Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:06
Goedemiddag allen!

Achtergrond informatie
Momenteel zit ik met een soort van hobbybeschouwende vraag (als in levensbeschouwelijke vragen :P) waarop ik wel graag wat commentaar ontvang. Ik was een maand geleden van plan een dSLR te kopen ter vervanging van mijn ancient compact, maar mijn tentamenresultaten waren dermate slecht dat ik besloten heb dat uit te stellen en alvast een cameraatje voor erbij te kopen, compact, waterdicht en shockproof enzo.

Nu heb ik dat cameraatje een week en is mijn aanschafwoede toch wel een beetje afgenomen. Ik heb nu zoiets, ik kan die 800 euro eigenlijk ook wel ergens anders aan besteden, en hoewel ik fotografie toch wel heel leuk vind ben ik ook redelijk praktisch ingesteld, dus ik vraag me af wat ik dan moet doen met die prachtige foto's die ik maak, behalve er leuke wallpapertjes van te maken.

Dus, waarom maak jij foto's?
Ik zoek dus een beetje naar 'de zin' van het fotograferen. Ik zie hier op GoT hele mooie fotos voorbij komen, maar die zijn toch hopelijk niet gemaakt voor mensen om zich aan te vergapen als "wouw, wat mooi". Ik bedoel, de kunst van het fotograferen is toch geen doel op zich, of wel? :? Je kunt natuurlijk fotograferen omdat je het leuk vind, maar ik heb ondertussen ook een collectie van duizenden foto's waar toch zeker wel een paar honderd gewoon echt goed zijn, maar ik doe er verder (nog) niets mee. Vakantiefoto's zijn leuk om in boeken te plakken en later terug te kijken, reportagefotos zijn nuttig en fotografie voor onderzoek is dat ook, maar gewoon foto's voor de foto's, wat doe je daar eigenlijk mee? Zet je die op Flickr ofzo?

Ik stel de vraag wat onhandig, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. :)

P.S.: Er was geen categorie waar dit echt in pastte, maar ik geloof dat onder Workflow de 'overige' vragen passen, dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 23-03-2011 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Nu doe ik het omdat ik het erg leuk vind, zowel het fotograferen zelf als het nabewerken. Sommige mensen lezen comics, anderen gaan een stukje wandelen, ik vind dit weer leuk :P Ook omdat ik foto's dan bijvoorbeeld op Flickr zet en mensen er dan (vrijwel altijd positief) commentaar op geven en waardering toch altijd wel leuk is om te krijgen.

Later hoop ik er op één of andere manier ook wat geld mee te kunnen verdienen, zij het van wat klusjes ernaast, dan wel als onderdeel van m'n toekomstige werk. Fotograferen hoeft niet mijn hoofdinkomen te worden, want ik denk dat het tegen zou kunnen gaan staan als ik het veel móet gaan doen. Ik wil het wel enigszins vrijblijvend houden, want dan blijft het het leukst.

Voor het (deels) je werk ervan maken is het hebben van goede foto's natuurlijk een groot pluspunt. Als iemand de keuze heeft tussen iemand met een goed gevuld portfolio en iemand die zegt dat 'ie goed is, maar niks kan laten zien, dan is de keuze al snel gemaakt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mole
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10-2024
Oke, ik ben nog een beginner, en heb net sinds zondag een D90 :) Maar de reden waarom ik fotografeer, is omdat ik vaak momenten heb, dat ik iets zie en denk; daar wil ik wel een foto van hebben. Een kodak moment zeg maar. Dit kan best iets zijn, waar andere mensen niks in zien, maar dat verschilt per persoon.

Ongeveer een 1,5 jaar geleden heb ik een leuke compact camera gekocht, maar al vrij snel liep ik tegen de limieten van de camera op. En aangezien ik al vaker leuke plaatjes heb geschoten met de Nikon van me oom, kwam voor mij al snel het besluit om een DSLR te halen. Puur omdat je meer met de instellingen kan doen, en zodoende dat ene "kodak" moment, mooi of misschien beter vast kan leggen dan eerst bedoeld/gedacht.

