Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een complete leek op het gebied van bewerkingssoftware maar heb gehoord dat Lightroom een geweldig pakket is om je foto's te beheren en om wat te bewerken. Ik ben vrij nieuw in fotografie en momenteel beheer ik de foto's nog in iPhoto.

Dat wil dus ook zeggen dat ik een Mac gebruik. Momenteel kost Lightroom zo'n 200 euro. Ik heb gehoord dat Aperture een vergelijkbaar programma is (maar enkel beschikbaar voor Mac, wat voor mij geen probleem is). Deze kost zo'n 65 euro.

Wat is het verschil nu eigenlijk (behalve in aanschaf)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Volgens mij kan je dit eenvoudig opzoeken?

http://www.apple.com/nl/aperture/
http://www.adobe.com/nl/products/photoshoplightroom/

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 25-03-2011 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Hoezo was het maar zo makkelijk? Wat begrijp je niet?

Je kan zelfs testversies downloaden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oyster schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 17:08:
Hoezo was het maar zo makkelijk? Wat begrijp je niet?
Bijzonder veel. Ze hebben allemaal functies, noemen het anders enz enz. Zijn alle functies hetzelfde, of zit er verschil in? Gebruikerservaringen lees je ook niet echt neutraal op de site van de maker.
Je kan zelfs testversies downloaden. 8)7
Ik heb weinig behoefte om te experimenteren met mijn fotodatabase waar ik best gek op ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En toen dacht je dat je de eerste was dat het zich afvraagt hoe die pakketten zich tegen elkaar verhouden?
[google=Aperture 3 vs. Lightroom 3] ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 17:10:
[...]
Ik heb weinig behoefte om te experimenteren met mijn fotodatabase waar ik best gek op ben.
Backup maken?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:46
[...]

Bijzonder veel. Ze hebben allemaal functies, noemen het anders enz enz. Zijn alle functies hetzelfde, of zit er verschil in? Gebruikerservaringen lees je ook niet echt neutraal op de site van de maker.

[...]

Welke foto database? Je bedoeld gewoon je RAW/JPG bestanden? Daar hoeft Aperture/Lightroom helemaal niets mee te doen hoor. En je kan anders toch gewoon testen met een setje willekeurige foto's.

Niet moeilijk doen, beide gewoon even downloaden en mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Sowieso, een database kan je exporteren. Daar zijn die apparaten voor. Ik krijg alleen de indruk dat je er niet erg veel moeite voor wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[...]

Er zijn ook wel reviews, en (video)tutorials van beide programma's te vinden. Maar als je het zelf al moeilijk vind om te kiezen, kan je jezelf dan voorstellen hoe moelijk het voor anderen is om voor jou te kiezen?
Dara heb je toch een backup voor? Niet? Investeer dan eerst maar in een externe harde schijf voordat je fotosoftware aanschaft.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 17:13:
En toen dacht je dat je de eerste was dat het zich afvraagt hoe die pakketten zich tegen elkaar verhouden?
[google=Aperture 3 vs. Lightroom 3] ;)

[...]

Backup maken?
Backup's worden regelmatig gemaakt.

Ik heb idd gezocht op internet, maar die vergelijkingen gaan niet uit van de recente versie van Aperture 3 maar van de eerste uitgave die de nodige kinderziekten had.

Maar goed, ik stel mijn vragen wel elders. Schijnbaar zijn de Tweakers niet echt bereidwillig om wat gebruikservaringen te delen als ze met beide pakketten hebben gewerkt.

Doe maar een slotje dus.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Alle 744,000 results? 8)7

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
Bij deze op slot.
Te weinig inzet van de topicstarter.

[ Voor 52% gewijzigd door Universal Creations op 25-03-2011 18:49 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.