Van de week had ik van een mede tweaker een Highpoint RocketRAID 2680 overgenomen. Nu dacht ik gisteravond, laat ik die eens even testen. Dus ik zet hem er in, 4 schijven eraan en aan. Prima, hij vind ze. Door Ctrl+H eens in de bios van dat kaartje gekeken. Daar stond een optie "Staggered Spin Up". Das wel handig dacht ik, en ik zet die optie aan.
Nu komt het probleem, 2 harddisks (die NIET aan de controller hangen) spinnen nu niet meer op. Blijkbaar heeft die instelling gevolgen voor alle schijven en niet alleen die aan de controller hangen. Daarbij maken de 2 schijfjes ook wel een erg raar geluid: Harddisk error geluidje
Ik kan echt nergens uberhaupt iets vinden over dit probleem. Zijn mijn schijven nu stuk? Ik heb ze ook al in een andere pc geprobeerd, maar zodra ze power krijgen krijg k dat geluidje. Als de sata kabels ook nog aangesloten zijn wil het systeem niet eens booten.
De rest van het systeem:
- PoV ION330 moederbord
- 2x 1GB ram
- 1x Seagate Momentus 7200.4 500GB 2.5"
- 2x Samsung Spinpoint M6 500GB (deze starten niet meer op)
En een Supermicro AOC SASLP MV8 of een Highpoint RockerRAID 2680 met
- 4x Samsung Spinpoint M7 640GB
Kortom, die 2 schijfjes maken dat geluidje meteen zodra ze power krijgen en worden niet gezien in de bios. Daar komt ie niet eens doorheen als die schijfjes aangesloten zijn... Iemand idee, of gevalletje garantie?
Nu komt het probleem, 2 harddisks (die NIET aan de controller hangen) spinnen nu niet meer op. Blijkbaar heeft die instelling gevolgen voor alle schijven en niet alleen die aan de controller hangen. Daarbij maken de 2 schijfjes ook wel een erg raar geluid: Harddisk error geluidje
Ik kan echt nergens uberhaupt iets vinden over dit probleem. Zijn mijn schijven nu stuk? Ik heb ze ook al in een andere pc geprobeerd, maar zodra ze power krijgen krijg k dat geluidje. Als de sata kabels ook nog aangesloten zijn wil het systeem niet eens booten.
De rest van het systeem:
- PoV ION330 moederbord
- 2x 1GB ram
- 1x Seagate Momentus 7200.4 500GB 2.5"
- 2x Samsung Spinpoint M6 500GB (deze starten niet meer op)
En een Supermicro AOC SASLP MV8 of een Highpoint RockerRAID 2680 met
- 4x Samsung Spinpoint M7 640GB
Kortom, die 2 schijfjes maken dat geluidje meteen zodra ze power krijgen en worden niet gezien in de bios. Daar komt ie niet eens doorheen als die schijfjes aangesloten zijn... Iemand idee, of gevalletje garantie?
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?