan een nieuwe (extra) ethernet kabel trekken van de hostcomputer (door 2 muren) en een router aanschaffen met meer aansluitingen (4 port router nu zit vol door de 3 pc's + 1 dsl modem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 17:45:
[...]

Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar op de host computers (vista 32bit) staat de 64bit versie op 'niet geinstalleerd', als ik heb aanvink vraagt hij dan om de drivers (*.inf file), maar deze is er niet, aangezien er alleen een universele HP driver is en geen specifieke (ik heb alsnog alle inf files van zowel cdrom als downloads geprobeerd, maar geen werkt).
Universele driver zou moeten werken. Wel de juiste PCL versie gekozen?
Anders ben ik bang dat HP geen drivers meer voor deze printer gaat maken en heb je er niet zoveel meer aan.

@hieronder
Ook een mooie oplossing d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Meekoh op 25-03-2011 17:50 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Gewoon een simpele switch kopen en daar de kabel van de PC in stoppen waar de printer nu aan hangt. Verder vanaf de switch 2 kabels naar de PC en de Printer en je bent up and running.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meekoh schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 17:49:
[...]
Universele driver zou moeten werken. Wel de juiste PCL versie gekozen?
Anders ben ik bang dat HP geen drivers meer voor deze printer gaat maken en heb je er niet zoveel meer aan.
Volgens mij wel, PCL-6. De drivers op de oude computers (welke dus werkte) en op de cdrom waren ook PCL 6 dus ik neem aan dat dat goed is. Het is een vrij nieuwe printer en Windows 7 (64 bit zelfs) wordt ook aangegeven als ondersteund op de HP website. Tevens werkt de printer perfect als ik hem via USB aansluit.

Het probleem moet ergens zitten in de manier hoe de Vista-32 host met de Win7-64 en drivers omgaan (lijkt mij in ieder geval).
MegaTronics schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 17:49:
Gewoon een simpele switch kopen en daar de kabel van de PC in stoppen waar de printer nu aan hangt. Verder vanaf de switch 2 kabels naar de PC en de Printer en je bent up and running.
Ja dat is inderdaad ook een optie, misschien moet ik hier maar voor gaan na een hele dag prutsen met drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 17:56:

Het probleem moet ergens zitten in de manier hoe de Vista-32 host met de Win7-64 en drivers omgaan (lijkt mij in ieder geval).
Een kleine aanpassing aan wat meekoh aangeeft: Op het tabblad Advanced van je printer properties kun je ook drivers toevoegen, dit werkt wat algemener dan voor de specifieke printer.

* alt-92 is nog steeds niet happy met het verdwijnen van de oude printserver load driver functionaliteit in verkenner, maar ja.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1