En net als Hahn, hoop ik stiekem ook dat ik er later nog wat leuks mij kan verdienen, maar voorlopig schiet ik de plaatjes voor mezelf. Om er vooral van te leren, maar ook voor later om ze nog eens te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Persoonlijk vind ik het gewoon leuk om te fotograferen. Ik doe dit alweer 12 jaar en het is pas echt losgekomen toen ik mijn (destijds megadure Fuji Finepix S602Z kocht. Vanaf dat moment ging ik ieder weekend op pad om te fotograferen en kwam erachter dat je iets eruit kon laten zien op een manier zoals je dat met jouw eigen ogen nooit zal kunnen zien.

In de loop der tijd heb ik een gigantisch archief opgebouwd en wat is er uiteindelijk met het archief gebeurd? Vrijwel niets, een aantal foto's zijn op A3 beland en hangen her en der in het huis. 1 foto heb ik op A0 laten afdrukken (Glossy, dik papier) en laten inlijsten. De materiaalwaarde van die foto alleen al is inclusief lijst 700,-.

Verder gebeurt er niets mee en dat hoeft ook niet, het grootste plezier is het fotograferen an sich en het is niets meer dan een hobby (wel een hele dure trouwens). Het lenzenarsenaal was nog wel het meest kostbaar maar goed, wie een dSLR wil moet er ook wat voor over hebben. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Voor mij is het bezigheidstherapie, voor de leut, om eens een afdrukje te maken voor aan de muur en vooral hobby. Ik schiet voornamelijk op film voor mezelf, vooralsnog een prettige manier van werken voor mij. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-09 12:45
Voor mij is de fotografie heel lang samen gegaan met mijn andere hobby: spoor- en tramwegen. Na eerst wat gepruts met een 6x6 en een 13x17mm camera fotografeer ik vanaf 1974 met kleinbeeld spiegelreflexcamera's. De produktie is in de loop der jaren wat minder geworden maar tot 2006 heb ik zo'n 13.500 dia's van voornamelijk trams en treinen gemaakt.

Deze opnamen zijn vooral gemaakt gemaakt ter registratie van de op dat moment aanwezige situatie qua infrastructuur en soorten materieel. Omdat ik zelf ook sleutel aan historische trams zijn er ook de nodige opnamen gemaakt bij restauratieprojecten.
Enkele opnamen zijn gebruikt in publicaties en het genereren van geld voor het museum door foto's af te drukken en die te verkopen.

Het fotograferen was dus een deel van een andere hobby en geen doel op zich.
Dat veranderde omstreeks 2002 toen ik een digitale camera (Canon G5) voor erbij kocht. Hiermee kwamen andere onderwerpen dan voertuigen op rails aan de orde zoals mensen, landschappen architectuur enz. Het onbeperkt (nou ja, tot de geheugenkaart vol is) kunnen schieten van plaatjes gaf een nieuwe dimensie aan het fotograferen.

