Toon posts:

Hoe Blue Orb van 12 naar 7V??

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb een paar dagen geleden met veel pijn en moeite een Blue Orb op de chipset van mijn KT7 kunnen krijgen. Standaard Abit-koeler was al na een paar maanden stuk. Hoopte dat de Blorb minder lawaai zou maken: mooi niet. Er resonneert ergens iets. Als ik op de draaiende fan druk, voorzichtig want die krengen maken een toeren, wordt het lawaai een stuk minder. Deed me denken aan eerdere verhalen om de fan niet op 12V maar op 7V te laten draaien. Met search gezocht. krijg je tig bladzijden met reacties hierover. Voor iemand die zonder TU-opleiding zijn die verhalen niet te volgen. Terwijl de vraag simpel is.
Aan de fan hangt een stekker met een rode, zwarte en blauwe draad. Wat moet ik met deze drie draden waar doen om mijn Blorb langzamer te laten draaien. Dus niet toestanden als weerstanden, solderen. ed. Wat ik wil en kan is hooguit wat draden doorknippen en ergens anders insteken.
Wie?:??

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:20

botoo

💀 too old to die young

Bekend geluid, dat van die resonanties :(
Nu zit de stekker rechtstreeks op het moederbord, en de blauwe draad is voor de 'toerenteller'.
Om op 7 volt te draaien kan je niet meer die rechtstreekse moederbord anskuiting gebruiken. Wel kan je de stekker er af knippen, blauw afplakken (idd, geen toerenteller meer), en de rode draad op de gele draad van je voeding zetten en de zwarte draad op de rode draad van je voeding. Dan heb je 7 volt (je maakt gebruik van het verschil tussen 12 v. (geel) en 5 v.(rood)).

Zelf heb ik de Blorb fan binnen twee dagen vervangen voor een 60*60*15 fan, die ik met tie-raps heb vastgezet, stiller en meer lucht :) maar ook minder mooi en koste nog een extra pci slot.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Botoo.
Morgenochtend gelijk proberen en doorknippen die draden :9(wel de goede natuurlijk). Benieuwd wat het resultaat zal zijn.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

have phun :)
ff voor de duidelijkheid (als ik het zelf teruglees komt het ook niet altijd helder over). De rode Blorb draad gaat op de gele van de voeding, en de zwarte Blorb draad gaat op de rode van de voeding.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Topicstarter
BTW, aan mijn A-Open voeding hangen nog genoeg niet gebruikte stekkertjes met rode en gele draden. Kan ik daar een willekeurig exemplaar voor gebruiken??

• botoo

botoo

💀 too old to die young

pak er maar één die je anders voor een extra harddisk of floppy drive zou kunnen gebruiken.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Als je die blauwe draad nou niet afknipt en gewoon op je moederbord laat zitten. Heb je wel gewoon nog toeren die je kan zien.

Maar waarom heb je niet abit een mailtje gestuurd dat je chipset koeler kapot was. Krijg je gratis en voor niks een nieuwe.

Had ik ook gedaan terwijl ik helemaal geen abit mobo heb. Ik heb een AOpen zonder fan op de chipset. Dus heb ik Abit een mailtje gestuurd en de rest kan je wel raden.

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt!!!!:):):):)!!!!!!!!
Gelukkig had ik nog het stekkertje bewaard dat bij de Blue Orb zat. Een contra-stekker waar ik de doorgeknipte rode en de zwarte Blorb-draadjes met een beetje moeite aan toe kon voegen. Blauwe draad gewoon laten zitten, omdat Jordyb zei dat de toeren dan nog te lezen zouden zijn (bijv. in MBM). Nou mooi niet, maar dat boeit niet zo.
Ben wel tevreden met het (veel lagere) geluidsniveau van de Blue Orb. Nu maar hopen dat'ie de chipset van mijn KT7 wel genoeg blijft koelen.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, iemand nog een idee hoe ik toch nog de RPM van de Blorb met MBM kan krijgen?

Verwijderd

Op zaterdag 17 maart 2001 23:52 schreef wiebe het volgende:
Trouwens, iemand nog een idee hoe ik toch nog de RPM van de Blorb met MBM kan krijgen?
Dat kan alleen met die blauwe draad.
Als je die nergens opaansluit kan dat niet.

Maar vaag dat hij alleen die blauwe draad niet doet. :?
Misschien omdat hij toch geen stroom door dat punt heen jaag. dat hij het dan ook niet doet.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Dan toch een weerstandje nodig om het mobo te laten denken dat die aansluiting gebruikt wordt.
Heb ikzelf nooit geprobeerd btw maar dit zou evt. kunnen werken.

Nu ook zonder stropdas

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
moet kunne maar hoe

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

Verwijderd

moved HA >> OCM

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:15
Op zaterdag 22 december 2001 21:26 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
moved HA >> OCM
ROFL LOL :D
Check de datum van die draad ;)
Pagina: 1