Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Laat ik beginnen mij even voor te stellen. Hoewel ik dagelijks voor mijn werk een computer gebruik ben ik een relatieve leek, mijn collega's van de helpdesk hekpen mij altijd wel weer uit de brand.
Thuis heb ik twee PC's in gebruik (naast een Ipad). Een relatief nieuwe PC met een Asus P5b en een core 2 quad. Deze computer gebruik ik voor fotobewerking en videobewerking.
Daarnaast heb ik een oude Dell Optiplex gx 260 SFF voor de aansturing van een modelbaan.
Omdat ik wat meer in de materie wil verdiepen speur ik met regelmaat fora af om te zien wat ik kan leren.
Achtergrond is dat ik een keer een eigen PC wil bouwen om mijn video's sneller te kunnen renderen en de grote RAW fotofiles sneller kan openen. Alvorens moederborden en cpu's te kopen dacht ik simpel te beginnen.

Mijn Dell was voorzien van een pentium 4 2,4 Mhz 533 processor. Om eens te kijken hoe het allemaal werkt heb ik bedacht deze cpu te vervangen door een 2,8 Mhz 533 exemplaar. Op een forum had ik gelezen dat dit de snelste CPU was die door het moederbord ondersteund werd.

Enfin jullie raden het al: nieuwe processor erin en de pc start niet meer op.... Chip netjes geplaatst (past ook keurig). Uiteraard ook keurig de koeler terug geplaatst met hittepasta. De ventilatoren gaan draaien maar daarmee houdt het op. Geen beeld. Nu lees ik zaken over het aanpassen van een BIOS maar zonder beeld gaat me dat niet lukken.

Heeft een van jullie zin om een eens na te denken wat dit nu veroorzaakt?

Dank.

Maarten

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-02 11:19
Werkt de oude er wel nog steeds in? Even puur om uit te sluiten dat er iets stuk is gegaan.

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04-2025
processor goed geplaatst? als het goed is zit er op de processor een gekleurd hoekje en zit er een hoekje op de socket. deze moeten allebei in dezelfde hoek zitten.

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:38

Sorbo

Uw hulp in huis!

Wat je natuurlijk altijd even kunt proberen is het BIOS resetten. Dit doe je door je pc van de stroom af te halen (en dus ook de stekker uit de voeding!), de pc open te schroeven en even de platte batterij die op het moederbord zit uit zijn houder te pakken. Dit gaat vrij makkelijk, en er hoeft niets echt losgeschroefd of geforceerd te worden.

Laat je pc even zonder batterij staan, druk een paar keer op de aan/uitknop en je zult na het terugstoppen van de batterij en het opstarten van de Pc zien dat het BIOS gereset is, en alle instellingen weg zijn. Stel zelf zo nodig de tijd weer in, mocht je weer beeld hebben, en kijk of de bootvolgorde goed staat, en dan zou je als het goed is weer moeten (kunnen) werken.

Mocht dit niet de oplossing zijn, dan verwijs ik je door naar mijn collega's van de helpdesk hier :+

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
En anders de oude cpu terugstoppen, de bios updaten naar de laatste versie (dell site?) en dan nog eens proberen, goede kans dat dat het verhelpt.

Verwijderd

Mr Alfabet schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 03:57:
En anders de oude cpu terugstoppen, de bios updaten naar de laatste versie (dell site?) en dan nog eens proberen, goede kans dat dat het verhelpt.
Dit inderdaad. Soms worden nieuwere (en dat zijn de snelste vaak) CPU's pas ondersteund als je de BIOS update. Dat kan je vaak vinden op de website van de leverancier, al heeft Dell dat soort informatie vaak niet netjes beschikbaar (al kan je dan vaak wel zien wat een bepaalde update meer kan ten opzichte van een vorige update). Helaas moet je dit dan wel van tevoren doen en kan dit niet achteraf.

Je weet wel zeker dat alles netjes is aangesloten? 4-pins kabel ook weer netjes vastgeklikt? Een ontbrekende of los zittende 4-pin wil de omschreven symptomen nog wel eens veroorzaken.

Deze dus (kan bij jou op een andere plek zitten, meestal ergens bij de processor in de buurt):

Afbeeldingslocatie: http://www.custompcblog.com/wp-content/uploads/articles/16-04-4-pin-atx-power.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2011 05:22 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:31

Nemesizz

Untouchable

Als ik de technical documents lees op de site van Dell zelf over de Optiplex gx260, dan staat er dat CPU's tot 2,6Ghz support worden.

Daarnaast, maakt het ook nog uit welke Pentium 4 2,8Ghz je erin stopt.
Je hebt namelijk Northwood 2,8Ghz (512KB cache) en Prescott 2,8Ghz (1MB cache), want volgens de tech-doc op Dell z'n site worden alleen Pentium 4's met 512KB cache ondersteund.
(staat zo snel niet wat bij over een bios update waardoor snellere support worden).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst kudos voor het zo goed als je kunt te beschrijven van wat en waarom je gedaan hebt, ook al weet je er nog niet zoveel vanaf :)

De tips die hier gegeven zijn, zijn goed:
- controleer die 12V 4-pins voedingconnector, het is echt een notoire instinker
- kijk of de originele CPU nog werkt
- zoek uit exact welke P4-2.8 je hebt. Ze presteren vergelijkbaar, maar werken op andere voltages en als je moederbord alleen de Northwood (512kB L2 cache, 1.525V) ondersteunt gaat het niet lukken met een Prescott (1MB L2 cache, 1.2-1.4V).

Op de CPU staat een code met 2 letters, een cijfer en nog 2 letters, de zogeheten S-spec.

Als dat een van de volgende is, is het een Northwood en zou het moeten kunnen werken:
SL6HL
SL6K6
SL6PF
SL6QB
SL6S4
SL6WJ
SL6WT
SL78Y
SL6Z5

Dit zijn Prescotts en gaan niet werken:
SL8JX
SL88G
SL7D8
SL7E2
SL7PK
SL79K
SL7PL
SL88H
SL7E3
SL7KA

- en ja, dit zijn allemaal verschillende So478 2.8GHz Pentium 4 CPUs die dus allemaal op dezelfde kloksnelheid draaien en fysiek in jouw bord passen. Het is trouwens met de nieuwere So775 nog erger.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dank allemaal voor jullie reactie. Ik plaats even de oude cpu terug en ga eenskijken of ik wel een compatable cpu heb.
Ik vrees dat ik een cpu van 1 mb cache geplaatst heb en dat zou dus niet moeten werken.....
Pagina: 1