• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik heb een nieuw systeem in elkaar gezet (eerste keer) en wou net even kijken hoe de temperatuur is.
Zijn dit normale waardes?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/khjVqOqg0Q2YQco0cYM5kiq3/full.jpg

Wat me ook opvalt is dat de CPU koeler al vanaf het begin vrij luid draait. Ik weet niet of dit standaard zo is maar dit zou iets kunnen zeggen over de temperatuur.

Moet ik mij zorgen maken over die waardes?

Thanks !

[ Voor 8% gewijzigd door Kid Jansen op 25-03-2011 23:02 . Reden: afbeelding bijgesneden ]

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:07
ik heb het gevoel dat je CPU koeler wellicht scheef of niet goed op het bord zit bevestigd.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:39

InFamous

excommunicado

Nou ik zo maar is even gaan kijken wat er mis is 127 is veelste hoog! zo hoog dat brengt schade toe!

Formerly known as Ragdoll

• Donvincento
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-10-2025
Heb je niet te veel koelpasta gebruikt? Teveel koelpasta is namelijk ook niet goed.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
tip: Door alt+printscreen te doen ipv printscreen maak je een screenshot van je actieve venster ipv je complete beeld

127 c is een uitleesfout, zonder twijfel.

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 25-03-2011 11:51 ]

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 09:22
Er zit iets goed mis in ieder geval :o

Soundcloud

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:39

InFamous

excommunicado

418O2 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 11:51:
tip: Door alt+printscreen te doen ipv printscreen maak je een screenshot van je actieve venster ipv je complete beeld

127 c is een uitleesfout, zonder twijfel.
Waar bazeer je dat op? Voor het zelfde geld zit er ergens een koeler niet goed. Als jij dan tegen de Ts zegt ahh joh uitlees foutje en ze bord is morgen kapot, koop jij dan een nieuwe?

Formerly known as Ragdoll

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

127 graden geeft ie weer als hij het niet kan uitlezen. Ik zou sowieso even je koelers opnieuw monteren. Te weinig/veel koelpasta gebruikt?

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:57
speedfan.....

Gebruik Everest home, of lees het uit met coretemp/realtemp om speedfan is niet te vertrouwen (mijn mening dan) volgens mij is dit ook zo'n standaard fout van speedfan zoek maar eens op google 127 speedfan....

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03-2025
ben je het systeem aan het belasten tijdens deze waardes? Op de ss is te zien dat het systeem niet veel doet tijdens het maken van de ss, maar had je het systeem echt al ff idle?
Die 127 graden een uitleesfout, de i5 schakelt zichzelf uit bij 100 graden. Meet eens met het programma realtemp, deze geeft alleen de temp van de cores aan.

www.racetalk.nl

• Ruffzz
  • Niet online
Ik ben bang dat ik teveel koelpasta heb gebruikt .. Namelijk bijna heel het zakje dat bij mijn koeler zat. He t gaan om de Scythe Samurai ZZ SCSMZ-2000 . Ik heb de pc direct uit gezet en zit nu op een laptop en ga de kast eens open maken want dit klopt niet !

• Kriebelkous
InFamous schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 11:53:
[...]

Waar bazeer je dat op? Voor het zelfde geld zit er ergens een koeler niet goed. Als jij dan tegen de Ts zegt ahh joh uitlees foutje en ze bord is morgen kapot, koop jij dan een nieuwe?
de i5 word geen 127 graden.. boven de 100 slaat het systeem uit om schade te voorkomen.
Ruffzz schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 11:57:
Ik ben bang dat ik teveel koelpasta heb gebruikt .. Namelijk bijna heel het zakje dat bij mijn koeler zat. He t gaan om de Scythe Samurai ZZ SCSMZ-2000 . Ik heb de pc direct uit gezet en zit nu op een laptop en ga de kast eens open maken want dit klopt niet !
gebruik niet meer dan een doperwt. koelpasta is alleen om de oneffenheden in het metaal op te vullen.

[ Voor 37% gewijzigd door Kriebelkous op 25-03-2011 12:00 ]

www.racetalk.nl

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

:o

Volgens mij hoef je niet meer te doen dan een kleine hoeveelheid. Ik heb van mijn tubetje ongeveer de helft gebruikt/ ter grote van tandpasta op een babytandenborstel.. Anders maak je hem schoon en doe je er wat minder op.

Maak anders ff een foto misschien valt het wel mee ?

[ Voor 13% gewijzigd door Frostbite op 25-03-2011 12:03 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 20:47

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Wut?

Een rijstkorrel is al méér dan genoeg. Er zal nu wel een zooi naast de CPU zijn gedrukt door de fan, dus dat wordt voorzichtig schoonmaken geblazen, vrees ik.

• Kriebelkous
kan niet in de vaatwasser trouwens :p

www.racetalk.nl

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
wat zegt je bios?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:21

Tazzios

..

Bastiaan schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:02:
[...]

Wut?

