Processor kaduuk door te hoge FSB???

Pagina: 1
Acties:

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Hey, ik was ff aan het kijken waar de grenzen lagen van mijn proc (Tbird 1Ghz). Heb hem al laten draaien op 1350 (9 X 150) een paar dagen geleden, op 1.80V, 12uur lang, stabiel met koetje en kwam ook goed door Sisoft Sandra heen.

Proc toen weer teruggekklokt. Was gisteren hem weer even omhoog aan het gooien, nu op default voltage, 9 X 145 ok, 9 X 148 ok, zet hem op 150 weer, bij bootup: insufficient memory to perform application. Crash.
Wil hem weeropstarten, niente. Doet niks meer :'(

De processor maakt een raar geluid bij het opstarten nu. Hard, onregelmatig geratel. Klinkt dat iemand bekend in de oren? (als een overleden processor dus?)

Heb geheugen al getest, dat is niet stuk.
Videokaartook al gedaan, dus dat maghet ook niet zijn. De rest heeft ienietnodig om te booten, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik hoop niet dat ie kapot is, ding ging als de brandweer. 9 X 150 dus al gehaald, en ook 10X133 op default En dat moet dus duidelijk nog veel harder kunnen ;(.

Verwijderd

MTEC Ruleert ! 119 piek bij comptechworld voor 128 MB, heb ook een reepje, is gewoon 6 NS ! Maar weinig kans dat je cpu stuk is, probeer je CMOS een leeg te gooien en je cpu opnieuw te installeren

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:00

Sick Nick

Drop the top!

Op Saturday 17 March 2001 00:51 schreef worsie het volgende:

De processor maakt een raar geluid bij het opstarten nu. Hard, onregelmatig geratel. Klinkt dat iemand bekend in de oren? (als een overleden processor dus?)
Je processor maakt helemaal geen geluid, toch :?
Het kan zijn dat je koeler kapot of instabiel is. Geratel komt me wel bekend voor van m'n vorige IBM schijf, die was na 3 weken dood :'(

Verwijderd

Op Saturday 17 March 2001 00:51 schreef worsie het volgende:
:?:?:?
je pro maaakt geluid???? Met welk bewegende deeltje dan????
Lijkt me erg sterk.....
Misschien is het transistoortje 500123 die kapot is...... :P:P
Nee okay, het is vast niet je cpu, is het toevallig niet je koeler? of je HD zoals Sick Nick voorsteld!!?

• worsie
Op Saturday 17 March 2001 00:55 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Je processor maakt helemaal geen geluid, toch :?
Het kan zijn dat je koeler kapot of instabiel is. Geratel komt me wel bekend voor van m'n vorige IBM schijf, die was na 3 weken dood :'(
Nee, hoor raar geratel. Processor maaktnormaal geen geluid nee. geheugen tellen wel. Dat klinkt waarschijnlijk zo raar. Is dus of me mobo of me CPU denk ik. Als de HD naar de klote is hoort ie nog wel te booten. Die hangen aan mijn RAID controller, en die boot pas na mijn bios. Dus dat is het zowiezo niet. Maar het geheugen is wel in orde, en ik snap niet hoe je een mobo kan slopen met een te hoge fsb. Helemaal niet als ie er al een tijd op gedraaid heeft.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Misschien te lang teveel voltage door de weerstanden laten lopen. Je zegt dat hij het een tijdje heeft gedaan op een hoge FSB (150 Mhz). Dan gebruikt ie ook meer stroom. Misschien is er een weerstandje of iets dergelijks doorgebrand??

• worsie
Mag niet kunnen. Stond op default voltage.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op Saturday 17 March 2001 01:04 schreef worsie het volgende:
Mag niet kunnen. Stond op default voltage.
default voltage past zich dus aan aan de FSB, als je de FSB verhoogt gaat je voltage dus ook omhoog. Heb geen idee in welke verhouding maar je kon beter je voltage handmatig instellen.

• Exirion
  • Laatst online: 23:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Op Saturday 17 March 2001 01:07 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

default voltage past zich dus aan aan de FSB, als je de FSB verhoogt gaat je voltage dus ook omhoog.
Vreemd mainboard heb jij... :Z

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op Saturday 17 March 2001 01:10 schreef Exirion het volgende:

[..]

Vreemd mainboard heb jij... :Z
Als je je FSB verhoogt gaat het dus sneller en heeft het dus ook meer stroom nodig. Staat je 'voltage control' op automatisch dan gaat hij dus automatisch het voltage verhogen, toch?? Of zit ik fout in mijn denkwijze, het is tenslotte al laat.

• Exirion
  • Laatst online: 23:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Op Saturday 17 March 2001 01:12 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Als je je FSB verhoogt gaat het dus sneller en heeft het dus ook meer stroom nodig. Staat je 'voltage control' op automatisch dan gaat hij dus automatisch het voltage verhogen, toch?? Of zit ik fout in mijn denkwijze, het is tenslotte al laat.
Bij mij is alles gewoon onafhankelijk van elkaar, en volgens mij is het nooit gekoppeld. Kan ook niet, want een Duron heeft weer een ander voltage dan een Thunderbird op een bepaalde FSB.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• worsie
Op Saturday 17 March 2001 01:12 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Is een denkfout van je hoor ;)
Processor geeft aan wat zijn voltage is, en dat krijgt ie dus. Als je hem hoger klokt verandert die setting niet. Buiten dat stond ie wel op manual ajust, en dan op default, dus dat is het zowiezo niet.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op Saturday 17 March 2001 01:16 schreef worsie het volgende:

[..]

Is een denkfout van je hoor ;)
Processor geeft aan wat zijn voltage is, en dat krijgt ie dus. Als je hem hoger klokt verandert die setting niet. Buiten dat stond ie wel op manual ajust, en dan op default, dus dat is het zowiezo niet.
Ok, komt misschien door het tijdstip :Z :Z :z

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Je processor maakt geen geluid.
Het kan zijn dat die inderdaad kapot is, maar dan gebeuren er andere dingen... denk ik :)
Geratel komt bijna altijd van de HD.... probeer het eens met een andere HD erin, als het teminste niet je main drive is :)
Success, enne, je hebt natuurlijk een back-up? Toch?! (ik ook niet, maar ja)

• packman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Al geprobeerd je bios te resetten?

I heard if you play the XP CD backwards, you get a satanic message. Thats nothing compared to what happens if you play it forward, then it installs Windows XP born2oc.be - Facts Of Life

• worsie
Jongens, hij wil niet booten.De HD is het probleem niet. Trek de stekker van al je HD's er maar eens uit. Booten doet ie dan wel hoor.
Ik heb mijn CMOS gereset. Heb hem nu gejumperd staan en jumperless modeuitgeschakeld (is Asus A7V133), helpt ook niet.
De computer ratelt altijd aan het begin bij het "tellen" van het geheugen. De HD hoor je ook opspinnen en een licht"ratelend" geluid maken ja, maar dat is het niet. Dat hoor ik ook, en klinkt normaal.
Als je het tellen van het geheugen hoort is dat altijd een heel licht geluid, knetterend een beetje zeg maar. Dat klinkt nu als een soort rasp. harder dan normaal.
Pagina: 1