Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 10:46
Ik ben bezig met het herdesignen van onze vm omgeving. Wij hebben extra netwerkkaarten aangeschaft voor onze ESX machines.
Nu zit ik echter met een vraag met betrekking tot HA en service consoles.

In dit document http://www.vmware.com/pdf...1/vsp_41_availability.pdf op bladzijde 31 hebben ze het over het redundant uitvoeren van de Service Consoles.
Nu geven ze daarin 2 opties:
a) 1 service console op een twee geteamde nic's.
b) 2 service consoles op ieder een eigen nic.
Er vanuit gaande dat de netwerkkabel van de nic's ieder op een andere switch komen, zie ik geen verschil in beide opties, anders dan dat optie a makkelijker te administratief beheren is.

Wat vinden jullie de beste oplossing ?
Nu zou ik het liefst voor a gaan, maar dan geeft VSphere een error aan omdat hij geen tweede service console vind, en dat heb ik natuurlijk liever niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Remco op 23-03-2011 21:25 . Reden: typo ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:55
Optie a zorgt voor 1 IP met 2 netwerkkabels maar heeft wel een switch nodig die dat teaming ook ondersteund.
Optie b zorgt voor 2 verschillende service console IP's maar heeft geen speciale switch nodig.

Als je de hardware ervoor hebt, ga voor A, anders B :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
FireDrunk schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 21:24:
Optie a zorgt voor 1 IP met 2 netwerkkabels maar heeft wel een switch nodig die dat teaming ook ondersteund.
Optie b zorgt voor 2 verschillende service console IP's maar heeft geen speciale switch nodig.

Als je de hardware ervoor hebt, ga voor A, anders B :)
Switch hardware is geen probleem. Ze staan op Cisco 3750's. Dat zijn layer 3 switches die in stack staan.
Optie b heeft ook 2 netwerkkabels. Elke nic heeft er één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De beste oplossing vind ik is migeren naar ESXi nu je je omgeving aan het herdesignen bent. Waarom:

- ESX 4.1 is de laatste ESX versie van VMware daarna is alleen ESXi beschikbaar.
- ESXi heeft veel minder patches nodig dan ESX.
- ESXi is veiliger dan ESX gezien de kleine hoeveelheid softwarematige onderdelen waaruit ESXi bestaat.
- ESXi is sneller en eenvoudiger te installeren neemt minimale schijfruimte in beslag en kan desnoods vanaf een USB stick draaien (ESXi embedded).

Wij hebben verschillende ESX en ESXi omgevingen draaien maar mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar ESXi gezien de bovengenoemde punten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2011 22:53 . Reden: een vergeten voordeel puntje van esxi ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nadeel is dan wel weer dat je per host een vMA moet inrichten om hardware monitoring aan de gang te krijgen :)

Maar je punt is zeker valide :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij hoef je maar 1 vMA in te richten voor de hele omgeving. Je kunt vanuit een vMA meerdere ESX hosts bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 22:05
Het voordeel van optie A is dat je 1 ip hebt voor je service console, ook als er 1 nic uitvalt.
Welke nics heb je aangeschaft? check of ze LACP ondersteunen.

[ Voor 6% gewijzigd door enveekaa op 24-03-2011 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 21:32:
De beste oplossing vind ik is migeren naar ESXi nu je je omgeving aan het herdesignen bent. Waarom:

- ESX 4.1 is de laatste ESX versie van VMware daarna is alleen ESXi beschikbaar.
- ESXi heeft veel minder patches nodig dan ESX.
- ESXi is veiliger dan ESX gezien de kleine hoeveelheid softwarematige onderdelen waaruit ESXi bestaat.
- ESXi is sneller en eenvoudiger te installeren neemt minimale schijfruimte in beslag en kan desnoods vanaf een USB stick draaien (ESXi embedded).

Wij hebben verschillende ESX en ESXi omgevingen draaien maar mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar ESXi gezien de bovengenoemde punten.
En heb je ook al ervaringen gehad waarin HA of FT nodig was ? En verliep dat goed met ESXi ?
Wij gaan namelijk het datacenter uitbreiden met 2 hosts, en dat zou inderdaad het moment zijn om gefaseerd over te gaan naar ESXi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ESX en ESXi zijn in de basis exact hetzelfde... HA en FT zijn niet anders. Enige grote verschil is de Service Console. Die is bij ESXi _veel_ kleiner...

Ik gebruik al een hele tijd ESXi en dat werkt prima...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Oke, perfect. Inmiddels hebben wij al besloten dat we gaan testen met ESXi als de servers binnen komen. En indien succesvol meteen overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik rol op het werk nog steeds ESX uit hoor en er is gewoon 4.1.1 gekomen van ESX een paar weken terug.

Ik denk dat er nog niet genoeg support vanuit de community is voor vMA (Dell en HP zijn er nog niet klaar voor volgens mij) dus het zal nog wel even duren :)

Maar vroege vogels zijn nooit erg ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 18:08
Uit mn hoofd gezegd heeft VMware aangekondigd dat vSphere 4.1.x ESX supported is en blijft. Echter bij versie 4.2 wordt er geen ESX meer geleverd uitsluitend ESXi.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tja dan hebben we nog een half jaartje ofzo :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is natuurlijk ook mogelijk dat je je Service Console verprutst.
Onder ESXi heb je daar niet zo veel te zoeken, maar onder ESX moet daar soms toch het een en ander gebeuren.
Als je twee service consoles hebt mag je er een verprutsen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1