[Debian] Kan geen pakketten meer installeren/upgraden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:36
Ik probeer met apt-get de server naar de laatste versie bij te werken zodat ik weer nieuwe pakketten kan installeren, ik krijg alleen het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
www1:/# apt-get upgrade
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
You might want to run âapt-get -f installâ to correct these.
The following packages have unmet dependencies.
  binutils: Depends: libc6 (>= 2.11) but 2.7-18lenny7 is installed
  libc-bin: Breaks: libc6 (< 2.10) but 2.7-18lenny7 is installed
  libc-dev-bin: Depends: libc6 (> 2.11) but 2.7-18lenny7 is installed
                Recommends: manpages-dev but it is not installed
  libc6-dev: Depends: libc6 (= 2.11.2-10) but 2.7-18lenny7 is installed
  locales: Depends: glibc-2.11-1
E: Unmet dependencies. Try using -f.

Ok, dan maar met -f:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
apt-get upgrade -f
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Correcting dependencies...Done
The following packages have been kept back:
 -- snip --
The following packages will be upgraded:
 -- snip --
Need to get 0B/86,4MB of archives.
After this operation, 26,2MB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]?
Extracting templates from packages: 100%
Preconfiguring packages ...
Setting up libgcc1 (1:4.4.5-8) ...
FATAL: kernel too old
/var/lib/dpkg/info/libgcc1.postinst: line 15:  5188 Segmentation fault      ldconfig
dpkg: error processing libgcc1 (--configure):
 subprocess post-installation script returned error exit status 139
Errors were encountered while processing:
 libgcc1
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Dat werkt dus ook niet, kernel versie:

code:
1
2
uname -a
Linux www1 2.6.15.6 #6 SMP Mon Mar 13 11:59:45 CET 2006 x86_64 GNU/Linux

ldconfig wil ook niet:

code:
1
2
3
ldconfig
Segmentation fault

Een google search leverde weinig op behalve deze: http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=17&t=59937 Maar geen echte oplossing daar.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 16:37

deadinspace

The what goes where now?

Deikke schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 14:39:
Ik probeer met apt-get de server naar de laatste versie bij te werken zodat ik weer nieuwe pakketten kan installeren [...]
Wat draai je in vredesnaam? Ik vind het er een beetje op lijken alsof je een heel lang niet-bijgehouden testing of unstable installatie hebt, en dat is vragen om problemen (om over het gebrek aan security updates maar te zwijgen). Die kernel bijvoorbeeld (2.6.15) is erg oud en heeft nooit in een Debian stable release gezeten.

Dus: wat is de geschiedenis van die machine precies, en wat is de inhoud van je /etc/apt/sources.list?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou proberen chrooten vanuit een rescue cd met een nieuwere kernel, en van daaruit alles updaten met apt-get (en al zeker de kernel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 15:08
Kernel 2.6.15.6 :F ? Ben je van een oude etch testing naar squeeze aan het proberen migreren?
Wat je moest doen was van etch testing naar etch stable updaten, dan van etch stable naar lenny stable en van lenny stable naar squeeze stable...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
Helaas zelf de server hiervoor niet beheerd, dus ik ken de complete geschiedenis niet, maar volgens mij heeft er nooit een testing op gedraaid. Wel is er geüpdatet van etch naar lenny. Als het goed is zou het nu lenny moeten zijn (en dus niet squeeze), tevens is de server erg laks geüpdatet door de beheerder.

code:
1
2
3
4
5
cat /etc/apt/sources.list
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main non-free contrib
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main non-free contrib

deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free

Goed, wat er ook is gebeurd, het is een behoorlijke puinzooi die ik graag op zou willen ruimen door of de installatie terug te draaien van nieuwe packages of een nieuwe kernel installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de sources.list zie ik niet speciaal iets verkeerd staan.
Hij/zij zal wel van een 'pinning list' gebruik hebben gemaakt, /etc/apt/preferences !
Maar wel een al een beetje oude kernel, misschien handmade.
Zo te zien is het wel al Lenny (of deels) wat erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K_VL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 15:48
Ik weet niet hoeveel tijd en geduld je hebt en ik ken de juiste toestand ook niet (zijn er pakketten stuk, links gebroken, conflicterende versies,...?), maar hier lijkt een verse install van de laatste stable nog de meest rendabele oplossing... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Herinstalleren klinkt als een verstandige aanpak, maar als dat niet realistisch is zou je kunnen proberen om met de hand de belangrijkste paketten te (her)installeren.

Pak een debian-installer CD/usbkey van de gewenste versie en boot daarmee.
Doorloop de eerste stappen zodat je netwerk hebt en de schijfdetectie gedraaid heeft.
Breek af voordat je gaat partitioneren en open de rescue-shell.
Mount je bestaande systeem en chroot er in.
Nu draai je een moderne kernel. hopelijk kun je je upgrade afmaken met "dpkg --configure" en "aptitude dist-upgrade".

