• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 20:16
Ik heb hier een P5K EPU moederbord en wil hier crossfire op draaien.
Linkje moederbord:
http://www.asus.com/Produ...cp&content=specifications

Kheb een beetje zitten kijken en kwam erachter dat een slot PCIe 16x heeft en de ander PCIe 4x.

Nou vroeg ik me af of hier erg performance verlies op zit en of het dan wel nuttig is om uberhaupt crossfire te draaien.

Ik zou er 2 4890's in willen stoppen en draai nu met 1 Sapphire 4890.

Het systeem is:
E8400 met een kleine overclock. 4x2GB = 8GB DDR2 op 750 Mhz.
2x1TB Samsung F1 met 1 schijf als windows, de ander voor games.
Win 7 64 bit.

Verder voldoende koeling. (Raven 2 kast, en een Musashi op de 4890.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom niet gewoon 1 snellere kaart erin zetten? We zijn inmiddels 2 generaties verder, dus er zijn kaarten te vinden die een stuk sneller zijn als 2 4890s.
Je kunt op een x4 slot prima een videokaart draaien, performancewinst heb je sowieso met een 2e kaart, maar ik denk dat het slimmer kan (ook als je rekening houdt met stroomverbruik en warmteontwikkeling).

• Saiya
Klopt, maar een nieuwe kaart die een stuk sneller is zit ik al op een 5870 of een 6870 en die zijn al een stuk duurder. Voor die prijs kan ik dan beter crossfire draaien denk ik dan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tenzij je je eigen stroomrekening betaalt :P
Die nieuwere kaarten zijn met name in idle aanzienlijk zuiniger, dus dat kan op langere termijn ook nog voordeel opleveren, zeker als je die 4890 nog leuk kunt verkopen.

• Saiya
Ik hoor steeds over die stroomrekening, maar over hoeveel hebben we het hier eigenlijk :/

100 euri op jaarbasis max ofzo? Dat heb ik er wel voor over :D

Verwijderd

let wel even op dat je voeding wel de juiste wattage kan leveren .
Je zal namelijk niet de eerste zijn die een voeding heeft die niet stabiel wilt gaan draaien met twee kaarten.

Verder uit eigen ervaring .
Werk crossfire niet lekker met twee verschillende pci-e sloten .
Reden is dat de eerste kaart eerdere zijn date binnen krijgt dan de tweede.
Hierdoor kan je micro foutje krijgen tussen de kaarten wat je weer kan zien op je scherm .

dit was op een amd 785 chip met 2x 2900xt van ati
.

• Saiya
Hmm maar dat is neem ik aan niet schadelijk voor de kaarten of het systeem?

Heb overigens momenteel een Enermax Libertyy 500Dxx

Nu je het zegt... Volgens mij heeft m'n voeding maar 2 x PCIe kabels terwijl ik er 4 nodig heb :/
Moet ik of oplossen met 2x molex naar 1x PCIe of een nieuwe voeding!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Als je van plan bent om hierop te gaan gamen moet je wel uitkijken dat je cpu je gpu zal gaan bottlenecken.
Ik zou zeggen maak iemand anders mischine nog blij met die 4890 en stap over zo duur is de nieuwe serie niet.
pricewatch: Asus EAH6850 DC/2DIS/1GD5/V2 (startend nog onder 140eu)

komt nog bij dat ik denk dat je voeding dat niet trekt onder full load trekt een 4890 max 190 watt.
Dus in peak load met alle componenten max vrees ik dat je niet genoeg op je 12 volt lijn zal hebben.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

tja, als je zegt dat ie drie uur per dag 150W trekt, kost je dat € 40 per jaar. Ik denk dat een nieuwe kaart je dus makkelijk €50-€60 per jaar kan schelen als je pc drie uur per dag draait
Pagina: 1