Wd hdd doet heel raar

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views

• vincent198
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-10-2023
Hallo,

Nadat ik zo'n een uurtje rond heb geneusd heb op deze categorie kon ik maar niks vinden van het rare probleem dat ik heb!

Mijn specs:
asus p55 (weet voor de rest het type niet zo ben nu ook niet thuis)
Msi gtx 285 superclocked 2gb
2x2 kingston hyper x werkgeheugen
intel i7 860
scyte mugen
aerocool rs9
win 7

Toen ik alle hardware +-2 weken geleden geinstalleerd had werkte alles perfect had uit mijn vorige systeem mijn wd caviar blue 160gb hdd met win 7 erop erbij gedaan. Een weekje later mijn mugen 2 erop gezet en werkte goed.

Een paar weken geleden mijn hyper x geheugen aan mijn broer verkocht en had nog geen nieuwe gekocht en mijn broer had ze nog niet zo snel nodig. Totdat hij gisteravond 1 eruit had getrokken ( de pc stond uit) voor zijn eigen systeem, toen begonnen alle problemen!

Ik had al eerder gezien dat mijn videokaart niet zo goed in mijn pcie 16 slot paste, dus even hard geduwt en zat er weer goed in dat merkte ik omdat op cpu-z geen videokaart werdt weergeven terwijl ik wel beeld had. Toen ik gisteravond mijn systeempje aanzette, deed mijn videokaart het weer niet goed. Ik er weer ingeduwt (terwijl het systeem uit was) maar het had niet gewerkt. Toen ik mijn systeem opstartte kwam er een schijfcontrolle en toen was de nvidia driver eraf. Maar mijn pc installeerde de drivers niet!?! Toen zag ik dat er bepaalde belangrijke dingen van mijn hdd af waren gegooid. zoals mijn internet adapter dus kon ik niet de drivers van internet af halen van mijn gpu.

Ik snel een andere hdd (samsung 500gb de precise type weet ik niet) erop gekoppeld en alles deed het weer normaal alle hardware werd erop gezet. Later mijn wd erbij gezet en de 500 gb schijf als main gezet dan doet alles het wel en kan ik er gewoon de normale dingen vanaf halen.

Ik heb geen verstand van harde schijven en raid configuraties dus aub als je een oplossing weet, leg het dan uit zodat ik, een noobje het kan begrijpen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
Lijkt mij in ieder geval al een probleem dat je af en toe je videokaart aan moet drukken. Daarnaast, als hij er dusdanig slecht in zit dat cpu-z hem niet ziet zou ik verwachten dat hij het helemaal niet zou doen.

Maar ik geloof niet dat ik je helemaal volg. Je HDD is de 160gb? Dat is de boot schijf en alles werkt? Je verwijdert 1 dimm en je systeem boot niet meer. Je drukt je grafische kaart aan, helpt niet, maar je systeem boot wel, maar er missen wat bestanden van je schijf. Je vervangt je schijf voor een 500gb (en je installeerd windows opnieuw ofzo?) en het werkte allemaal weer naar behoren. Of heb ik het verkeerd begrepen?

Ik zou eens beginnen met een grondige test van wat basisonderdelen (memtest, WD heeft ook een tooltje om je HDD te testen, haal die er ook eens overheen).

feit dat er zaken als internetadapters verdwenen zijn doet mij echter meer vermoeden dat het een softwarematig probleem is, lijkt mij sterk dat een probleem met je HDD enkel wat drivers en andere windows instellingen verwijdert.

[ Voor 12% gewijzigd door Rupie op 23-03-2011 17:44 ]

Desktop | Server | Laptop

• vincent198
Ik denk dat ik het niet goed heb uitgelegd, mijn videokaart deed het denk ik niet omdat de drivers er niet waren. Het systeem boot wel, start gewoon op alleen de boot led van mijn mobo knippert 1 keer. Ik heb een illegale windows 7 erop dus opnieuw installeren zou een duur grapje worden. Ik zal later op de avond even wat tests erover heen doen!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ik eruit begrijp is dat je die WD harddisk van 160 GB uit je oude systeem met Windows 7 erop zomaar in je nieuwe systeem gezet hebt en dan verwacht dat het werkt. Nou daarvan kan ik je al zeggen dat dit niet gaat werken omdat Windows7 dan niet de goede drivers etc. kan laden en je conflicten met oude drivers krijgt.