Als je er zo nog niet uitkomt kun je met de hand de belangrijkste pakketten overschrijven.
Kopieer vanaf de install-cd de belangrijkste pakketten naar je HD en installeer ze met de hand.
Ik denk dat aan, dpkg, aptitude, glibc, de kernel en insserv.
Begin altijd met dpkg te upgraden, dat moet namelijk de rest van het werk doen.
Pas op, dit is behoorlijk ingrijpend en je loopt een flink risico dat je de boel nog verder stuk maakt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hier ook een +1 voor herinstallatie met Squeeze. Herinstallatie is niet nodig, maar de kans is vrij groot dat het makkelijker is, en de kans is heel groot dat het een netter resultaat oplevert.
Deikke schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 23:18:
Helaas zelf de server hiervoor niet beheerd, dus ik ken de complete geschiedenis niet, maar volgens mij heeft er nooit een testing op gedraaid. Wel is er geüpdatet van etch naar lenny.
Zoals ik eerder al zei, Linux 2.6.15 heeft nooit in een Debian stable release gezeten (Etch gebruikte 2.6.18), dus OF die machine is wel degelijk ooit testing of unstable geweest, OF iemand heeft zelf een kernel lopen installeren (danwel een package uit testing/unstable, danwel zelfgecompiled). Welke kernels zijn er volgens apt/dpkg geinstalleerd?
Als het goed is zou het nu lenny moeten zijn (en dus niet squeeze), tevens is de server erg laks geüpdatet door de beheerder.
Is het een server die direct met het internet verbonden is? Dan zou ik een herinstallatie extra willen aanraden, want gezien de staat van die machine houdt ik mijn hart vast voor de security. En met zo'n onderhoud-verleden wordt er vast ook niks aan monitoring gedaan.
code:
1
2
3
4
5
cat /etc/apt/sources.list
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main non-free contrib
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main non-free contrib

deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free
Met die sources.list is de apt melding uit je topicstart toch niet vreemd? Stable is nu Squeeze, dus met een upgrade wil hij de binutils uit Squeeze installeren, en die heeft (onder andere) een nieuwere libc6 nodig. Waarom hij libc6 niet wil upgraden is me zo niet duidelijk, maar misschien vereist de squeeze libc6 extra packages (dat weigert upgrade), of is hij held back.

Anyway, doe een clean install met Squeeze. Als je dat echt niet wil, doe dan minimaal het volgende:
  • pas "stable" aan naar "lenny" in sources.list
    # apt-get clean
    # dpkg --clear-avail
    # dpkg --forget-old-unavail
  • upgrade met apt-get of aptitude alles (vooral ook de kernel) naar lenny
  • upgrade naar Squeeze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
deadinspace: Je wilt niet weten wat er allemaal aan scheelt aan deze server en andere. Deze is behoorlijk verneukt op de een of andere manier, andere servers draaien nog etch maar ook totaal niet geüpdated, deze wil ik binnenkort iig op lenny krijgen, maar niet met dezelfde problemen...

Na jouw suggestie houd ik hetzelfde probleem dat ldconfig niet wil uitvoeren, kan ik op de een of andere manier geen oudere ldconfig (die van etch) terugkrijgen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Setting up libgcc1 (1:4.4.5-8) ...
/var/lib/dpkg/info/libgcc1.postinst: line 15: 20631 Segmentation fault      ldconfig
dpkg: error processing libgcc1 (--configure):
 subprocess post-installation script returned error exit status 139
Errors were encountered while processing:
 libgcc1
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Deikke schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 16:33:
deadinspace: Je wilt niet weten wat er allemaal aan scheelt aan deze server en andere. Deze is behoorlijk verneukt op de een of andere manier, andere servers draaien nog etch maar ook totaal niet geüpdated
Wat des te meer reden voor een verse install is. Op deze manier kun je toch geen garanties doen over betrouwbaarheid en veiligheid?
deze wil ik binnenkort iig op lenny krijgen, maar niet met dezelfde problemen...
Waarom Lenny? Waarom niet Squeeze? De security support voor Lenny eindigt binnen een jaar, en dan zit je straks weer met een vergelijkbare situatie.
Na jouw suggestie houd ik hetzelfde probleem dat ldconfig niet wil uitvoeren, kan ik op de een of andere manier geen oudere ldconfig (die van etch) terugkrijgen?
Je kunt archive.debian.org met Etch toevoegen aan je sources.list, en dan vanuit aptitude de oudere libc-bin installeren, of handmatig die .deb downloaden en installeren met dpkg. Dat gaat vast niet lukken zonder een oudere libc6, wat vast niet gaat lukken zonder alles te downgraden naar Etch versies.

Ik geef je een grotere succeskans als je probeert een nieuwere kernel te installeren. Heb je al gekeken welke kernels er uberhaupt op het systeem staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Hi,

begin eens met
installeer laatste kernel apt-cache search linux-image | grep 2.6.32
reboot naar nieuwe kernel.

apt-get clean && apt-get autoclean && apt-get update
distributie upgrade doe je niet met apt-get upgrade maar met apt-get dist-upgrade
maar dat lost je probleem nu niet op. ook hier het advies om eerst naar lenny te gaan
en daarna naar squeeze. verander dat in je apt/sources.list

dan apt-get install apt dpkg locales openssh-server
komt nog wat bij is ok, installeren die hap.
apt-get install screen

screen ( indien je op afstand werkt )
apt-get dist-upgrade
exit (screen exit)
reboot.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:29
Staan er niet andere (misschien meer up2date) kernel images in /boot die misschien wel werken? het lijkt me primair de kernel te zijn die nu problemen veroorzaakt (neemt niet weg dat je nog steeds dependecy problemen kunt hebben als je een goed werkende kernel hebt)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1