Gemeente mag vingerafdruk in paspoort eisen

Pagina: 1
Acties:

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Zag net deze reactie: ManiacsHouse in 'nieuws: Gemeente mag vingerafdruk in paspoort eisen'
Titel: Gemeente mag vingerafdruk in paspoort eisen.
Quote: De rechter oordeelde dat de gemeente de vrouw, Louise van Luijk, geen paspoort hoeft te geven als zij haar vingerafdrukken niet wil afgeven.

Ik lees mag en hoeft. Geen verplichting voor de gemeente zelf dus. Dus in hoeverre is het nu wel of niet verplicht vanuit de overheid om je vingerafdrukken in je paspoort te laten zetten? Hebben de gemeentes de opdracht gekregen om de burgers te verplichten? Of hebben ze de vrijheid om het zelf in te vullen en de mogelijkheid om gewoon voor iedereen de afdrukken niet op te nemen?
Nu ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
Dat is inderdaad interessant. De motivatie van de rechtbank is op dit moment nog niet gepubliceerd, dus het is nog niet te zeggen. Vandaar ook de voorzichtige formulering: het kan zijn dat de rechter zegt dat gemeenten vingerafdrukken móeten afnemen. Maar het kan ook zijn dat de rechter daar niet op ingaat, omdat dat in deze zaak niet relevant is (het is een geschil tussen burger en gemeente, niet tussen gemeente en overheid). Daar zullen we dus nog even op moeten wachten.

In de paspoortwet staat overigens:
Een reisdocument is voorzien van de gezichtsopname, twee vingerafdrukken en de handtekening van de houder volgens nader door Onze Minister te stellen regels. Bij algemene maatregel van rijksbestuur kunnen reisdocumenten worden aangewezen die niet worden voorzien van een of meer van deze gegevens en kunnen regels worden gesteld over de gevallen waarin kan worden afgezien van het opnemen van de gezichtsopname, vingerafdrukken of de handtekening in het aangevraagde reisdocument indien deze gegevens niet van de houder kunnen worden verkregen.
Gemeenten moeten simpelweg de wet uitvoeren bij het verstrekken van paspoorten en zullen dus altijd om vingerafdrukken vragen, tenzij de rechter nu opeens oordeelt dat dat naar eigen oordeel van de gemeenten is. Wat mij onwaarschijnlijk lijkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Joost op 23-03-2011 12:53 ]

Ik ben helemaal geen stagiair