Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronim0
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:45
Ik ben op zoek naar een telefoon die "iets" meer kan dan de 6021 die ik nu heb. Ik wil er bijvoorbeeld graag foto's van een redelijke kwaliteit mee maken. Ik heb geen compactcamera en ook geen intentie om die aan te schaffen. De foto's die ik wil maken, zijn hoogstens bedoeld voor A4 formaat. Daarnaast wil ik Wifi, beetje fatsoenlijke standbytijd (350uur) en mag het toestel niet al te fors zijn (125x65x15 is wel het matje).

Nu staan bij de meeste smartphones wel aangegeven of er auto-focus, flitser, digitale zoom op zit en het aantal megapixels. Alleen lees ik maar zelden in reviews hoe de digitale zoom werkt en dat is de reden van deze post.

Zo moet ik op TechZine lezen in een review van de Samsung Galaxy S5830 Ace, dat deze al bij een digitale zoom van 1,25 het aantal megapixels naar 3,1 terugschroeft. Dit is de enige plek waar ik dit soort info in een review tegen ben gekomen, terwijl er naar mijn idee veel betere review-sites zijn.

Mijn eerste vraag is of dit terugschroeven van het aantal megapixels bij alle camera's is of een softwarematige beperking (zoals in de review wordt geopperd)? Daarnaast de vraag hoe ik dit kan herkennen, zonder het toestel uit te hoeven proberen?

Op die site van GSMarena heb je een vergelijkingstool, waarmee je de verschillende smartphones die zij getest hebben, kunt vergelijken. De default selectie geeft ongeveer aan welke camera's ik op het oog heb. Dit is natuurlijk niet heilig, want de kwaliteit kan exemplarisch goed/slecht zijn en is mogelijk te verbeteren door de default instellingen te wijzigen. Het geeft echter wel beetje een beeld van wat een camera kan.

De Sony Ericsson Xperia Neo lijkt mij wel wat, maar die moet ik eerst zien.
De Nokia C7 heeft full focus, waarvan ik weet dat dit niet meer dan een redelijk resultaat geeft. Het Symbian verhaal ben ik van op de hoogte en daar moet ik zelf een beslissing in nemen of ik dat wil.
De HTC Incredible S heeft naar mijn idee een niet echt lange standby tijd.
De HTC Wildfire S en Samsung Galaxy S II Mini zouden wellicht ook een optie kunnen worden.

Jeronim0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals in het fotodeel reeds vaak genoeg is uitgelegd, wil je liever geen digitale zoom gebruiken.

Laat ik e.a. even op zijn jip-en-jannekes uitleggen. Voor het gemak, houd ik het ook even op een dimensie, wederom, dat maakt het leven simpel.

Stel mijn camera heeft een horizontale resolutie van 1024 pixels. Wat gebeurt er nu als ik digitale zoom ga toepassen. Feitelijk ga ik dan zeggen, ik snijd van die 1024 pixels de helft van de pixels weg. Er zijn dan nog 512 pixels over, maar om dan een foto op "normaal formaat" terug te krijgen, interpoleert de camera dan tussen ieder pixel een extra pixel, zodat ik weer op 1024 pixels zit.
Interpoleren is de nette manier om te zeggen dat je camera eigenlijk gefundeert gaat gokken welke kleur de pixels moeten hebben die hij er bij gokt.

In het fotodeel van het forum zal je dus ook altijd zien dat iedereen je aanraad om GEEN digitale zoom te gebruiken. Feitelijk gaat je camera dan informatie op de foto zetten die hij helemaal niet gezien heeft.

Kennelijk kent men bij Samsung de limiteringen van digitale zoom en schroeft men daarom het aantal megapixels terug. Andere fabrikanten zeggen gewoon helemaal niets en bieden gerust een toestel met bijvoorbeeld 16* (of meer) digitale zoom aan. Let wel, dat betekent in bovenstaande voorbeeld, dat van de origineel aanwezige 1024 pixels, eerst 3/4e wordt weggegooid, waarna er op tussenliggende plekken wat bij verzonnen wordt.
Het lijkt me duidelijk dat dat niet bepaald de beste kwaliteit foto's op levert. (Dit nog afgezien van de kwaliteit van de meeste lenzen die in telefoon's zitten...)

Verder weet ik geen barst van telefoon's, dus daar zal je me verder niet over horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronim0
Bedankt voor de info.

Ik begrijp, dat digitale zoom in feite gewoon een soort van gokken is en grotendeels afhankelijk van de gebruikte techniek. Alleen als er 1,25x wordt ingezooms, dan verwacht ik van een 5mpx een resolutie van 4mpx en niet 3,2mpx of zie ik dat verkeerd. Zoals ik aangeef, wil ik een beetje eenvoudig fotograferen en zou ik mensen beledigen als ik dit in een fotografie forum zou vragen.

Jeronim0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:04
(jarig!)
Jeronim0 schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 15:15:
Alleen als er 1,25x wordt ingezooms, dan verwacht ik van een 5mpx een resolutie van 4mpx en niet 3,2mpx of zie ik dat verkeerd.
Het is in beide richtingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:41
L-VIS schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 15:32:
[...]

Het is in beide richtingen ;)
Inderdaad, wiskunde, stel je een 5*5 (=25) rastertje voor, zoom je in wordt het 4*4, dat is 16, en niet 20....

--
Ik heb even gekeken, maar bij HTC (de Desire in ieder geval) blijven de foto's 5MP, ook na het zoomen. Als je vervolgens op de PC ver inzoomd op de foto's dan zie je vrij duidelijk dat er foutjes zijn gemaakt bij het inzoomen op de telefoon.

Als je dus een foto maakt om af te drukken, dan kan je beter niet de digitale zoom gebruiken en een geavanceerd foto-bewerkingsprogramma te gebruiken om het stukje wat je wou zoomen eraf te knippen en met een knap algoritme de extra pixels erbij genereren, dan heb je er veel meer controle over dan op je telefoon.

Neemt natuurlijk niet weg dat een digitale zoom wel eens handig kan zijn, vooral als je de foto maakt en meteen vanaf je telefoon op twitpic, je email, of watdanook te zetten, dan hoef je namelijk niet apart nog de dingen eraf te knippen die je niet wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronim0
Digitale zoom lijkt mij inderdaad ook weleens handig en snap nu inderdaad, dat het aantal megapixel kwadratisch verminderd. Toch maar nog even afwachten en wat verder rondneuzen, maar dat geen enkele smartphone overtuigend is, dat zegt eigenlijk al genoeg.

Jeronim0

Pagina: 1