Sinds 2006 fotografeer ik alleen nog maar digitaal met een Canon 5D waarbij het railverkeer nog maar een ondergeschikte rol speelt.
Ik fotografeer van alles wat ik interessant vind of waarvan ik denk dat het leuke foto's oplevert. Het meeste is onzichtbaar op de computer opgeslagen maar inmiddels heb ik enkele fotoboeken laten afdrukken en dat is een leuke manier om te laten zien wat ik zoal gemaakt heb.
De lol zit hem er ook een beetje in dat het mogelijk is met software zoals Lightroom opnamen die in eerste instantie niet zo geweldig zijn flink op te krikken. Iets wat bij het maken van dia's niet mogelijk is.
Het is zeker niet mijn bedoeling er uiteindelijk geld mee te verdienen. Ik doe het gewoon omdat ik er lol aan beleef.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat er mensen zijn voor wie het fotograferen een doel op zich is. Steeds weer met een mooiere opname thuiskomen alleen maar omdat het kan, tja, waarom niet? Als iemand daar bevrediging in vindt is dat niet veel anders dan wat sportmensen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Fotografeer nog geen jaar maar heb ontdekt, wist ik eigenlijk al rond mijn 22ste, dat dit is wat ik altijd heb willen doen. Mijn enige doel is om zo mooi mogelijke foto's te maken. Moet nog vreselijk veel leren maar ik leer elke dag bij en zie dat aan de resultaten. De mooiste foto bestaat niet dus ik stel me voor dat ik er tot mijn dood plezier aan beleef. Heb een Canon 550D met de 3 goedkoopste lensen, een close-uplensje en sinds heel kort de 420 EX II flitser. Heb zeer weinig geld te besteden, dus laat mij maar zonder dure lensen of duurder toestel aanmodderen. Als ik zo door ga is dit toestel over 2 jr versleten en hoop ik genoeg gespaard te hebben voor bijv een 7D of zelfs een fullframe. Vandaag weer een topdag en een paar geweldig mooie foto's van een Citroenvlinder gemaakt. Enige nadeel is wel dat ik te weinig tijd besteed aan catalogiseren en er haast niet aan toe kom om foto's op Flickr te zetten. Zgn bewuste WoW-foto's schiet ik gelukkig steeds vaker maar het moet en kan nog heel veel beter. Qua onderwerpen vooral vogels, (de 50-250 IS is daarvoor voor grotere afstanden te klein maar voor in de tuin voldoet ie prima), reeën en ander beestenspul, stadsfotografie, landschap, portretten, mensen. Geen modellenof andere kunstmatige opnames.Zo naturel mogelijk is mijn streven. Verkoop nu al af en toe foto's en ben nu bezig met 2 opdrachten. gaat mij evenwel niet om het geld of er van te kunnen leven. Mooie platen, daar draait het hier om. Dus met heel veel plezier leren, leren kijken ook, kaderen, techniek beheersen en toepassen, nabewerken, etc. Prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

@ Slagerbloem, zelfs met hele goedkope lenzen kun je prachtige foto's maken. Ik heb er ook een aantal jaar over gedaan voordat ik een dure lens kon aanschaffen en heb het tot die tijd met een twee kitlenzen en een goedkope 300mm Tamron gedaan en dat is prima gelukt.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 11-09 20:05
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelden wat doe met mijn foto's. De meeste kijk ik niet eens terug, nabewerken doe ik ook zelden. 99,99% gooi ik weg. Ik geniet van het klikken maar ik doe het niet echt met een bepaald doel. Ik heb de afgelopen 2 jaar denk ik 3 keepers gemaakt. Waarschijnlijk komt het omdat ik van techniek hou maar niet getalenteerd ben :P.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
bazs2000 schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 08:23:
@ Slagerbloem, zelfs met hele goedkope lenzen kun je prachtige foto's maken. Ik heb er ook een aantal jaar over gedaan voordat ik een dure lens kon aanschaffen en heb het tot die tijd met een twee kitlenzen en een goedkope 300mm Tamron gedaan en dat is prima gelukt.
Wordt volgens mij ook wel duidelijk uit mijn verhaal... Moet altijd lachen om de L-fanboys, die altijd het duurste van het duurste willen hebben, maar schijnen te vergeten dat het in de eerste plaats het oog is wat ziet. Soms zie je zelfs de prachtigste foto's met een mobieltje genomen. Goed, die kun je meestal niet op 40 x 60 cm afdrukken maar dienen ook een ander doel. wie weet of er ooit beter glas komt. De komende paar jaar ga ik heerlijk op deze voet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Nou, hartelijk bedankt voor de reacties :)
jvdr schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 02:05:
(...)
Ik doe het gewoon omdat ik er lol aan beleef.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat er mensen zijn voor wie het fotograferen een doel op zich is. Steeds weer met een mooiere opname thuiskomen alleen maar omdat het kan, tja, waarom niet? Als iemand daar bevrediging in vindt is dat niet veel anders dan wat sportmensen doen.
Makkelijk schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 09:29:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelden wat doe met mijn foto's.
Ik ben dus meer een iemand die fotografeert als dat nuttig is, denk ik. Echter, in discrete (fluiterstille, onopvallende) SLRs is er helaas nog weinig uitzoek, dus dan is een jaartje wachten op nieuwe (stille) Sony SLT's en EVIL camera's misschien beter. Misschien dat ik dat geld beter uit kan geven aan audiospul, dat is toch eigenlijk wel meer mijn hobby. 8)

