Ethernet Over Power EoP problemen

Pagina: 1
Acties:

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

intermusic

Marc Hoekstra

Topicstarter
Een klant van mij heeft 2 woongroepen met elk 8 a 9 bewoners. De bewoners willen gebruik maken van internet in hun eigen woonruimte. Het is op beide locaties erg moeilijk om UTP kabels te trekken, dus heb ik gekozen voor Ethernet Over Power en wel met de Devolo 200AV+. Dit i.c.m. een Draytek Vigor V2750 voor de 40 MBit VDSL verbinding, gebridged naar een DrayTek Vigor V2920, op beide locaties. (dit omdat de V2920 WCF "Web Content Filter" ondersteund)
De Devolo 200AV+ heeft een geïntegreerd powersocket met netfilter. Alle bewoners hebben een eigen Devolo in hun woonruimte (in totaal 10 devolo's) en zitten in het stopcontact in de muur (geen stekkerdozen o.i.d.). Op de devolo zelf hebben we de eventuele stekkerdoos voor de PC aangesloten.

- Locatie 1: Werkt als een tiet. Ze hebben allemaal met minstens 15 MBit verbinding met elkaar.
Valt nooit uit en geen timeouts bij pingen naar gateway.
- Locatie 2 (vlak naast locatie 1 en soortgelijk gebouw): Soms een hele dag best een goede verbinding, maar ook dagen achter elkaar dat de verbinding erg slecht is en op sommige woonruimtes helemaal geen verbinding. Ik weet dat dit ligt aan ruis/verstoring op het interne stroomnet. Frustrerende is dat het in principe moet liggen aan een apparaat in ditzelfde stroomnet die de verstoring veroorzaakt. In concludeer dit uit het feit dat het het ene moment goed werkt, maar op het andere moment slecht.
We hebben al geprobeerd een aantal apparaten uit te sluiten, maar voor ons eigenlijk onbegonnen werk.

Werving is niet de bedoeling op GoT.

[ Voor 10% gewijzigd door IEF op 07-04-2011 12:32 ]

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-02 20:36
Hebben de woonruimtes wel COAX? Eventueel zou je met een coax verbinding en eventueel een modem per kamer de verbinding laten lopen? Dan kun je het centraal inrichten en decentraal uitrollen..

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom gebruik je geen wifi? Ook niet altijd even ideaal overigens, maar da's ook een kwestie van het juiste type accesspoint gebruiken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:19
zijn er geen actieve transformatoren (die kleine adapters van bijv. je mobiel) op de groep aangesloten? dat was bij mij z'n probleem en daar had ik geen last meer van toen ik de actieve transformatoren eruit haalde.

• intermusic

intermusic

Marc Hoekstra

Topicstarter
the-edge schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 18:58:
Hebben de woonruimtes wel COAX? Eventueel zou je met een coax verbinding en eventueel een modem per kamer de verbinding laten lopen? Dan kun je het centraal inrichten en decentraal uitrollen..
Bedoel jij de oplossing van Devolo in het zakelijke segment of een ander product?
Question Mark schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 19:03:
Waarom gebruik je geen wifi? Ook niet altijd even ideaal overigens, maar da's ook een kwestie van het juiste type accesspoint gebruiken.
Wifi zou inderdaad tweede keuze zijn. Ook dan zou ik op Draytek vertrouwen.
pindamaster schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 19:13:
zijn er geen actieve transformatoren (die kleine adapters van bijv. je mobiel) op de groep aangesloten? dat was bij mij z'n probleem en daar had ik geen last meer van toen ik de actieve transformatoren eruit haalde.
Je bedoeld adapters die geen spoel gebruiken om van 220v 5v te maken?
Hoe kwam je er achter dat het wel eens aan deze adapters kon liggen? (vóórdat je ze eruit trok)

[ Voor 4% gewijzigd door intermusic op 25-03-2011 23:26 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Mijn voorkeur zou niet zijn om via powerline oid te gaan werken.

Ligt er geen coax of telefoonlijntje naar elk appartement?

