Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
Ik heb een BIOS update gedaan op mijn Asus 8N32 SLI Deluxe. Deze update heb ik gedaan onder XP (later lezende dat je dat beter niet kunt doen, echter gedaan met de tools die Asus hiervoor ter beschikking stelt). Sindsdien boot mijn PC niet meer. Ik krijg geen BIOS post, geen piepjes, geen beeld, alleen de fans draaien.

Zelf geprobeerd:
Ik heb in eerste instantie geprobeerd de BIOS te herstellen via de Crashfree BIOS 2 feature waarbij je boot met de cdrom met originele BIOS. Geen succes, dus zo crashfree is dat niet :( Vervolgens verschillende versies van de BIOS software proberen te branden op lege cd's met als bestandsnaam AMIBOOT.ROM. Dit zou ook moeten kunnen, helaas no luck. De lampjes van de cd speler gaan wel branden en ik hoor ook wel wat geluidjes, maar in het geval dat het succes heeft zouden vier piepjes en een reboot moeten volgen. Gebeurt niet. Vervolgens min of meer geconcludeerd dat de chip dood was en een nieuwe besteld bij flashbios.org met de laatste stable BIOS versie. Chip vervangen maar nog steeds geen verschil. Ook CMOS gecleared (power cable eruit, batterij eruit, jumper verwisseld, 30 seconden gewacht, jumper terug, batterij terug, power cable erin, reboot). Niets, nada, noppes :(

Ik ben op zoek naar tips die ik nog kan doen om mijn BIOS te herstellen en mijn PC weer te booten. En verder was ik benieuwd of de upgrade actie ook mijn mobo defect gemaakt kan hebben. Ik heb redelijk wat gegoogled, maar mijn opties zijn een beetje op aan het raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een biosflash an sich kan je mobo niet slopen, wat wel kan is dat je de socket beschadigt hebt waar de chip inzet. Hoe heb je deze eruit gehaald?
Je kunt de pech hebben dat je net een dood chipje hebt gekregen, hoewel die kans me klein lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de oude chip eruit gehaald met een PLCC extractor. Dat ging vrij gemakkelijk en ook het plaatsen van de nieuwe chip ging ok, dus ik denk dat ik met die actie alles heel heb gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan moet het goed zijn gegaan ja. Veel mensen halen die dingen er gewoon uit met een schroevedraaier, en dat gaat lang niet altijd even goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ook het gebruik van zulke PLCC-extractor-tangen is niet zonder gevaar, zo'n tang is immers een stuk grover dan de metalen stripjes in een PLCC-socket. * 0xDEADBEEF lijmt er uit praktisch oogpunt maar een punaise, waar het metaal van afgeknipt en -gevijld is, op :P
Heb je wel op de oriëntatie van de chip gelet: schuine kant chip bij schuine kant socket ?

offtopic:
Eventueel kan ik je van een werkende chip voorzien, stuur me maar een DM

[ Voor 10% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 23-03-2011 17:40 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De chip heeft 1 schuin hoekje en dat heb ik op dezelfde positie geplaatst als de vorige chip. De fabrikant van de chip is wel anders, maar dat moet niet uitmaken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Dus het bootblock is leeg.
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 18:28:
De chip heeft 1 schuin hoekje en dat heb ik op dezelfde positie geplaatst als de vorige chip.
+1
De fabrikant van de chip is wel anders, maar dat moet niet uitmaken toch?
Dat hangt van de chip af, de update-tool zou (in theorie) niet-ondersteunde chips moeten weigeren.
Wat staat er op de chip ? Als je het niet kan lezen biedt een camera met macro-stand uitkomst :)

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nog even een snelle terugkoppeling nu het probleem opgelost is. Wellicht heeft iemand er nog wat aan. De update was kennelijk gewoon gelukt. Echter het scherm bleef op zwart doordat de videokaart geen beeld gaf. Ik heb deze in een ander slot gestopt en toen kreeg ik de BIOS weer netjes te zien. Na lang googelen en verschillende opties geprobeerd te hebben was dit de oplossing. In eerste instantie op het verkeerde been gezet doordat ik dacht dat de update mislukt was :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Oh, dan zou een CMOS-reset (alsnog) wellicht nuttig zijn. Treedt het ook op als je je videokaart in het slot stopt waar deze uitkomt, in zat voordat je dit probleem beschreef ?

Pagina: 1