[ Voor 0% gewijzigd door ktf op 05-04-2011 09:05 . Reden: meer na een week na dato zie ik nog een typo :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
ktf schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 14:57:
Nou, hartelijk bedankt voor de reacties :)

[...]

[...]

Ik ben dus meer een iemand die fotografeert als dat nuttig is, denk ik. Echter, in discrete (fluiterstille, opopvallende) SLRs is er helaas nog weinig uitzoek, dus dan is een jaartje wachten op nieuwe (stille) Sony SLT's en EVIL camera's misschien beter. Misschien dat ik dat geld beter uit kan geven aan audiospul, dat is toch eigenlijk wel meer mijn hobby. 8)
Audio je hobby en dan eis je dat de cameras stil zijn??? Je volumeknop es een flinke draai geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

Ik heb vanaf mijn 15e jaar een goede camera gehad (das nu 12 jaar terug) maar ben pas echt "los" gegaan vanaf het moment dat ik mijn eerste digitale camera kocht, een Canon Ixus 400 in 2003. Overigens had ik een opa die altijd al veel fotografeerde en daar al sinds de jaren '50 al veel mee deed (in kleur, toen niet heel gebruikelijk) en altijd met z'n meetzoeker liep.

Ik vind fotografie een schitterend middel om je lekker eens te ontspannen en je creatieve zelf de ruimte te geven. Je hebt niemand nodig, komt nog eens ergens en je beweegt nog eens wat ook met zo'n camera op den pens (ben niet zo sportief maar loop met de camera kilometers) ;)

Zoals ik al een aantal maal verkondigd heb: mijn hobby mag wat kosten (ik hou nou eenmaal van goede spullen, mijn jarenlange werkzaamheden voor de welbekende fotowinkel hebben zeker in m'n vrij dure smaak bijgedragen :p) maar heb wel altijd de welbewuste keus gemaakt om geen geld te verdienen met mijn hobby. Dat geeft me lekker de vrijheid om te klooien wat ik wil, in mijn eigen tempo, in mijn eigen tijd op m'n eigen site. Lekker klooien met analoog momenteel (heerlijk die messing monsters uit de early seventies).

Bovenal fotografeer ik omdat het me lol verschaft. En als je dan eens per jaar iets schiet wat als aardig wordt ervaren: alleen maar mooi toch? ;),

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
PageFault schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 16:29:
Audio je hobby en dan eis je dat de cameras stil zijn??? Je volumeknop es een flinke draai geven ;)
Ik doe aan live geluidsregistratie bij concerten (klassieke muziek) en dan hoor je, vooral bij kleine ensembles, echt alles. Daarbij, als je reportages maakt wil je je onderwerpen zo min mogelijk beïnvloeden en het idee dat er gefotografeerd wordt is daarbij essentieel. Dat bedoel ik met discreet. :)

edit: ook maar even op de andere post reageren :)
mennovanw schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 21:00:
Ik vind fotografie een schitterend middel om je lekker eens te ontspannen en je creatieve zelf de ruimte te geven.
Ik denk dat ik daar te onrustig voor ben :p Ik heb, vooral met sneeuw, al een paar keer de fiets gepakt en ben rond gaan fietsen, mooie foto's gemaakt. Dat was voor mij altijd een beetje geforceerd: nu is het mooi weer, dus ik ga fotos maken. Daarbij voelt het toch erg raar, fotos schieten die je nergens voor gaat gebruiken. Foto's maken met een bepaald doel, dat kan ik eigenlijk prima. Ik heb jarenlang foto's gemaakt van computeronderdelen voor mijn website, daar had ik echt wel lol in. Ja, ik denk dat het hem toch in de doelmatigheid zit bij mij. :+