Bij een nieuw systeem zal je altijd ook je OS opnieuw moeten installeren wil je dat je een stabiel werkend OS krijgt, maar ik snap ook niet waarom een illegale Windows7 een duur grapje zou worden. Ik neem toch aan dat je in elk geval wel een kopie ervan op dvd hebt staan, en anders toch maar een legale versie aanschaffen.

• vincent198
Roel1966 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 19:04:
Wat ik eruit begrijp is dat je die WD harddisk van 160 GB uit je oude systeem met Windows 7 erop zomaar in je nieuwe systeem gezet hebt en dan verwacht dat het werkt. Nou daarvan kan ik je al zeggen dat dit niet gaat werken omdat Windows7 dan niet de goede drivers etc. kan laden en je conflicten met oude drivers krijgt.

Bij een nieuw systeem zal je altijd ook je OS opnieuw moeten installeren wil je dat je een stabiel werkend OS krijgt, maar ik snap ook niet waarom een illegale Windows7 een duur grapje zou worden. Ik neem toch aan dat je in elk geval wel een kopie ervan op dvd hebt staan, en anders toch maar een legale versie aanschaffen.
Wat jij zegt klopt niet volgens mij, windows 7 installeert alle hardware als je nieuwe hardware hebt, maar ik denk dat ik een crash met mijn hdd heb omdat ik niks meer kan installeren, als ik mijn internet installatie cd erin stop staat er: you need to restart you pc" dat doe ik dan, en dan heb ik nog steeds geen internet. Terwijl het wel lukt met de 500gb hdd als ik er nieuwe windows op zou zetten ga ik zeker de legale versie kopen, terwijl die best duur is.

[ Voor 4% gewijzigd door vincent198 op 24-03-2011 13:09 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
vincent198 schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 13:08:
[...]
Wat jij zegt klopt niet volgens mij, windows 7 installeert alle hardware als je nieuwe hardware hebt, maar ik denk dat ik een crash met mijn hdd heb omdat ik niks meer kan installeren, als ik mijn internet installatie cd erin stop staat er: you need to restart you pc" dat doe ik dan, en dan heb ik nog steeds geen internet. Terwijl het wel lukt met de 500gb hdd als ik er nieuwe windows op zou zetten ga ik zeker de legale versie kopen, terwijl die best duur is.
Wat hij zegt klopt wel degelijk. Als je een bestaande installatie op een HDD hebt zitten en je hangt die HDD zomaar in een compleet nieuw systeem (dus met een ander mobo et cetera), dan is de kans groot dat je systeem instabiel wordt. ALs je er een andere grafische kaart in plaatst zal Windows automatisch wat zaken proberen te installeren, bij je chipset et cetera ligt dat alleen wat ingewikkelder.

Daarnaast blijf je volgens mij verschillende zaken door elkaar halen en krijg ik het idee dat je eigenlijk niet echt weet wat je aan het doen bent. Je hebt niet toevallig iemand in je omgeving die er verstand van heeft?

Desktop | Server | Laptop

• vincent198
Hallo,

Het is mij degelijk vaker gelukt om een hdd over te zetten naar een nieuw systeem, mijn vorige am3 systeem was gewoon stabiel, ik heb er idd niet zo heel veel verstand van hdd zaken. De hdd tune test is klaar en heb 1 bad sector

Hier even het plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/110dt7k.png

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Die slechte sector staat wel op een heel slechte plaats, zowat midden in de Windows installatie.
Dat is dus wellicht de oorzaak van jouw problemen.
De kans is groot dat er ook problemen zijn met de omringende sectoren (kun je nagaan door op de 'Speed map' knop te duwen). Als de snelheid rond die slechte sector beduidend lager is betekent dit dat de HD problemen heeft om die te lezen.
Er valt sowieso weinig aan te doen. De HD van 160GB gewoon niet meer gebruiken of misschien enkel als data opslag voor minder belangrijke bestanden.

