Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:41
Van de week had ik van een mede tweaker een Highpoint RocketRAID 2680 overgenomen. Nu dacht ik gisteravond, laat ik die eens even testen. Dus ik zet hem er in, 4 schijven eraan en aan. Prima, hij vind ze. Door Ctrl+H eens in de bios van dat kaartje gekeken. Daar stond een optie "Staggered Spin Up". Das wel handig dacht ik, en ik zet die optie aan.

Nu komt het probleem, 2 harddisks (die NIET aan de controller hangen) spinnen nu niet meer op. Blijkbaar heeft die instelling gevolgen voor alle schijven en niet alleen die aan de controller hangen. Daarbij maken de 2 schijfjes ook wel een erg raar geluid: Harddisk error geluidje

Ik kan echt nergens uberhaupt iets vinden over dit probleem. Zijn mijn schijven nu stuk? Ik heb ze ook al in een andere pc geprobeerd, maar zodra ze power krijgen krijg k dat geluidje. Als de sata kabels ook nog aangesloten zijn wil het systeem niet eens booten.

De rest van het systeem:
- PoV ION330 moederbord
- 2x 1GB ram
- 1x Seagate Momentus 7200.4 500GB 2.5"
- 2x Samsung Spinpoint M6 500GB (deze starten niet meer op)

En een Supermicro AOC SASLP MV8 of een Highpoint RockerRAID 2680 met
- 4x Samsung Spinpoint M7 640GB

Kortom, die 2 schijfjes maken dat geluidje meteen zodra ze power krijgen en worden niet gezien in de bios. Daar komt ie niet eens doorheen als die schijfjes aangesloten zijn... Iemand idee, of gevalletje garantie?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Niemand een idee? Ik zit nu met 2 schijven van een raid1 die het beide niet meer doen... Wat heeft raid1 dan voor zin :?. Is de bios van zulke schijven niet te resetten zodat ie niet meer aan staggered spin up doet? Anders moeten ze helaas terug voor garantie...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Staggered startup is een controller optie. Geen schijf optie. Het lijkt me dan ook sterk dat een optie op een controller ineens 2 andere schijven stukmaakt. Ik zit eerder te denken aan een powerspike oid die de schrijven heeft verprutst.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Dan is het wel raar dat die 2 schijven het precies niet meer doen nadat ik die optie ingesteld heb. Daarnaast zouden er meer schijven kapot moeten zijn als het een powerspike was lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Afgaande op de info op onderstaande sites krijg je die geluidjes als de HDD niet op spint. Een tik tegen de zijkant kan helpen. Ook het voorverwarmen van de schijf kan werken icm een tik. en anders in de vriezer (zie FAQ)

Als je geen belangrijke data op de schijven hebt staan zou ik een nieuwe schijf kopen en dan de spiegeltjes uit de kapotte schijven halen, als aandenken.

Meer info hier:
http://forum.hddguru.com/...ps-then-stops-t18411.html

PS. Staggered spin-up is alleen handig als je voeding het op-spinnen van al die schijven tegenlijk niet aan kan.

[ Voor 74% gewijzigd door A4- op 27-03-2011 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Sluit ze eerst maar eens ergens anders op aan... is toch wel het minste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
johnkeates schreef op zondag 27 maart 2011 @ 14:21:
Sluit ze eerst maar eens ergens anders op aan... is toch wel het minste :)
uit de TS:
Ik heb ze ook al in een andere pc geprobeerd, maar zodra ze power krijgen krijg k dat geluidje. Als de sata kabels ook nog aangesloten zijn wil het systeem niet eens booten.
@A4: Njah, al m'n documenten en muziek staan erop, maar daar heb ik wel een backup van (lang leve backups, zelfs van een raid1 :P). Dus dat is niet zo'n probleem. De schijven hebben nog steeds 1,5 - 2,5 jaar garantie, dus ik denk dat ik daar eerst maar eens gebruik van ga maken. In ieder geval bedankt voor die link! Ik kon echt niets vinden over dit probleem, blijkbaar komt het ook niet supervaak voor. Wel raar dat het bij mij met 2 schijven in 1 keer voorkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Nou, heb m'n schijven voor garantie opgestuurd. Is goed geregeld bij Samsung! Zaterdag opgestuurd, vandaag terug. En raad eens wat, ik heb 2x de 640GB variant terug gekregen ipv 2x 500GB. Mooi meegenomen :).

Pagina: 1