Nieuwe supercomputer voor de VS

Pagina: 1
Acties:

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
In het artikel nieuws: Amerikanen krijgen 20Pflops-supercomputer wordt genoemd dat de modules van Cray gebruik maken van AMD Opteron 152 of Opteron 185 processoren.
Is deze informatie wel correct? Het kan best zijn dat op de website van Cray (oude) informatie staat dat hun XT3 en XT4 modules met deze processoren worden uitgerust, maar deze processoren zijn 4-5 jaar oud. Het lijkt me heel sterk dat ze deze daadwerkelijk gaan gebruiken voor een nieuw te bouwen supercomputer?

edit:
Op wikipedia staat dat de XT3 in 2006 al opgevolgd werd door de XT4, welke op zijn beurt al sinds 2007 niet meer gebruikt wordt en toen opgevolgd is door de XT5.
Op de de Cray website staat dat de XT3 tm XT6 niet langer geproduceerd wordt. Dus ze worden daar afgescheept met een lading 2ehands hardware of techeye.net zit er naast.

[ Voor 32% gewijzigd door MadMarky op 24-03-2011 19:11 ]

🖥️ | 🚗

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-02 23:13
Ik was ook al achter mijn oren aan het krabben, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een supercomputer als deze opgetrokken word rond processoren uit 2005, singlecore wel te verstaan, op socket 939?

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
In de bron wordt toch echt van XT3, XT4 en XT5 melding gemaakt, en XT3 is 2,6GHz series 100 Opteron, dus 152 of 185-cpu's...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Zelfs hun huidige Jaguar supercomputer heeft in 2009 al een uitbreiding gehad met modernere hexacore Opterons.

Alhoewel, de Jaguar is wel opgebouwd uit XT4 en XT5 modules. Misschien dat ze daar wat racks met GPU modules bij naast zetten, met een grote kwast TITAN erop schilderen en vervolgens "tadaa!" roepen :+

🖥️ | 🚗

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:30
Het pdfje, ook te vinden in het bronmateriaal, heeft een tijdlijn van alle supercomputers van het energieministerie. Volgens die tijdlijn wordt er nu inderdaad gebruik gemaakt van XT5-modules en dat zijn quad- of hexacores van AMD. De supercomputers op basis van XT3- en XT4-modules zijn samen goed voor 463TF.

Kan zijn dat die nog in gebruik zijn en gekoppeld worden aan de nieuwe supercomputer, maar gezien het energieverbruik en de ruimte die ze in beslag nemen, gok ik dat die al een tijdje in de prullenbak liggen, of in ieder geval een deel ervan.

De grote toename in het aantal Pflops lijkt verder afkomstig te zijn van gpu's. Kan zo maar zijn dat een deel van de X3-, X4- en X5-modules de x86-code voor hun rekening nemen en de gpu's van data voorzien.

Conclusie, het is niet echt duidelijk waar de nieuwe supercomputer nou uit bestaat. Vrij zeker is echter dat het gros van de huidige capaciteit afkomstig is van redelijk moderne AMD-cpu's.