• Roel1966
  • Niet online
vincent198 schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 13:52:
Hallo,

Het is mij degelijk vaker gelukt om een hdd over te zetten naar een nieuw systeem, mijn vorige am3 systeem was gewoon stabiel, ik heb er idd niet zo heel veel verstand van hdd zaken. De hdd tune test is klaar en heb 1 bad sector
Kijk, daar zit hem al een groot probleem namelijk dat je van een AMD platform naar een Intel platform gegaan bent en daardoor ontstaan zeker te weten problemen. Het kan in sommige gevallen met een beetje geluk goed gaan wanneer je bv van een AMD naar AMD platform gaat met hetzelfde chipset.

Maar je kan nu nog wel een heleboel gaan proberen echter je ontkomt er niet aan om sowieso die harddisk als defect te gaan beschouwen en die nieuwe harddisk van OS te gaan voorzien. Ik weet natuurlijk niet hoe jou financiele situatie is maar Windows7 OEM versie kan je tegenwoordig al krijgen voor rond de 100 euro.

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 13:34
Volledig mee eens met Twister336, draaien met een schijf met bad sector(s) is vragen om problemen.
Ten alle tijden deze schijf verwisselen :)

• vincent198
Maar als ik op alternate kijk staat er dat die windows van 100 euro alleen voor systeembouwers is. Ik ga binnenkort 2 2e hands raptor schijven halen, is dat een goed idee of zou ik voor een nieuwe moeten gaan?

edit, ik ben nog maar 15 en ik verdien zo'n 100,- per maand dus ik wil wel mijn geld goed besteden.

[ Voor 19% gewijzigd door vincent198 op 25-03-2011 09:16 ]

• Roel1966
  • Niet online
vincent198 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 08:14:
Maar als ik op alternate kijk staat er dat die windows van 100 euro alleen voor systeembouwers is. Ik ga binnenkort 2 2e hands raptor schijven halen, is dat een goed idee of zou ik voor een nieuwe moeten gaan?

edit, ik ben nog maar 15 en ik verdien zo'n 100,- per maand dus ik wil wel mijn geld goed besteden.
Die Windows7 versie is de OEM versie en kan je gewoon kopen en het enigste verschil met de retail versie is dat je daar een boekje en doosje erbij krijgt waar je in feite toch weinig aan hebt. Dus je kan gewoon die versie kopen bij Alternate want uiteindelijk is de licentie het belangrijkste die je nodig hebt om Windows7 te activeren.

Wat betreft 2de hands Raptors raad ik je aan van niet doen want je weet niet hoe lang dat zulk soort harddisks nog mee gaan en je dan weer met een slechte harddisk zit. Beter wanneer je toch al niet zoveel geld hebt dat je je een gewone nieuwe harddisk koopt en je bv een 500 GB al voor pak weg rond de 30 a 40 euro kan kopen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 21:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sorry, maar dit topic is niet echt wat er op GoT van een topic verwacht wordt. Aller eerst wordt hier hulp gevraagd bij het gerbuik van illegale software (Windows 7) dat is niet echt toegestaan. Oookal ben je 15 je zult toch moeten betalen voor produkten, zeker als je ook zeker wilt zijn van de kwaliteit van het betreffende produkt. Vaak zitten er in de minder legale versies software welke je niet op je Pc wilt tegenkomen of zijn er libraries (drivers) gestript om het geheel kleiner te maken of voor een specifieke set hardware geschikt te maken.

Ook verwachten we hier op GoT toch enige eigen inzet en dat begint met het gebruik maken van de GoT search en de FAQ's te lezen. Zo had je kunnen achterhalen dat wanneer je een Windows installatie opnieuw gebruikt in een totaal andere PC dit veelal voor veel problemen zorgt. Zeker als je overstapt van AMD naar Intel, hier is het verschil in chipsets gewoon veel te groot voor.

Wat betreft jouw hardeschijf, wanneer het systeem/software badsectors aan gaat geven, dan is het tijd voor rap alles veilig te stellen en voor een andere/nieuw hardeschijf te zorgen.

Nog een laatste opmerking, als je steeds de VGA kaart opnieuw moet aandrukken omdat deze uit het slot schiet dan zit het systeem gewoon niet goed in elkaar. Kijk eerst eens of je wel de juiste afstandsbusjes op de backplate hebt geschroefd waar het moederbord op rust.

Tips om nu verder te gaan:
1. Controleer of alles wel goed en op de juiste plaats is vastgeschroeft.
2. Schaf een legale Windows 7 licentie aan.
3. Vervang de hardeschijf voor een ander.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.