Een rijstkorrel is al méér dan genoeg. Er zal nu wel een zooi naast de CPU zijn gedrukt door de fan, dus dat wordt voorzichtig schoonmaken geblazen, vrees ik.
Dan blaast de fan wel heel hard :+ .
Het koelblok of cooler(=koelblok+fan) zal je bedoelen

@TS
Maak je een foto voor ons als de cooler er af is. O-)

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 20:47

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Tazzios schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:07:
[...]
Dan blaast de fan wel heel hard :+ .
Het koelblok of cooler(=koelblok+fan) zal je bedoelen
:D |:(

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-02 12:16

martjah

Appel

Rijstekorrel is idd genoeg.

Na wat gegoogle kan je zien dat de gemiddelde idle temperatuur zo rond de 30 / 40 graden zou moeten zitten.

• Ruffzz
  • Niet online
Waardes nu in crysis 2 :

temp1 :48
temp2:53 (nu dus wel normaal)
temp 3:
hd:43
core 0:41
core1:42
core3:42
core4:45

Lijkt toch meer op een leesfout ofzo
Vreemd. Maar is het beter om de koelpasta te verwijderen ? i52500k boxed hebben toch al standaard een laagje dacht ik zo ??

[ Voor 22% gewijzigd door Ruffzz op 25-03-2011 12:22 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:31

Nemesizz

Untouchable

Soms heb je met bepaalde programma's (niet alleen Speedfan) dat er foute waardes worden weergegeven.

Heb vanalles al zien langskomen bij PC's die ik zelf heb, of onder handen kreeg om te fixen:
- temperatuur ging steeds van -128 naar +128ºC (uiteraard foute uitlezing)
- temperatuur gaat van normaal af en toe ineens naar 255ºC (ook weer foute uitlezing)
- temperatuur gaat van normaal naar 0ºC en dan weer naar normaal (ook foute uitlezing)
- temperatuur blijft vast op een willekeurig getal en blijft hetzelfde of je nou idle of load draait.

Maar meestal als je temperaturen ziet (bij CPU's) van 128 of 255 of iets dergelijks is 9/10 een uitleesfout.
Videokaarten is een ander verhaal.

• Ruffzz
  • Niet online
http://i56.tinypic.com/a1gttz.jpg
Een foto van de koelpasta. Maatregelen nemen?

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:34
Ja.

Alles netjes er af poetsen en zoals eerder aangegeven een een druppeltje pasta ter grootte van een rijstkorrel gebruiken.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Jazeker! Haal alles eraf en doe, zoals hierboven gezegd is, een druppel ten grote van een rijstkorrel. Smeer het daarna uit met een pasje of iets anders van plastic.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 09:22
Wat ik altijd doe : heel weinig erop doen, en dan zo uitsmeren dat je het nét ziet. Stukje bij beetje steeds een beetje meer pasta erop doen zodat het mooi strak is. Altijd goede temps behaald op deze manier :)

Soundcloud

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 13:45
kaos- schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:46:
Wat ik altijd doe : heel weinig erop doen, en dan zo uitsmeren dat je het nét ziet. Stukje bij beetje steeds een beetje meer pasta erop doen zodat het mooi strak is. Altijd goede temps behaald op deze manier :)
Ik ook :)

Uitsmeren doe ik overigens met m'n wijsvinger in een boterhamzakje :) Lijkt me toch iets veiliger en controleerbaarder dan een pasje of ander voorwerp.

• Evion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-02 10:18
HyperioN schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:48:
[...]

Ik ook :)

Uitsmeren doe ik overigens met m'n wijsvinger in een boterhamzakje :) Lijkt me toch iets veiliger en controleerbaarder dan een pasje of ander voorwerp.
Of met een kwastje, dan kan je het perfect glad strijken

Verwijderd

Niet om jullie methoden de devalueren, maar meestal als je goed in het midden de "rijstkorrel - erwt" aan koelpasta mikt, en dan de koeler erop klemt zit de koelpasta al verspreid. Eventueel kun je daarna nog toevoegen of uitsmeren, maar bij mij is het dan altijd prima.

• Ruffzz
  • Niet online
Ok ik heb een heel klein druppeltje er op gedaan en mooi glad uitgestreken. Je kunt bijna het zilveren van de processor zien. Een heeel dun laagje. Ik ga nu de temperaturen eens bekijken

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-02 15:57
Ik begrijp dat je niet moet uitsmeren als je instructies leest van o.a. artic etc. De druk van de processor moet het verspreiden doen, en bij een i5 moet je de line method gebruiken, een heel dun lijntje van ongeveer 1,5 cm en dan gewoon cooler erop plaatsen

• Ruffzz
  • Niet online
Jasper 99 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:53:
Ik begrijp dat je niet moet uitsmeren als je instructies leest van o.a. artic etc. De druk van de processor moet het verspreiden doen, en bij een i5 moet je de line method gebruiken, een heel dun lijntje van ongeveer 1,5 cm en dan gewoon cooler erop plaatsen
Je hebt idd gelijk. Heb het nu op deze manier gedaan.

Anyway.... wat een verschil zeg. De pc lijkt nu muisstil in vergelijking met die dikke laag pasta ! 8)7 De koeler hoeft blijkbaar niet op volle toeren te lopen nu

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Modbreak:Je had prima zelf de oplossing voor dit probleem kunnen vinden door de zoekfunctie te gebruiken, of met Google te zoeken. Verder voldoet ook dit topic niet aan de eisen, ik zou je willen vragen om Het algemeen beleid nog een keer door te lezen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.