Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhippIT
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-12-2023
Net een klein PC'tje in elkaar gezet op basis van een Asrock 880GMH/USB3 R2.0 mobo met geïntegreerde graka.

Als ik een monitor aansluit op de vga poort krijg ik netjes een startscherm te zien, POST berichten etc. Sluit ik dezelfde monitor aan via DVI dan krijg ik géén BIOS/POST te zien.

Inmiddels Win7 HomePremium 64bit geinstalleerd en als ik de monitor via DVI aansluit dan krijg ik uiteraard nog steeds geen BIOS/POST berichten maar als Windows doorstart krijg ik wel beeld.

Voor de zekerheid ook de HDMI aansluiting geprobeerd. Als ik een Samsung TV daar op aansluit dan krijg ik ook geen BIOS/POST en krijg ik ook geen beeld als Windows doorstart. TV zegt dat het formaat niet ondersteund wordt.

Dit systeem komt straks waarschijnlijk als een HTPC te werken en het is niet de bedoeling dat als er iets in de BIOS aangepast moet worden, ik eerst ergens een monitor met VGA aansluiting vandaan moet zien te toveren.

Ik heb al eerder een dergelijk systeem gebouwd maar met een MSI bordje. Dat geeft gewoon op alle uitgangen BIOS/POST beeld dus het kan wel.

Het zal vast een of andere instelling in het BIOS zijn maar ik kan hem niet vinden.

Wie heeft er een idee en kan mij helpen?

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-06 15:29
Is de bios van het moederbord helemaal up to date?

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 12:35
WhippIT schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 16:16:
TV zegt dat het formaat niet ondersteund wordt.
Dat zou nog kunnen komen door een niet ondersteunde resolutie of iets dergelijks. Eventueel kan je nog even in de BIOS kijken, als het goed is staat er ergens "Primary Graphics Adapter" (onder 'Advanced'--> 'chipset configuration' of iets dergelijks waarschijnlijk). Kijk eens of die op 'onboard' staat.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhippIT
@ Jaapoes Stom genoeg heb ik dat niet eens bekeken. Probeer straks nog even te kijken, anders wordt het morgen.

@Rupie Die resolutie zou kunnen, maar dat is pas als Win7 is opgestart dus daar maak ik mij nu nog even geen zorgen over. Dat komt wel nadat ik beeld heb tijdens POST. Volgens mij heb ik inderdaad de PGA op onboard gezet maar het kan geen kwaad dat nogmaals te checken.

Jullie horen van me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Kun je de monitor op digitaal zetten?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhippIT
OK, 't heeft wat langer geduurd dan gepland maar uiteindelijk toch er aan toe gekomen om verder te gaan met dit systeem.

BIOS is de meest recente versie en ook na een CMOS reset no luck. Grafische kaart staat op onboard. DVI scherm keuze tussen Analoog en Digitaal maakt geen verschil.

Met twee beeldschermen aangesloten (1xVGA, 1xDVI) start POST op het VGA scherm, start Windows door dan wordt het DVI scherm het hoofdscherm.

Als er nog iemand is met een idee graag maar ik denk dat ik dit maar eens weg ga zetten bij de leverancier en op het forum van ASROCK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Terug naar de bios:
Op pagina 50 van je manual staat: "
Internal Graphics Mode This allows you to adjust internal graphics mode. The default value is [UMA+SIDEPORT]. Configuration options: [UMA], [SIDEPORT] and [UMA+SIDEPORT]."
Moet je daar niet iets aan veranderen?
Heb zelf een totaal ander moederbord, maar de POST moet wel gewoon op HDMI verschijnen, volgens mij is dat een resolutie die standaard wel ondersteund wordt.
Heb je het al met een dvi aansluiting op een monitor geprobeerd?

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhippIT
Dit betreft het R2.0 board, dat is een wat uitgeklede versie zonder Sideport geheugen. Die instelling kan alleen maar UMA zijn, de andere is DISABLE en dan schakel je de onboard kaart helemaal uit.

POST hoort volgens mij ook inderdaad op alle uitgangen te verschijnen, bij de andere HTPC's die ik gebouwd heb was dat altijd het geval.

EDIT:
Contact met leverancier gehad, bord is i.d.d. niet goed, RMA dus.

Allen dank voor jullie hulp.

[ Voor 13% gewijzigd door WhippIT op 28-03-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-06 18:03
Ditzelfde probleem heb ik met mijn nieuwe PC, die heeft een Asus Crosshair IV Formula. Sinds er Windows op staat, kan ik geen POST meer zien. Dan druk ik zonder dat ik iets zie op 'del', zodat hij naar het BIOS gaat, gebeurt er nog niets.
Pagina: 1