12v puls geschikt maken voor uC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:19
Voor een klein projectje heb ik de volgende situatie:

-interrupt pin op uC (attiny 2313)
-moet aangesloten worden op een lijn die in rust aan massa ligt maar soms +12v wordt.

bovenstaande heb ik 2x op 1 uC.

Nu heb ik wat lopen rommelen om dit goed en stabiel aan de praat te krijgen mbv:
-zenerdiode en weerstand, was zo gevoelig dat ik met mn vinger een interrupt kon veroorzaken
-100k in serie met de 12v lijn rechtstreeks naar de uC zelfde probleem
-pullups van de interrupt pinnen aanzetten, een diode tussen de pin en de signaal lijn (de pin wordt nu dus laag getrokken) en op een 12v moment zal de pullup er voor zorgen dat de pin hoog wordt. Lijkt erop dat dit een van mn pinnen vermoord heeft.

Hopelijk is de situatie een beetje duidelijk.

Iemand anders nog een idee om dit betrouwbaar aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
ehm.., waarom niet gewoon een spanningsdelertje met 2 weerstanden? Interne pull ups aanzetten en kijken wanneer ie omlaag is...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wat is er mis met een simpele NPN- transistor? De ingangspin met een 1kOhm weerstand aan de massa, en met een simpele tor trek je die naar de gewenste spanning.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Als een zenerdiode en weerstand te gevoelig is heb je een veel te grote weerstandswaarde gebruikt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DP Kunst schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 16:25:
ehm.., waarom niet gewoon een spanningsdelertje met 2 weerstanden? Interne pull ups aanzetten en kijken wanneer ie omlaag is...
inderdaad, makkelijk met 4k7 tussen GND en ingang, en 8k2 tussen puls en ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Al zou ik dan je interne pull ups wel uit laten, in de uit-stand heb je al twee pull down weerstanden, dan wil je niet ook je pull up aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:47
En de interne pullups werken niet altijd even lekker. Ik heb wel eens een paar knoppen op een uc (attiny2313) aangesloten die de pin naar beneden moest trekken. Hierbij gebruikte ik de interne pullups. Het vreemde was dat het met de interne pullups niet goed werkte, maar wel met externe pullups.
Pagina: 1