Zelf energie opwekken om laptop op te laden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
PZOOO stelt zich voor en heeft gelijk een vraag :

Onze stichting zet sinds een jaar of vijf ICT projecten op in "emerging economies". Wij doen dit met moderne hardware die we via donatie van bedrijven verkrijgen. We laten deze hardware per container naar de plaats van bestemming verschepen en staan aan de andere kant klaar om het proces te begeleiden waarin de ontvangende partner met de apparatuur gaat (leren) werken. Wij doen dit uitsluitend op verzoek van de ontvangende partij, wat hun eigen inzet ook waarborgt.

Om er achter te komen of een school geschikt is om een computerlokaal te krijgen moeten deze scholen ter plaatse worden onderzocht op geschiktheid. Vaak beschikt zo'n school nog niet over de basis voorzieningen zoals een dak , ramen of electriciteit, dus dan krijgt men een advies om daar aan te werken. Hierdoor kom ik vaak in regionen waar men nog niet is aangesloten is op het electriciteitsnetwerk. Om toch productief te kunnen zijn kan ik de accu van mijn laptop soms in een hotel of via een dieselgenerator opladen. Het komt echter ook voor dat ik een week zonder stroom zit.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een duurzame, mobiele stroomvoorziening. Ik kwam hierbij op een aantal oplossingen in diverse prijsklassen. Een portable zonnepaneel ( Solargorilla maar ook een heuse Fuelcell generator.

zonnepaneel
+ klein en licht
+ maakt je autonoom
+ milieuvriendelijk
- duur (500 € complete kit)
- weinig vermogen (10 Watt)

fuelcell
+ veel vermogen (85 Watt)
+ milieuvriendelijk
- duur (2000 € complete kit)
- verbruik 1 liter pure methanol per dag zorgt voor transportproblemen

Probleemdefinitie ; Hoe kun je productief blijven met een laptop in de rimboe door gebruik te maken van duurzame energiebronnen?

Kennen jullie wellicht andere duurzame energie opties?
Weet iemand of 10 watt genoeg is om een macbook Air 11" te laten werken?
Bestaan er energiezuiniger laptops dan de Macbook Air? Ik weet dat HP claimt dat hun elitebook wel 32,5 uur meegaat op 1 lading, maar volgens mij is dat niet zo. In een review op Youtube vertelde iemand dat het slechts maximaal 5 uur is met een normale accu.

Bedankt !

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een cardio fiets van de sport school lennen/kopen die op de accu aansluiten en trappen maar
je kan natuurlijk ook een beter dynamo der op monteren en dan kan je meer winst behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36
Om toch productief te kunnen zijn kan ik de accu van mijn laptop soms in een hotel of via een dieselgenerator opladen. Het komt echter ook voor dat ik een week zonder stroom zit. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een duurzame, mobiele stroomvoorziening.
Als ik het goed begrijp zoek je in de eerste plaats dus een oplossing voor je eigen laptop als je daar ter plaatse bent, en niet voor de complete school? Mocht je je daar toevallig vervoeren in een (huur)auto zou je kunnen kijken naar een auto-lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Voor energiezuinige notebooks kun je beter gaan kijken voor een netbook. Deze vragen een stuk minder vermogen en hebben ook een langere accuduur. Zo is de adapter van een asus eee pc vaak 36 watt, wat betekent dat de notebook maximaal 36W trekt uit het stopcontact. Als er minder vermogen beschikbaar is laad de netbook wel op. Vaak halen deze netbooks dankzij dat de er een extreem lichte processor in zit wel meer dan een conventionele 15", zo kan een eeepc 5 tot 8 uur mee gaan. Een 15" heb ik dat nog nooit zien halen.

[ Voor 56% gewijzigd door Gleighton op 25-03-2011 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36
Gleighton schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 16:19:
Voor energiezuinige notebooks kun je beter gaan kijken voor een netbook. Deze vragen een stuk minder vermogen en hebben ook een langere accuduur.
Moah, dat gaat in de meeste gevallen niet op want om ze klein, licht en goedkoop te houden hebben ze vaak een evenredig kleine accu, bepaalde modellen daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
het gaat inderdaad om een energievoorziening voor mijn eigen laptop.

Een autolader a 59 € heb ik ook overwogen (en zal ik zeker aanschaffen) maar deze is alleen interessant als ik word rondgereden. Er zijn momenten waarop dat ook niet dagelijks gebeurt. Verder maak ik me wat zorgen of een autolader niet erg kwetsbaar is, als je een auto start is er een behoorlijke powerspike heb ik me laten vertellen.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Kerel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-12-2024

De_Kerel

Wij houden je data in leven!

Of iets van dealextreme met eigen accu en paneel om de accu bij te laden.

http://www.dealextreme.co...-cellphone-adapters-54359

Heb je volgens de specs ook 70 watt.. en een aardige batterypack erbij en een boel adapters al zal je voor de mac een andere nodig hebben.

http://www.ddrecovery.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:42
Meer een spanningsdip door de grote stroomvraag van de startmotor en lage interne weerstand van de accu. Na een dip zie je wel vaak een klein spike-je als overshoot. Dit soort korte dips zijn niet echt schadelijk. Ben je toch niet helemaal gerust dan haal je de lader er uit bij het starten van motor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Erg simpel is natuurlijk een paar extra accu's en die allemaal zoveel mogelijk opladen op de momenten dat je wel stroom hebt. Een externe acculader die evt. uit zonnecellen gevoed kan worden kan daarbij ook handig zijn als je die kunt vinden. Voordeel is dat als de accu niet in gebruik is hij dus constant in de zon gelegd kan worden. Als je met je laptop binnen bezig bent kun je hem minder makkelijk m.b.v. zonnecellen opladen. Met een externe lader kun je ook 2 accu's tegelijk opladen wat gunstig is als je maar kort over stroom kunt beschikken..

