Ik ben op zoek naar een vergelijking of een algoritme om het middelpunt van drie of meer verschillende punten op een 2D vlak te vinden. Het middelpunt wordt vastgelegd ten opzichte van de andere punten door RSSI waarden of signaalsterktes. Deze signaalsterktes hebben dezelfde schaal en zijn een verhouding ten opzichte van elkaar. Als twee signaalsterktes bv 10 zijn en een derde 20. Dan weet je dat de zenders met signaalsterkte 10 dubbel zo ver staan als deze met 20.
Het probleem is nu dat de signaalsterktes niet uit te drukken zijn in afstand maar enkel en alleen een indicatie geven over de afstand. Dus de formules hier zijn niet juist:
Wikipedia: Trilateration
Hier een excel bestand met wat ik geprobeerd heb: http://dl.dropbox.com/u/246058/trilateration.xlsx
Het zou ook zo moeten kunnen zijn dat de ontvanger buiten de driehoek met zenders ligt. De bedoeling is om met 3 of meerdere wifi accesspoints de locatie van een laptop te bepalen in ideale omstandigheden.
Praktisch heb ik dus drie of meerdere zenders waarvan de x en y coordinaten telkens vastliggen. Met een ontvanger meet ik de signaalsterkte van die drie zenders en wil aan de hand daarvan zijn positie bepalen (x,y).
Hier enkele voorbeeldwaarden:
Zender1: x=10 y=10 Signaalsterkte bij ontvanger=123
Zender2: x=150 y= 50 Signaalsterkte bij ontvanger=65
Zender3: x=60 y = 100 Signaalsterkte bij ontvanger=30
Dit is dus een wiskundig probleem waar ik mijn hoofd al zwaar over gebroken heb maar niet echt weet hoe eraan te beginnen.
Ik weet niet zeker of dit topic hier in het juiste forum staat. Indien dit niet zo is mag deze gerust verplaatst worden. Alvast bedankt voor alle hulp.
Het probleem is nu dat de signaalsterktes niet uit te drukken zijn in afstand maar enkel en alleen een indicatie geven over de afstand. Dus de formules hier zijn niet juist:
Wikipedia: Trilateration
Hier een excel bestand met wat ik geprobeerd heb: http://dl.dropbox.com/u/246058/trilateration.xlsx
Het zou ook zo moeten kunnen zijn dat de ontvanger buiten de driehoek met zenders ligt. De bedoeling is om met 3 of meerdere wifi accesspoints de locatie van een laptop te bepalen in ideale omstandigheden.
Praktisch heb ik dus drie of meerdere zenders waarvan de x en y coordinaten telkens vastliggen. Met een ontvanger meet ik de signaalsterkte van die drie zenders en wil aan de hand daarvan zijn positie bepalen (x,y).
Hier enkele voorbeeldwaarden:
Zender1: x=10 y=10 Signaalsterkte bij ontvanger=123
Zender2: x=150 y= 50 Signaalsterkte bij ontvanger=65
Zender3: x=60 y = 100 Signaalsterkte bij ontvanger=30
Dit is dus een wiskundig probleem waar ik mijn hoofd al zwaar over gebroken heb maar niet echt weet hoe eraan te beginnen.
Ik weet niet zeker of dit topic hier in het juiste forum staat. Indien dit niet zo is mag deze gerust verplaatst worden. Alvast bedankt voor alle hulp.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2011 09:24 ]