RAID 0 Recovery

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na het overlijden van mijn mobo (GA-P35-DS3) wil ik graag nog wat data van mijn harde schijven afhalen. De schijven waren in een RAID 0 config.

Heeft iemand ervaring hiermee ?

Zover ik heb begrepen kun je de data eraf krijgen als je dezelfde settings gebruikt op een andere raid controller. Als dit zo is, weet iemand wat de standaard settings zijn voor deze mobo met betrekking tot RAID 0 config. Ik weet bijna zeker dat ik de standaard config heb gebruikt, maar kan helaas geen info hierover vinden.

Of misschien zijn er andere mogelijkheden om de data eraf te krijgen. Tot op heden ben ik nog niet aan de HD's geweest.

En ja, ik weet het. Back-up 8)7 En alhoewel ik er wel een backup heb, deze is een beetje oud en wil graag de actuele data eraf krijgen.

Elke suggestie is welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Dezelfde controller gebruiken, inpluggen en je kunt gewoon bij je data. Als je de onboard controller gebruikt (intel chipset) zou eenzelfde chipset voldoende moeten zijn, misschien zelfs eenzelfde van intel.

Ik heb ook al eens een raid0 array overgezet van intel (P4P800) naar nvidia (P5N-E SLI), maar dat is dus geen garantie.

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 24-03-2011 16:34 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Je moet inderdaad dezelfde chips en type gebruiken, al mag het type ook hoger zijn.
Je P35 had waarschijnlijk een Intel ICH9R chipset.. dus die zul je nu ook (of een ICH10R) moeten hebben.

Mocht dat niet lukken, dan is er volgens mij een GetDataBackForRaid tool die de data van beide schijven kan herconstrueren.
Enige dat je moet weten is je stripe-size.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie input, het heeft mij goed op weg geholpen.

Zelfde RAID controller was voor mij geen optie, dus ben aan de slag gegaan met software oplossingen.

RAID reconstructor gaf mij het beste resultaat en is eenvoudig te bedienen zonder je originele hard disk te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een P35 heeft een ICH9R overigens. Maar die Intel dingen zijn best lekker compatible, dus als jij ergens een intel plank met RAID kan vinden dan kun je die in de meeste gevallen zo overzetten (en dat werkt soepeler dan met RAID recononstructor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt niet persé zelfde chipset nodig. Je kunt de schijven ook aansluiten op een non-RAID controller en dan booten met een Ubuntu Linux livecd en je hebt in principe toegang tot je data op de RAID0 array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik geen Intel mobo, wel een AMD, maar hier de RAID controller herkent de raid array niet. Ook wil ik niet teveel aan de HD's doen om zo te voorkomen dat er data verloren gaat (of geheel onleesbaar worden)

@Cipher

Is hier een howto van o.i.d. waar ik wat meer info kan verkrijgen. Ik ben bekend met Ubuntu, maar kon niks vinden over deze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu booten, klik op menu Places klik op Home. In het venster dat opent zou je je RAID volume aan de linkerkant moeten zien, in een linker paneel met bijvoorbeeld ook je CDrom. Je ziet daar zo'n 'eject' icoontje achter staan. Beetje Mac OSX mount achtig, als je dat kent. Maargoed klik daarop en je ziet gelijk je files, als alles goed gaat.

Dus in principe hoef je er niets voor te doen alleen nog mounten en dan kun je bij je files. Als dat niet werkt dan werkt het niet automatisch maar kun je het handmatig doen. Als het je zelf niet lukt kan ik eventueel aanbieden je te helpen met SSH ofzo; in principe is recovery van RAID0 erg eenvoudig.

Wees wel voorzichtig, als je dingen overschrijft op je disks kan je de mogelijkheid om zonder gegevensverlies je data recoveren wel eens in het water vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beetje laat maar bedankt Cipher voor je uitleg :)

Het is me gelukt om de data van de "broken" RAID te verkrijgen.

Ga geen gebruik meer maken van RAID 0 voor thuis gebruik, teveel gedoe als er ook maar iets defect raakt. Nu zorgen voor een dagelijkse backup 8)

Bedankt voor alle reacties. Heeft me goed geholpen.
Pagina: 1