Iets als dit kan ook handig zijn.

Mijn 10 inch netbookje met Atom 450 verbruikt overigens als ik mijn verbruiksmeter mag geloven gemiddeld ongeveer tussen de 15 en 20 Watt. Idle onder de 14 Watt en met full load iets van 22-23 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Zonder echt veel inspanning kun je met je benen 50W produceren.... meer dan genoeg om een forse notebook mee van prik te voorzien.

Ik zou dus zoeken naar iets van een dynamo die je met je benen aan drijft. Zo kun je de notebook met vet en suikers opladen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

TS naar welke landen ga je over het algemeen? Ivm met bv. voltages over het net en de beschikbaarheid van zon.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
het gaat voornamelijk om Kenia. Dat ligt rond de equator dus er is volop zonneschijn :)

een hamsterwiel lijkt me geen prettig idee :)

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In dat geval zou ik persoonlijk voor de eerdergenoemde optie van Dealextreme gaan of een vergelijkbaar product.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:35
De_Kerel schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 16:29:
Of iets van dealextreme met eigen accu en paneel om de accu bij te laden.

http://www.dealextreme.co...-cellphone-adapters-54359

Heb je volgens de specs ook 70 watt.. en een aardige batterypack erbij en een boel adapters al zal je voor de mac een andere nodig hebben.
Dat ding stelt niet echt veel voor, zonnepaneel pompt er 18V @ 280mA uit, wat neerkomt op 5,04W :')
De accu kan misschien wel 70W leveren, maar als het zonnepaneel maar 5W levert ben je wel erg lang bezig om hem op te laden.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 27-03-2011 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ligt er natuurlijk nogal aan hoelang hij die laptop wil gebruiken, als hij hem 10 uur per dag wilt hebben draaien dan is het te weinig inderdaad, maar voor een paar uur per dag moet dat zat zijn, vooral als je in een land dicht bij de evenaar zit.

Een gewone 15 inch laptop trok bij mij op zuinigste stand zon 15W uit de accu, een netbook zou nog een heel stuk zuiniger moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonfox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik ga vaak kamperen op plaatsen waar geen stroom is. Om dan toch stroom te hebben neem ik een accu mee, en een autolader voor mijn laptop en telefoon. In jou geval laad je de accu op wanneer je op een plaats bent met stroom, en dan kan je er een tijd je laptop mee voeden.

Autoaccu's werken minder goed, het beste kan je een tractie accu kopen geloof ik. Bijvoorbeeld deze:
http://accuweb.nl/caravan...accu-12-volt-80-ah-er350/

Volgens mij is het het beste om een accu te laden met 10% van zijn totale capaciteit. Dus bij de accu hierboven is dat 80 Ah, dus kan je laden met 8 Ampère.
Deze lader is dus geschikt: (wel prijzig trouwens)
http://accuweb.nl/accu-laders/ctek-mxs-70-12-volt-7-ampere/

En je hebt een autolader nodig voor je laptop.

Stel dat je laptop 15 Watt zou gebruiken, en stel dat je de accu minstens 30% vol moet laten zitten. Dan kan je hier dus 45 uur op werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 16:10:
Een cardio fiets van de sport school lennen/kopen die op de accu aansluiten en trappen maar
je kan natuurlijk ook een beter dynamo der op monteren en dan kan je meer winst behalen.
weet je dat ik dit bericht eerst als een grap afdeed? Ik hoorde onlangs dat je met wat fietsen 150 Watt kan opwekken. Het staat natuurlijk niet in verhouding met de 100 kilowatt die een automotor oplevert, maar goed. In ieder geval heb ik mijn zonnepanelen kit compleet, al denk ik dat ik met mijn magsafe-12V carcharger meer geholpen ben.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:33

Rmg

PZOOO schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 13:42:
[...]

weet je dat ik dit bericht eerst als een grap afdeed? Ik hoorde onlangs dat je met wat fietsen 150 Watt kan opwekken. Het staat natuurlijk niet in verhouding met de 100 kilowatt die een automotor oplevert, maar goed. In ieder geval heb ik mijn zonnepanelen kit compleet, al denk ik dat ik met mijn magsafe-12V carcharger meer geholpen ben.
Denk je dat in kenia, op een plek waar je geen stroom hebt (dus ook geen airco) het handig is om full speed op een home trainer te gaan trappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Haha gaat ook makkelijk in de auto. Het makkelijkste is toch aansluiten op de auto en een grote accukopen waar netstroom in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
500 euro voor een 10w zonnesysteem?
dat is dan gouden handel.

voor die prijs is er veel meer vermogen te krijgen, zeker als je een beetje gaat shoppen.

ik heb een paar jaar geleden een stel losse cellen gekocht voor 1 euro per Wp.

het handigste voor die gebieden is denk ik wel om het te baseren op autoaccu's. ook denkende aan de situatie daar. een dure tractiebatterij is daar niet te krijgen, maar autoaccu's halen ze overal vandaan.

zet daar een >=15v zonnepaneel op (ik zou >=17v doen), met een schakelingetje die alles afschakeld als de accu(s) vol zijn.

dan gewoon een autolader. die kun je dan gebruiken in (logisch) de auto en ook bij dat systeem. 2 vliegen in 1 klap.

@Beatboxx
een accu waar netstroom in kan?
Pagina: 1