De Devolo AVPro meuk werkt over zowel 2-draad (Telefoon) als coax.

Bij Coax kun je ook nog kijken naar oplossingen van Corinex of Teleste. Dat is wat minder consumentenspul. Van Teleste heb je ook bv Ethernet-over-Coax, je krijgt dan gewoon een RJ45 poortje bij je coaxdoosje op (dus geen losse hardware extra per appartement: Stuk minder kans op storingen)

Als je voor wifi wilt gaan zou ik voor een semi-professionele oplossing gaan. Zelf goede ervaringen met Ruckus. Die AP's hebben een goed bereik en zijn superstabiel. (meerdere antenne's, ding berekend zelf welke richting ie op moet zenden om zo optimaal bereik te hebben). bijkomend voordeel is dat je ook meerdere ssids kan gebruiken, dus bv een publiek internet en een medewerkers-wifinetje.

Als je toch bij powerline oid wilt blijven: Zoek een lokale electroboer op, en vraag 's of hij een spectrumanalyser/scope aan het lichtnet wil hangen. Je kan dan vrij makkelijk zien of er een hf stoorsignaal is op de frequentie waar je devolo ook op zit. En dan is het een kwestie van appartementen uitschakelen tot je de oorzaak hebt.
Als 't al in de netinvoer zit, zul je daar filters moeten plaatsen.

ps: Laat je bij coaxoplossingen wel goed informeren mbt de frequenties. Je zult eea aan versterkers nodig hebben, maar bij Devolo zit bv ook de downstream in de <65Mhz band. Je moet dan wel met diplexers je downstream om de versterker heenleiden. Verder moet je ook een passend high-pass filter op je ingang zetten, omdat je anders je devolo ook het upc (ziggo/whatever) netwerk op trapt.

Als je coax voor data-only gaat gebruiken is het makkelijker, maar meestal is het de bedoeling dat men OOK tv kan blijven kijken.

ps2: houd ook rekening met je doelgroep. Begeleid wonen zijn vaak mensen met een beperking. Die willen ook nog wel eens compleet door het lint gaan als in hun wereldje iets mis gaat. Niets mis mee, kunnen hun weinig aan doen, maar in dergelijke gevallen wil je vaak zo min mogelijke point-of-failures binnen bereik van de clienten.

[ Voor 24% gewijzigd door DJSmiley op 26-03-2011 15:38 ]

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:19
intermusic schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 23:25:
Je bedoeld adapters die geen spoel gebruiken om van 220v 5v te maken?
Hoe kwam je er achter dat het wel eens aan deze adapters kon liggen? (vóórdat je ze eruit trok)
ja die.
het internet viel om de paar seconden/minuten uit en was heel instabiel qua snelheid

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Samengevat zijn er twee oplossingen: je gaat verder met je develo, je zoekt iets anders. Binnen de develo oplossing kan je eigenlijk enkel proberen de ruis-oorzaak oplossen (zover ik weet heb je weinig controle over de adapter zelf en zijn instellingen). Gevolg is dat je een bewoner 'iets' gaat moeten ontnemen van gebruik (telefoon adapter, koelkast, elektrische oven/magnetron, ...) Ik betwijfel dat het zinvol is verder in die richting te denken.

• intermusic

intermusic

Marc Hoekstra

Topicstarter
+1 voor alles reacties. Top!

Ik heb gekeken naar de Power over Coax oplossing, maar deze is veel prijziger. Dat ga ik dus in eerste instantie niet toepassen. Ik ga nu eerst verder kijken naar het gebruik van de Devolo's voordat ik wireless ga proberen.

De tip met de actieve transformatoren ben ik heel benieuwd naar. Natuurlijk gaan wij er geen koelkasten uit trekken, daarentegen werkt het op de andere locatie wel als een tiet. Devolo kan dus wel degelijk goed werken. De tip m.b.t. de spectrumanalyser/scope ga ik ook ten harte nemen.
Jongens bedankt en... ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen (goed voor de history op GOT, want ik kon er weinig over vinden)
Pagina: 1