[ Voor 44% gewijzigd door ktf op 26-03-2011 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:20
Ik vind het vooral leuk om gebeurtenissen/mensen vast te leggen denk ik. Vanmiddag door het bos gelopen, het is dan nog wel grijs en kaal, maar het doet me eigenlijk niets merkte ik vanmiddag. Vastleggen van een evenement/gebeurtenis wat ik ook regelmatig doe vind ik wel erg leuk.
Ben een ruim een jaar geleden begonnen met het fotograferen. Direct een spiegelreflex gekocht. Daarvoor nooit iets gedaan met fotografie. Aangezien mijn broertje wel een spiegelreflex had en ik het spelen met de instellingen en de lenzen erg leuk vond toch ook maar een spiegelreflex gekocht. Daar heb ik nog steeds geen spijt van gehad. Omdat mijn broertje ook van de Canon is kunnen we ook nog eens materiaal uitwisselen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik vind het leuk om mijn leven vast te leggen. Zodat vluchtige momenten blijvend worden. Om zelf terug te kijken, en om te delen met degenen die erbij aanwezig waren. Ik vind het leuk om mijn eigen geschiedenis zichtbaar te maken. Foto's zijn daar een belangrijk onderdeel van.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Het maken van foto's is vooral een vorm van ontspanning voor mij. Heerlijk even het verstand op nul en lekker foto's maken in de natuur.

Verder plaats ik ze eigenlijk alleen op fora en flickr, en vind die aandacht dan wel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik fotografeer in de eerste plaats omdat ik het leuk vind, en omdat ik mezelf voortdurend creatief wil uiten. Of dat nu met een foto, een website of iets fysieks is, maakt me niet zoveel uit.

In de paar jaar dat ik nu bezig ben, heb ik vooral klassieke Volkswagens gefotografeerd. Het is begonnen als hobby, maar tegenwoordig werk ik op regelmatige basis voor een tijdschrift. Het leuke daarvan is dat ik veel mensen heb leren kennen, en steeds met andere Volkswagen liefhebbers in contact kom, terwijl ik ook kan blijven werken aan m'n vaardigheden als fotograaf en schrijver. Het geld dat ik ermee verdien, gebruik ik om de hobby uit te breiden. Alle apparatuur waar ik nu mee werk, heb ik middels m'n fotografie verdiend.

Fotografie is voor mij dus wel degelijk nuttig, vooral op het gebied van ontspanning en m'n sociale contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben 9 jaar geleden begonnen met een beginnerscursus zwart wit fotografie aangezien ik het wilde leren. maar wat ik wilde fotograferen wist ik toen nog niet. Had net een 2e hands camera gekocht op een rommelmarkt in ruigoord en was bezig met leren ontwikkelen en afdrukken. tot het moment dat ik op een illegaal trancefeestje terecht kwam in de toen in aanbouw zijnde tramtunnel aan ijburg toe in april 2003 en toen was mijn missie opeens duidelijk wat ik wilde vastleggen *O* .
Sindsdien ben ik het nachtleven aan het vastleggen van voornamelijk de creatieve alternatieve scene. Waarom ? ik zou het echt niet weten, ik wordt er gewoon door de energie voortgedreven en zie wel waar ik uitkom. in de tussentijd staat de teller al wel op 767 feestjes , evenementen of andere vage bijeenkomsten die ik heb vastgelegd :+

3 jaar geleden ook grote expositie gehouden en die nog 2 keer herhaald. sinds 2008 ook zzper geworden zodat ik ook de afschrijving van mijn apparatuur beetje kan bijhouden. zorgt af en toe ook voor leuke opdrachten waarbij je toch ook weer op plekken en feesten komt waar ik anders nooit zou komen. :)

Ik heb ook vanaf het begin de fotos op mijn website geplaatst in mijn eigen format aangezien ik de galleries van toen allemaal maar niks vond. (heb mijn hele site ook zelf geprogrammeerd in php mysql)
Pagina: 1